شهردار کرمان


۱۳ کاروانسرای بی‌نظیر در مجموعه بازار کرمان وجود دارد که صاحبان آن برای احیا و بازسازی همکاری نمی‌کنند

شهردار کرمان به وجود 13 کاروانسرای بی‌نظیر در محدودۀ بازار کرمان که صاحبان آن‌ها برای احیا و بازسازی همکاری نمی‌کنند، اشاره کرد و گفت: این درحالی است که به صراحت به مالکان اعلام شده اگر این بناها تخریب شود، باید مثل قبل بازسازی شود.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از کرنا، سعید شعرباف، در نشست با مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد، که با حضور محمود امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا، عشرت کردستانی، نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، مرضیه شاحیدری، شهردار منطقه پنج کرمان (بافت تاریخی) و برخی دیگر از مدیران شهری برگزار شد، گفت: وقتی 500 هکتار بافت تاریخی کرمان را به‌طور میدانی رصد می‌کنیم، می‌بینیم بسیاری از آن، هیچ یک از شاخصه‌های یک بافت تاریخی را ندارد.

وی افزود: برخی از این مناطق، شاید در گذشته سابقه‌ای تاریخی داشته‌ است، اما الان، ویژگی‌های تاریخی ندارد؛ حتی ریزدانگی، نفوذناپذیری و برخی دیگر از ریزجزییات تاریخی را که داشته، در حال حاضر دیگر ندارد.

شهردار کرمان ادامه داد: شاید زمانی که این محدوده‌بندی و تدقیق صورت می‌گرفته، با این ذهنیت بوده که هرچه این محدوده را وسیع‌تر در نظر بگیریم، به شهر خدمت کرده‌ایم، اما این مسأله چند مشکل ایجاد کرده است.

شعرباف، وجود محدودیت‌های وسیع برای شهروندان در بازسازی املاک و ضرورت تملک‌ املاک توسط شهرداری در برخی معابر و تضادِ تأکیدِ تفصیلیِ جدید بر حفظ وضع موجود با موارد ذکرشده را ازجمله برخی مشکلات دانست و گفت: در طرح تفصیلی، بر حفظ بافت تاریخی موجود، تأکید شده، اما تعریض‌های گذشته، با طرح تفصیلی جدید متضاد است.

وی افزود: شهردار بافت تاریخی کرمان، از یک طرف با تمایل مردم برای ادامه اقدامات وضع موجود مواجه است و از طرف دیگر، با یک طرح تفصیلی سخت.

شهردار کرمان، با بیان اینکه مالکیت خصوصی عمدۀ املاک در بافت تاریخی، مشکل دیگر است، گفت: در محدودۀ بازار «قلعه‌محمود» و اطراف میدان «گنجعلی‌خان»، مالکیت‌ها عمدتاً خصوصی است.

شعرباف تصریح کرد: متأسفانه بخش خصوصی علی‌رغم وجود مشوق‌ها، تاکنون همکاری نکرده است.

وی به وجود 13 کاروانسرای بی‌نظیر در محدودۀ بازار کرمان که صاحبان آن‌ها برای احیا و بازسازی همکاری نمی‌کنند، اشاره کرد و گفت:  این درحالی است که به صراحت به مالکان اعلام شده اگر این بناها تخریب شود، باید مثل قبل بازسازی شود.

شعرباف تصریح کرد:  تجربه تسهیلگری موفقی در بافت تاریخیِ کرمان سراغ نداریم؛ اگر هم باشد، با بخش خصوصی نیست؛ بنابراین، نیازمند آسیب‌شناسی در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه قواعد اداره‌کل میراث فرهنگی نیز باید در این خصوص همکاری بهتری داشته باشد، گفت: درتلاشیم در برخی مناطق تاریخی کرمان، طرح‌های خوب با حفظ اماکن تاریخی اجرا کنیم، ولی در برخی موارد، با اعتراض کسبه و اهالی روبه‌رو می‌شویم.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد نیز در این نشست با بیان اینکه «یزد»، پس از شهر «ونیز» در «ایتالیا»، تنها شهری است که بافت تاریخی آن در دنیا ثبت جهانی شده است، گفت: «یزد»، 11 هزار هکتار محدوده تاریخی دارد که از این میزان، 198.5 هکتار ثبت میراث جهانی شده است؛ یعنی حدود 10 درصد مساحت شهر یزد، بافت میراثی و ثبت شده است.

علیرضا نقوی، با اشاره به نگاه توسعه‌ای پس از جنگ تحمیلی، توسعه را بتن‌محور و ساخت پل‌ها، جاده‌ها و شهرها دانست و گفت: پس از آن، نگاه میراثی پیش آمد، اما باز هم شهروندان و انسان‌ها فراموش شدند.

وی تأکید کرد: به یک نگاه انسان‌محور نیاز داریم که توسعه پایدار هم بر همین مبناست.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد افزود: یکی از دلایلی که شهر یزد در این زمینه موفق بوده، همین نگاه انسانی است که بافت تاریخیِ یکپارچه در این شهر وجود دارد.

تقوی ادامه داد: نگاه انسان‌محور در شهرها بسیار مهم است و آنچه در «چهارباغ» شهر «اصفهان» و یا شهر «یزد» برای بازسازی و پیاده‌راه‌سازی اتفاق افتاد، این بود که اطمینان مردم را جلب کردیم و رفاه آن‌ها را در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه دفاتر تسهیلگری باید توسط مردم اداره شود، گفت: در شهر یزد، نیروهای دفاتر تسهیلگری برای شنیدن و دیدن مشکلات و مسایل مردم، به منازل آن‌ها رفت‌وآمد می‌کنند.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد افزود: در کمیته فنی میراث فرهنگی یزد نیز، نماینده دائم داریم؛ بنابراین، در کرمان هم باید میراث فرهنگی و اوقاف را همراه کرد.

تقوی ادامه داد: همچنین باید به نیاز مردم توجه کرد و بی‌اعتمادی را به حداقل رساند تا مردم بدانند شهرداری و مدیریت شهری، در مقابل آن‌ها نیست.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد همچنین پیشنهاد کرد تلاش شود کرمان هم به مثلث گردشگری یزد، شیراز و اصفهان بپیوندد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99010
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.