برگزاری ششمین جشنواره گردو در بافت

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم عنوان کرد: شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه، بیشترین کشت درختان گردو را در سطح کشور دارند.

ششمینجشنواره گردو شهرستان بافت جمعه یکم شهریور ماه با حضور معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان، نماینده مردم بافت و رابر در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان استان و شهرستان بافت برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کشاورز معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در این جشنواره گفت: گردو گیاه قدیمی و کهنسالی است و معمولا طول بازدهی بیش از ۱۰۰ سال دارد و از خصوصیت آن حفظ خاک، تلطیف هوا و محصول کیفی است.

او با بیان برخی از مشکلات محصول گردو عنوان کرد: سرنوشت شهرستان بافت با گردو گره خورده است، اما اولین مشکل این محصول بهره وری پایین آن است و لذا باید ارقام جدید با خصوصیات کیفی معرفی کنیم.

کشاورز ادامه داد: آسیب‌های جدی از جمله کرم خراط در محصول گردو وجود دارد که ناشی از کم آبی و تغذیه و طبیعت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سومین مشکل گردو را با توجه به تغییر اقلیم، سرما زدگی عنوان کرد و گفت: هزینه برداشت گردو نیز بالا است و با توجه به ارتفاع و نحوه برداشت باید افراد ماهری باشند و به همین جهت در کوتاه مدت باید دستگاه‌های برداشت معرفی کنیم و در بلند مدت ارتفاع گردو را کاهش دهیم.

او  افزود: گردو گیاه مستعدی برای مناطق مرتفع است، اما باید تهدید‌های آن را برطرف کرد.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز در این مراسم گفت: کرمان با ۱۸۳ هزار کیلومتر مربع وسعت بزرگترین استان کشور است و ۲۳ شهرستان دارد که شهرستان بافت سه و نیم درصد وسعت استان را شامل می‌شود.

او  وسعت باغ‌ها و مزارع شهرستان بافت را ۲۸ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: عمده تولید این شهرستان گردو است که اقتصاد خوبی را به همراه دارد، ضمن اینکه از ریشه و برگ این درخت هم به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان، محصول گردو را از مزیت‌های کشاورزی استان برشمرد و ادامه داد: می‌طلبد با کمک وزارت جهاد کشاورزی، صنایع جنبی گردو در استان کرمان و شهرستان بافت توسعه یابد و درآمد و اشتغال بیشتر برای شهرستان داشته باشیم.

علی بختیاری نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم عنوان کرد: شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه، بیشترین کشت درختان گردو را در سطح کشور دارند.

او  راه اندازی مرکز تحقیقات گردو در شهرستان بافت را لازم برشمرد و گفت: با حماین وزارت جهاد کشاورزی بر تشکیل این مرکز، می‌توان از نخبگان منطقه نیز برای حضور در آن بهره برد.

بختیاری ابراز داشت: در سازمان تعاون روستایی که مسوولیت اصلی در صادرات محصولات را به عهده دارند، برنامه ریزی ویژه‌ای برای محصول گردو داشته باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32748
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.