جنوب کرمان به زودی صاحب «بندر خشک» می‌شود

به گفته حسینی مدیر پروژه «پارک لجستیک کشاورزی» جیرفت، مجوزهای این طرح با قابلیت بندر خشک شدن، گرفته شده و ظرف یک ماه آینده نهایی می‌شود.

خبرنگار: حمزه سلمانی | شرایط خاص اقلیمی در جنوب استان کرمان باعث شده بستر برای تولید انواع محصولات از موز، انبه و خرما تا انواع محصولات زراعی و باغی فراهم شود.تا جایی که جنوب کرمان در بسیاری از محصولات کشاورزی و جالیزی رتبه های اول کشوری را دارد.

البته کشاورزان چندان سودی از این منطقه بکر و کم نظیر نمی برند و بیشتر این دلالان هستند که دسترنج کشاورزان را به جیب می‌زنند.یکی از مشکلات بزرگ کشاورزی جنوب استان نداشتن برند و بسته بندی و عدم صادرات متمرکز است.

در حال حاضر صادرات به صورت جزیره ای بوده و هر کسی به اسم خود محصولش را صادر می کند.احداث بندر خشک یکی از راهکارهای حل این مشکل است.

بندر خشک (dry port) پایانه‌ای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جاده‌ای است که مستقیماً با بنادر دریایی ارتباط دارد.از نظر وسایل نقلیه دارای ظرفیت بالایی بوده که مصرف کنندگان می توانند واحدهای استاندارد کالا را از آن تحویل گرفته یا به آن تحویل دهند انگار این کار را مستقیماً در بنادر انجام می دهند.

مهرماه ۹۷ اولین بار بحث احداث بندر خشک با توجه به ظرفیت خوب کشاورزی جنوب استان مطرح شد اما در مقیاس کوچکتر و در قالب پارک لجستیک کشاورزی.بر این اساس در سند آمایش مراکز لجستیک کشور، شهرستان جیرفت به عنوان پهنه ایجاد پارک لجستیک کشاورزی تعیین شد و حالا ۲ سال از این ماجرا می گذرد.وزارت راه و شهرسازی و متولی تاسیس و نظارت بر این مراکز است.

اعلام آمادگی سرمایه گذار برای انجام «پارک لجستیک کشاورزی»

ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان می گوید: «در طرح جامع مطالعات حمل ونقل کشور مصوب شد پارک لجستیک کشاورزی جنوب جنب فرودگاه جیرفت که در آینده راه آهن نیز از این مکان عبور می کند، ساخته شود.»

وی ادامه داد: «کارایی پارک لجستیک این است که قرار است کل محصولات کشاورزی بسته بندی، استاندارد سازی و صادر شوند» .

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: «در زمان آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی راه و شهرسازی مسئولیت احداث پارک لجستیک به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای منتقل شد. اداره کل راه شهرسازی زمین مورد نظر را پیشنهاد داده و آماده هر نوع همکاری است.»

جمیلی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان می گوید: «در راستای این که محصولات کشاورزی جنوب جمع آوری و به واحد بزرگتر ارسال شود احداث پارک لجستیک در دستور کار قرار گرفت که کارهایی خوبی نیز در رابطه با آن انجام شده است..»

وی ادامه داد: سرمایه گذار برای انجام این طرح اعلام آمادگی کرده و و با کسب مجوز از تهران در حال انجام کارهای مقدماتی است.

مجوز «پارک لجستیک کشاورزی» جیرفت گرفته شد

برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ مدیر طرح پروژه رفتیم.

حسینی مدیر طرح پروژه می گوید: «از یکسال قبل مطالعات اولیه و نقشه برداری بر روی زمینی به وسعت هزار هکتار برای احداث پارک لجستیک انجام شده است.»

وی ادامه داد: در۲۰ روز گذشته مجوز مربوط به پارک لجستیک کشاورزی جیرفت با قابلیت تبدیل به بندر خشک گرفته شد. طرح توجیهی برای گرفتن موافقت نامه اصولی در حال نوشتن است. و ظرف یک ماه آینده نهایی می شود.

حسینی افزود: در این هزار هکتار هفت شهرک دانش بنیان نیز برنامه ریزی شده که پوشش دهنده امکانات جنوب کرمان است.

مدیر طرح پروژه پارک لجستیک کشاورزی جیرفت گفت: «در بحث برندینگ، صادرات و تقسیم بازار به صورت صحیح در محصولات جالیزی و باغی قرار است با یک برند خاص روی محصولات کشاورزی، نام کشاورز، نوع محصول، نوع کودهای مصرفی و نوع سموم استفاده شده مشخص می شود. که این کار برای اولین بار در کشور است.»وی ادامه داد: در زمینه صادرات محصولات نیز قرارد های خوبی با شرکت هایی از روسیه عراق و پاکستان بسته شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=57138
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.