برای درد های جازموریان دارویی نیست

به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هیچ گزارشی مبنی بر کمبود دارو به دانشکاه علوم پزشکی ارسال نشده است.

نجمه سعیدی – کرمان نو / هوا تازه تاریک شده بود، حرکت وانت بر خاک های خشک شده جاده، تکان های شدیدی ایجاد می کرد و انگار با هر تکان درد مادر بیماری که پشت وانت خوابیده بود، بیشتر می شد، دست های داغ  مادر را در دست گرفته بود که حتی در سوز پاییزی جازموریان مثل 2 زغال سرخ می سوختند، قرار بود به درمانگاه برسند، قرار بود پزشک درمانگاه امید را به چشم های  بچه های مادر برگردانند که مدت ها بعد از  حرکت وانت اشک ریخته بودند، قرار بود دارو بخورد تا جان تازه ای بگیرد، قرار بود دارو بخورد، تبش قطع شود و برخیزد و مادری کند و حالا خبر نبود دارو همه همراهان زن بیمار را بیشتر از هرچیزی می ترساند.

کمبو دارو در شهر زهکلوت و بالطبع بخش جازموریان نگرانی زیادی را ایجاد کرده است

امام جمعه شهر زهکلوت در این باره به کرمان نو می گوید: بخش جازموریان یکی از بخش های وسیع جنوب استان کرمان است که حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد و فاصله اش هم  تا شهرستان حدود 70 کیلومتر است ولی  تنها در این بخش فقط یک درمانگاه وجود دارد که پزشک دارد و در شهر  زهکلوت است که تقریبا کل بخش را تحت پوشش قرار می دهد.

وی افزود: از آنجایی که هزینه دارو را شبکه  بهداشت و بیمه سلامت پرداخت می کند با توجه به مشکلاتی که بیمه در تامین مالی دارد و در پرداخت هزینه ها تاخیر دارد و بدهی هایشان به روز نیست، شرکت های دارویی، دارو پخش نمی کنند و این باعث کمبود دارو شدید در بخش جازموریان شده است.

وی در ادامه  یاد آور شد: اکنون زمانی است که بیماری های فصلی شیوع پیدا کرده اند واین کمبود دارو باعث شده مردم در رنج  باشند از طرفی هم  با توجه به جمعیت بالا تحت پوشش، مقدار دارویی که عرضه می شود تناسبی با دارویی که تقاضا می شود، ندارد.

گاهی فقط  تنها یک سرم  موجود است

حجت الاسلام بامری یا بیان اینکه چند بار به مرکز درمانی زهکلوت مراجعه کرده است، می گوید: در اوج بیماری ها آنجا بودم، پزشک هم حضور داشت، نسخه می نوشت من اضطراب پزشک را دیدم  که با مرکز بهداشت با شبکه بهداشت تماس می گرفت، گاهی فقط  تنها یک سرم  موجود بود.

امام جمعه زهکلوت اعتقاد دارد: دانشکاه علوم پزشکی  باید پیگیر موضوع باشد یک راه این است که  بیمه سلامت بدهی های دارویی خود را بپردازد، راه دوم اینکه که دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت یک سرمایه گذار پیدا کنند که به صورت آزاد ،قرار دادی ببندد که تا وقتی که بیمه بدهی اش را پرداخت کند، دارو را تامین کند  تا توازن برقرار شود.

وی ادامه داد: این مشکل الان یک سال است که به اوج خودش رسیده است الارغم همه مشکلاتی که وجود دارد و  بحث های بودجه ای اما باید این مشکل باید حال کنند. مثلا یک  نفر بیمار از منطقه کوهستانی میل فرهاد، نم داد می خواهد با این مشکلات جاده ای که وجود دارد، خودش را  به زهکلوت برساند  اینجا هم  دارو پیدا نمی شود تا وقتی بخواهد برسد به شهرستان برسد حتی احتمال  فوت وجود دارد چه بسا این  اتفاق بارها و بار ها افتاده است.

 

 هیچ کمبود دارویی گزارش نشده است

دکتر امیرپور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در باره کمبود دارو در شهر زهکلوت و بخش جازموریان  به کرمان نو  گفت: تاکنون گزارش خاصی از کمبود دارو از شهر زهکلوت و روستاهای بخش جازموریان به دست ما نرسیده است یا  گزارش اینکه داروی ضروری و یا حساسی کم باشد،

وی گفت: داروخانه های روستایی از لحاظ لیست دارویی ای که برای داروخانه تعریف شده است، یک سری محدودیت ها دارند. لیست داروهای روستایی  حدود 400 500 قلم دارو است . برای داروخانه بر اساس لیستی که برایش مشخص شده دارو فرستاده می شود، گاها  پیش می آید ،بعضی از مردم  به پزشکان در شهر مراجعه می کنند و داروی نسخه در لیست داروخانه روستایی وجود ندارد یا داروهای خاص خارجی برای مریض تجویز می شود که درلیست نیست. این گزارش ها از طریق ناظر دارویی شبکه به دست ما می رسد.

امیری یادآوری کرد: تامین داروی های بخش جازموریان به طور معمول از هرمزگان یا کرمان انجام می شود، بلاخره چندین کیلومتر فاصله است تا وقتی که داروی درخواست شده به داروخانه برسد زمان می برد، به همین دلیل احتمال دارد دارویی با تاخیر برسد.

وی گفت: در برخی از شرایط  یک سری داروها مصرفشان بالا می رود و شرکتی که این داروها را برای زهکلوت تامین می کند گاهی 2 هفته ای یک بار یا هفته یک بار دارو را می آورد  و در این مدت دارو موجود نیست مثلا اگر1000 دارو از یک نوع داریم  و به دلیل شیوع بیماری مصرف بالا رفته، ذخیره تمام می شود و برای تامین آن یک هفته تا  ده روز زمان لازم است و دارو شرایط به خصوصی برای حمل نیاز دارد و این طور نیست  که بشود با خودروهای معمولی جا به جا کرد که کسی بتواند خودش دارو را بیاورد،البته برای بعضی از دارو ها حتی کمبود کشوری هم وجود دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در ادامه در مورد خبری که از کمبود مسکن در زهکلوت گفته بود، به کرمان نو گفت: که تنها موردی که از کمبود مسکن گزارش شده است  یک مورد بوده که بیمار نوافن خواسته و موجود نبوده و داروی جایگزین پیشنهاد شده، که  این مورد طبیعی است زیرا 20 مدل مسکن داریم و ممکن است همه انواعش در داروخانه روستا موجود نباشد که البته این مورد، مربوط به 2 هفته پیش است.

وزیر بهداشت نیز پیش از این در مورد وضعیت دارو در کشور گفته بود: در یک ساله گذشته کمبود اقلام دارویی سه برابر امروز بود اما امروز با تلاش شبانه‌روزی دولتمردان داروهای اساسی و تجهیزات پزشکی و غیره را فراهم کردیم.

نمکی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد داروهای ما تولید داخل است، گفت: کارخانه‌های داروسازی ما هیچ گونه کمبود مواد اولیه داروسازی ندارند و مدیران ما شبانه‌روز در تلاش هستند تا بتوانند تحریم‌های ظالمانه را جبران کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38297
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.