هلیل رود | از عقب‌نشینی استاندار تا سکوت وزارت نیرو

در حالی که استاندار کرمان در گفتار نسبت به مساله انتقال آب هلیل‌رود عقب نشینی کرده است، اما وزارت نیرو سکوت کرده و هیچ اظهارنظری نمی‌کند.

در روزهایی که معترضان به انتقال آب هلیل‌رود در فضای مجازی و رسانه‌ها سعی دارند تا صدای خود را به گوش مقامات استان برسانند از متولیان اصلی برنامه انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود کمترین صدا شنیده می‌شود.

اعتراض اقشار مختلف به انتقال آب روز به روز بیشتر می‌شود و تا ساعات پایانی نوشتن این مطلب تعداد امضا کنندگان کارزار اعتراض به انتقال آب هلیل رود به حدود ۲۲ هزار نفر رسیده است.

در روزهای گذشته دکتر زینی‌وند به نظر از اظهارات روز اول خود کوتاه آمده و به دنبال پیدا کردن راه‌حلی برای این مساله چالش برانگیز است.

هر چند که با انتشار ویدئو سردار شهید سلیمانی انتظار می‌رفت مسئولان پیمانکار پروژه در این‌باره اظهار نظری کنند اما متاسفانه همچنان ترجیح داده‌اند تا در سکوت کار ادامه پیدا کند.

توپ در زمین وزارت نیرو

در مدت شروع کارزار مخالفت با انتقال آب هلیل رود این فقط استاندار کرمان بود که هدف همه مخالفت‌ها شد.

اما به نظر می‌رسد این وزارت نیرو است که باید به میدان پاسخگویی بیاید. رشیدی مدیرکل آب منطقه‌ای کرمان در هفته گذشته خبر داده بود که گروه کارشناسی مشغول بررسی پروژه هستند.

از نتایج این بررسی همچنان خبری نیست. شنیده‌های خبرنگار کرمان نو حکایت از آن دارد که در جلسه انجمن توسعه کرمان که با محوریت گزارش آب منطقه‌ای در مورد بحران آب با حضور باهنر و مرعشی برگزار شده بود مهندس باهنر هنگام طرح موضوع انتقال آب هلیل‌رود توسط مدیرکل آب منطقه‌ای از وی می‌پرسد که تنش اجتماعی حاصل از طرح انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود حل شده یا خیر رشیدی در پاسخ می‌گوید: حل شده است.

وی در همین نشست خبر از رفع مشکل مالی پروژه می‌دهد.

اما در ادامه و پس از انتشار خبر از زبان استاندار شاهد اعتراض گسترده نسبت به موضوع بوده‌ایم. آیا مدیرکل آب منطقه‌ای همچنان منتظر نتیجه نظر گروه کارشناسان است؟

اظهارنظر کارشناسی ریشه در تاریخ دارد

پیش از این و در دوره استانداری دکتر فدایی نیز موضوع کارشناسی طرح مطرح شده بود.

فدایی که برای اجرای هر پروژه‌ای از کوچک و بزرگ مسیر کارشناسی را همواره انتخاب می‌کرد بارها در جلسات محرمانه و علنی به وزارت نیرو رفت تا تکلیف این پروژه را روشن کنند.

اما شواهد امر نشان از آن داشت که وزارت نیرو تمایلی به اظهارنظر در برابر منتقدان ندارد. حالا دکتر زینی‌وند نیز همان تجربه را تکرار می‌کند. آن دری که البته همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد سکوت تلخ وزارت نیرو است.

مناظره‌ای برگزار می‌شود؟

یکی از وعده‌های زمین مانده در مورد این پروژه برگزاری جلسه مناظره است. در حالی که همواره منتقدان استانی و ملی آمادگی خود را برای شرکت در مناظره اعلام کرده‌اند اما از وزارت نیرو صدایی بلند نمی‌شود.

گویا وزارت نیرو ترجیح می‌دهد که در خاموشی و بدون توجه به شنیدن صدای اعتراض‌ها پشت سر استاندار وقت پنهان شود و کار خود کند. مساله‌ای که می‌تواند عواقب خطرناکی را برای استان به همراه داشته باشد.

اعتراض میدانی در جازموریان

دور جدید اعتراض به طرح انتقال آب هلیل رود وارد سومین هفته خود شده است و به جز عقب‌نشینی کلامی استاندار هیچ واکنشی را به همراه نداشته است.

روز جمعه تعدادی از فعالان اجتماعی و محیط زیستی جنوب کرمان به همراه تعدادی از عشایر منطقه در جازموریان گرد هم جمع شدند تا شاید صدایشان بهتر شنیده شود.

آنها که پلاکاردهایی را در دست داشتند از مسئولان اقدام عملی طلب کردند تا این‌بار مانند زمان استانداری رزم‌حسینی فقط به گفتار درمانی بسنده نشود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60987
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.