۵۷درصد از سازهای بافت فرسوده استان کرمان با یک تکان فرومی‌ریزند


۴۰۰ هزار نفر در بافت‌های فرسوده استان کرمان زندگی می‌کنند

۵۷ درصد از سازه‌های بافت فرسودهٔ استان کرمان فاقد اسکلت و لرزان هستند؛ مناطقی که هر کدام به اذعان معاون عمرانی استاندار مستعد تکرار یک بم دیگر است. جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر فقط در شهر کرمان ساکن همین بافت‌های لرزان هستند.

به گزارش کرمان‌نو، ساختمان‌سازی کرمان از سرعت فرسوده‌شدن جامانده. سال ۸۹ جمع مساحت بافت فرسوده ۴ هزار و ۶۰۲ هکتار بود. ۱۶ شهر دارای بافت فرسوده بودند و مجموع مساحت بافت فرسوده کرمان طبق آماری که دلیلی، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان اسفند ۸۹ اعلام کرده بود هزار و ۵۸۹ هکتار بود. دقیقاً همان مساحتی که شهریور ۹۵ بلوردی، مدیرکل اسبق راه و شهرسازی استان اعلام کرد. دی امسال مقارن با سالگرد زلزله بم کل مساحت بافت فرسوده بیش از ۱۳ هزار هکتار اعلام شد. مناطقی که هر کدام به اذعان معاون عمرانی استاندار مستعد تکرار یک بم دیگر است. کرمان جزء ۵ استان وخیم کشور نیست که تا ۷۵ درصد از کل خانه‌های بافت فرسوده‌اش فاقد اسکلت باشند و ناپایدار اما همین استان ۵۷ درصد از سازه‌های بافت فرسوده‌اش فاقد اسکلت و لرزان هستند؛ جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر فقط در شهر کرمان ساکن همین بافت‌های لرزان هستند.

 تا قبل از بم کسی فکر نمی‌کرد، زلزله‌ای نادر در منطقه‌ای که ۲ هزار و ۸۰۰ سال قدمت دارد و نماد بارزش آن ارگ است، رخ دهد. زلزله آمد و بنا به برخی آمار غیررسمی تا ۵۰ هزار نفر از جمعیت ۱۰۰ هزارنفری زیر تلی از خاک جان دادند. آیین‌نامه‌ها بعد از زلزله عوض شد، استانداردها عوض شدند و عامل‌های عمودی و گسل‌ها لحاظ شدند، تا کیفیت سازه‌ها بالا رود.

 مشکل اینجاست که ساختمان‌های فرسوده و قدیمی هنوز سر جایشان هستند. نزدیک به ۵۲درصد کل خانه‌هایی که در بافت‌های فرسوده شهری کشور واقع شده‌اند ناپایدار و در ردیف خانه‌های با سقف لرزان هستند که آمار آنها از ۱۸درصد در استان تهران تا ۷۵درصد در استان سیستان و بلوچستان اعلام شده است. در استان سیستان و بلوچستان، ۷۵درصد کل خانه‌های فرسوده، «ناپایدار» و «فاقد اسکلت» هستند. این میزان در استان یزد ۷۲ درصد، در خراسان جنوبی ۷۲ درصد، در فارس ۶۹درصد و در کرمانشاه ۶۷درصد است. در ۱۹ استان کشور که شامل استان کرمان هم می‌شود بیش از نیمی از خانه‌ها در بافت‌های فرسوده آنها واقع شده است.

 طبق آماری که حافظی مدیرکل راه و شهرسازی دی‌ماه سال گذشته اعلام کرده از سال ۸۸ تا امروز برای تعداد ۱۱ هزار و ۳۶۶ واحد تسهیلات در بافت‌های فرسوده و تاریخی پرداخت شده، بااین‌حال در جدیدترین آمار اعلامی ۵۷درصد از بافت فرسوده استان کرمان خانه‌های ناپایدار و فاقد اسکلت دارند. جمعیت در معرض خطر که استاندار دی امسال اعلام کرده بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر هستند.

 رصد اخبار استانی نشان می‌دهد که بیشترین حجم خبر در خصوص بافت فرسوده مربوط به دی است و بعد از آن همه چیز کم‌رنگ می‌شود. تازه‌ترین آمار اعلامی نوسازی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، از دو سال قبل تاکنون حدود ۲۰۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده در دست‌ساخت قرار داشته که از این تعداد ۱۸۲ هزار واحد در دو سال اخیر شروع شده است. از این تعداد نیز نزدیک به ۵۵ هزار واحد مسکونی تکمیل و بهره‌برداری شده است. سهم استان کرمان طی چهار سال ساخت حدود ۲۴ هزار واحد است که تاکنون فقط ۵ هزار واحد آن محقق شده و این آمار از دید معاون وزارت راه و شهرسازی طی سفری که به استان داشته قابل‌قبول نبوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=113094
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.