گوجه و رب گوجه بالا کشیدند

الهام پی پر – کاهش ارزش پول ملی و هجوم مردم کشورهای همسایه برای خرید کردن کالاهای اساسی از داخل ایران ضربه شدیدی به بدنه نیمه جان اقتصاد کشور وارد کرده است.

در این بین قیمت رب گوجه‌فرنگی و گوجه‌فرنگی هم بی نصیب از نوسانات بازار نبود به حدی که در چندروز اخیر این محصول رکورد زد.

کشاورزان جنوبی از این‌که رب را با قیمتی در حدود15هزارتومان می‌خرند ناراحتند و رییس سازمان کشاورزی هم پیش‌بینی می‌کند اگر اوضاع به همین منوال باشدامسال بازارخوبی در انتظار کشاورزان جنوبی باشد.

«بشکار» یکی از کشاورزان گوجه‌کار جیرفتی به«کاغذوطن»گفت:«سالهاست که به کشت این محصول مشغول هستم اما هر سال هم به دلیل نبود امکاناتی نظیر صنایع بسته‌بندی مناسب، بازاریابی خوب و حمایت نهادهای متولی دچار خسارت شده‌ایم.»

وی تصریح کرد:«ما جز کاشت محصولاتی نظیر گوجه‌فرنگی و هندوانه کاری بلد نیستیم و کارشناسان سازمان کشاورزی نیز تاکنون راه‌کار دیگری از جمله معرفی محصولاتی که در این فصل بتوان جایگزین کرد ارایه نکرده‌اند. گوجه‌ای را که کیلوی 200تومان به فروش رساندیم اکنون باید رب همان را از کارخانه خریدار با قیمتی حدود 15هزارتومان بخریم و این داغ ما را تازه می‌کند، هیچ مسوولی به فکر ما نیست و خشکسالی هم علاوه برتمامی مشکلات رنجمان را دوچندان کرده انگار همه چیز باید برای از ما بهتران باشد.»

سرپرست سازمان صنعت،معدن و تجارت جنوب کرمان به«کاغذوطن»گفت:«روز گذشته وزارت صمت طی نامه‌ای دستور داد تا صادرات گوجه‌فرنگی متوقف شود.»

مسلم مروجی افزود: «اکنون فصل برداشت گوجه‌فرنگی در جنوب کرمان نیست .»

وی تصریح کرد: «تاکنون گزارشی مبنی بر کمبود و گرانی موادغذایی از جمله رب‌گوجه در سطح جنوب کرمان نداشته‌ایم.»

مروجی یادآورشد:«کشاورزان جنوبی نباید گران‌شدن گوجه‌فرنگی را مدنظرقراردهند و در زمینه کاشت این نوع محصول تعادل داشته باشند البته این مساله در حوزه کاری سازمان جهادکشاورزی است و ما هم به عنوان سازمان صمت باید در این زمینه کمک کنیم.»

سرپرست سازمان صنعت،معدن و تجارت جنوب کرمان هم یکی از مشکلات در حوزه گوجه‌فرنگی را بحث حمل محصول عنوان و تاکید داشت:«زمانی که محصولات کشاورزی جنوب کرمان برداشت می‌شوند اوج کار کامیون‌هاست و کرایه‌ها بالا می‌روند که این بالارفتن هزینه حمل کشاورزان را دچار مشکل می‌کند.»

محصولات جنوب کرمان برند ندارند

وی افزود: «مهم‌ترین مشکل در بحث فروش است که اگر بسته‌بندی محصولات خوب باشد حل می‌شود. متاسفانه با اینکه بیش از 4ونیم درصد تولید محصولات کشاورزی کشور را داریم هنوز در جنوب کرمان برند نداریم. اولین راهی که کشاورزی ما را از رکود خارج می‌کند تقویت بسته‌بندی و برندسازی است و تلاش برای شناساندن برندمان در بازارهای اروپایی. محصولات ما کیفیت بالایی دارند و با بسته‌بندی زیبا و داشتن برند مخصوص هرقدر حجم بالایی داشته باشند به فروش خواهند رسید.»

وی در خصوص گرانی رب‌گوجه گفت:«کارخانجات بزرگ در طول سال فعالند و وابسته به محصولات یک منطقه نیستند بلکه همیشه در حال تولید هستند و حجم تولید در سایر نقاط به حدی نیست که مانند جنوب روی دست بماند، همین باعث می‌شود تا مانند جنوب دچار کاهش قیمت نشوند.»
اجرای اصلاح الگوی کشت با نظر وزارتخانه
موسوی رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان به «کاغذوطن» گفت: «امسال سالی ویژه است و اگر وضعیت ارز به همین شکل بماند بخش زیادی از گوجه‌فرنگی با قیمتی خوب صادر می‌شود زیرا پول ما درمقابل ارزهای خارجی خوب، افت کرده و این به نفع صادرکننده است اما شر ایط را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. برخی از کارخانجات اعلام آمادگی کرده‌اند تا گوجه‌فرنگی را تاکیلویی 500تومان با قرارداد تضمینی خریداری کنند.»

وی افزود: «الگوی کاشتی تعریف کرده‌ایم و منوجان را برای اجرای طرح استمرار در کمتر از هزار هکتار در این منطقه در نظر گرفته‌ایم. برداشت این محصول به دلیل همزمان شدن با پیک بار سبب افت قیمت می‌شود، هرساله آذرماه اوج قیمت گوجه‌فرنگی بوده ولی امسال جلوتر آمده و وزارت صمت هم جلوی صادرات این محصول را گرفت تا قیمت برای مصرف‌کنندگان داخلی گران نشود.»وی ادامه داد:«اکثر محصول گوجه گلخانه‌های جنوب به روسیه صادر می‌شود. امسال برنامه الگوی کاشت را با نظر وزارتخانه اجرایی کرده‌ایم و همه شرایط را رصد می‌کنیم. اصلاح الگوی کشت را به هفت شهرستان ابلاغ کرده‌ایم و در مراکز دهستان‌ها از طریق پارچه‌نویسی به کشاورزان ابلاغ خواهد شد از ائمه جمعه نیز می‌خواهیم تا در خطبه‌های نماز جمعه به این مساله اشاره کنند.»
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی به«کاغذوطن» گفت:«قیمت نهاده‌ها به حدی گران شده که پیش بینی می کنیم امسال سطح زیرکشت به شدت افت کند.»

احمد حمزه افزود: «اصلاح الگوی کشت را رعایت کنند و با قرض و وام اقدام به کشت بی رویه گوجه‌فرنگی نکنند زیرا حجم تولید ما اینقدر زیاد است که داستان سال های قبل برایشان تکرار می کنند و قیمت گوجه می شکند.الان گوجه کم است و ما زمانی برداشت می کنیم که گوجه در کشور زیاد است.» / کاغذوطن

حذف واسطه ها با افتتاح پایانه صادرات محصولات کشاورزی در عنبرآباد

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19970
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.