بحران آب شدید در انتظار کرمان

نماینده آب منطقه ای استان کرمان در همایش نشست علمی « حیات یک تمدن از هلیل تا جازموریان » که با حضور دکتر محمد درویش، رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو در دانشگاه باهنر کرمان برگزار شد گفت: کلیپی مربوط به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ابتدای این همایش پخش شد و باید بگویم که طبق بررسی هایی که ما انجام دادیم این صحبت ها مربوط به بند سرمشک بوده که مربوط به فروردین 96 است و در آن تاریخ نیز احداث این بند منتفی شده بود.

رضایی افزود: جمعیت کرمان حدود یک میلیون نفر و مصرف آب هفتاد میلیون متر مکعب در سال است و منابع تامین آب شرب کرمان سه حلقه چاه هستند که توان تامین آب را ندارند و شاهد قطعی آب در اکثر مناطق شهر هستیم. البته بازدهی این چاه ها به شرایط بارندگی نیز ربط دارد امسال هم وضعیت در زمینه بارندگی خوبی نداشتیم و قطعا در تابستان 1400 وضعیت بحران آب شدیدتری را در پیش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: طی یک سری مطالعات که قبل از انقلاب انجام شده بود، کمبود آب کرمان باید از دشت باغین جبران می شد که پس از مدتی نتیجه بر این شد این دشت قادر به تامین آب مورد نیاز کرمان نیست. بعد از انقلاب نیز مطالعات ادامه پیدا کرد و قرار شد آب مورد نیاز از دشت های بردسیر و قریه العرب تامین شود و باز هم نتیجه مطالعات مبنی بر این بود این دشت ها برای تامین آب مناسب نیستند. حفاری چاه ها به بیش از 300 متر برای تامین آب کرمان رسیده و این موجب شده آب هم از نظر کیفیت و هم کیفیت تنزل پیدا کند. چاره ای نیست و باید برای تامین آب شرب مرکز پهناورترین استان کشور آب را به این شهر منتقل شود. تامین امنیت شهر کرمان یعنی تامین امنیت جنوب شرق کشور و در سال 72 مطالعات انتقال آب از جنوب کرمان و جازموریان به شمال کرمان انجام شد و آن سال ها سال های پرآب و پر بارانی بودند. حتی مطالعات لازم برای احداث سد انجام شد، 21 گزینه مورد نظر بودند که به 6 گزینه و سپس به 3 گزینه سرمشک صفارود و سیدمرتضی کاهش پیدا کردند. سرمشک در سال 96 کنار گذاشته شد و سید مرتضی هم به دلیل نامناسب بودن شرایط تایید نشد. فقط صفارود باقی ماند که مطالعات تکمیلی در دوفاز انجام و مجوزها گرفته و قرارگاه خاتم نیز به عنوان پیمانکار انتخاب شد.

رضایی با اشاره به اینکه حوزه فاضلاب و پساب کرمان در تخصص من نیست و نمی توانم نظری بدهم اضافه کرد: تولید آب سطحی در حوزه جازموریان 260 میلیون متر مکعب در طول سال است و تولید آب زیرزمینی 2500 هزار میلیون مترمکعب در مجموع سه ونیم میلیون مترمکعب میزان تولید آب است و از این مقدار 30 میلیون مترمکعب را می خواهیم به کرمان منتقل کنیم. سه میلیون برای شرب رابر و روستاهای اطراف و 5 میلیون مترمکعب برای صنعت و منطقه مس زردآلو، این اهدافی است که آب را می خواهیم به کرمان منتقل کنیم و با آبی که در آنجا وجود دارد قابل مقایسه نیست.

نماینده آب منطقه ای استان تاکید کرد: 220 میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم به واسطه چاه های غیرمجاز منطقه، آبی که قرار است منتقل شود از نظر حجمی آنچنان قابل توجه نیست که در شبکه های مجازی و …در مورد آن صحبت می شود. سقف حوضه آبریز سد صفارود 440 کیلومتر مربع است که نسبت به 70 هزار کیلومتر جازموریان است که چیزی نیست. در مقابل آبی که در بخش کشاورزی استفاده می شود آبی که به مرکز استان منتقل می شود چیزی نیست.

وی ادامه داد: روال قانونی دادگاه و هیات کارشناسی یازده نفره که از آن صحبت می شود طی شده و حتی در سال 97 حکم توقف پروژه انتقال آب سد صفارود صادر شد که مشکل فقط در بحث اعتبار بود. در دادگاه اولیه برائت آب منطقه ای صادر و حکم ادامه پروژه داده شد اما شاکیان اعتراض زدند و پرونده به مرحله تجدید نظر رفت. این پروژه یازده کارشناس داشت که عمده این کارشناسان مربوط به جنوب کرمان بودند و بر اساس نظریه همین افراد حکم برائت آب منطقه ای از دادگاه صادر شد.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63846
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.