بن بست احداث گلخانه در شمال استان


به نام مجوز گلخانه؛ به کام تغییر کاربری کشاورزی

۳ سال گذشته در شمال استان کرمان ۳۱۴ فقره مجوز احداث گلخانه صادر شده، در حالی که تعداد موارد بهره‌بردای شده زیر ۱۰ درصد است؛ رئیس سازمان نظام مهندسی کرمان فرار از کاربری کشاورزی و استفاده‌های دیگر مجوز گلخانه را یکی از دلایل این موضوع می‌داند و می‌گوید با متخلفان برخورد می‌شود.

در سال‌های کم بارشی که در حوزه کشاورزی، همواره توصیه بر کشت‌های گلخانه‌ای می‌شود؛ آمار احداث گلخانه‌های شمال استان کرمان تامل برانگیز است. 

آن طور که محسن کمال الدینی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفته از سال ۹۸ تاکنون، ۳۱۴ فقره مجوز گلخانه در شهرستان‌های شمالی استان صادر شده که از این تعداد ۱۱ فقره به بهره برداری رسیده؛ یعنی تنها ۳.۵ درصد کل مجوزهای صادر شده.

سطح زیرکشت این ۳۱۴ فقره ۱۷۷هکتار می‌شود در حالی که  مجموع سطح زیر کشت مجوز‌های صادر شده ۵.۴ هکتار است.

این در حالی است که به گفته کارشناسان این حوزه هر هکتار از گلخانه می‌تواند برای ۵ نفر اشتغال ایجاد کند.

اما دلیل این اختلاف عدد زیاد و تعداد کم بهره برداری از گلخانه‌ها چیست؟ فرار از کاربری کشاورزی و استفاده‌های دیگر مجوز گلخانه یکی از دلایلی است که رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کرمان از آن نام می‌برد:«افراد در مناطق خوش‌ آب و هوای استان با گرفتن مجوز گلخانه حصار کشی می‌کنند، ساخت و ساز‌ها را انجام می‌دهند اما ساخت سازه گلخانه را انجام نمی‌دهند؛ به نوعی از این کار برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.»

او به «کرمان‌نو» می‌گوید برای جلوگیری از این کار قرار است بعد از صدور مجوز، قرارداد نظارت هم با متقاضی بسته شود که در ۴ مرحله نظارت از انتهای ۹۹ شروع شده؛ اگر در این مراحل ساخت سازه گلخانه انجام نشد مجوز متقاضی ابطال می‌شود. 

افزایش قیمت سازه و موانع بانکی سد راه احداث گلخانه

یکی دیگر از دلایل آمار پایین بهره‌برداری از گلخانه‌ها افزایش بی رویه قیمت سازه است. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان می‌گوید: برای کسانی که واقعا به دنبال ساخت ساز هستند، افزایش بی رویه قیمت مشکل ساز شده،یک سازه گلخانه که در سال ۹۸ با ۲ میلیارد در هر هکتار هزینه داشت حالا به ۱۴ میلیارد تومان رسیده است.

او ادامه می‌دهد: متقاضیان دریافت تسهیلات از سمت جهاد کشاورزی هم با چالش‌های بزرگی در حوزه بانکی مواجه هستند؛ ازجمله تامین وثیقه و سهم آورده؛ طبق قوانین بانکی متقاضی باید ۲۰ درصد مبلغ را به عنوان سهم‌ آوره پرداخت کن که در این مقوله هم متقاضیان مشکل دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان می‌گوید: برای مواردی فعلی که هم اکنون ساخته نشده قرار است لیست‌ها در اختیار جهاد کشاورزی قرار بگیرد، بازدید میدانی انجام و دلایل بررسی شود؛ ضمن این که از این به بعد تسهیلات بانکی هم فقط برای احداث سازه داده می‌شود.

کمال الدینی با اشاره به وضعیت بحرانی آب می‌‌گوید: سیاست جهاد کشاورزی بر صرفه جویی است اما این مشکلات سد راه شده اند؛ بسیاری از کشورهای دنیا یارانه‌های بسیار خوبی برای ساخت گلخانه می‌دهند اما در کشور ما یارانه‌ها کمی داده می‌شود؛ دولت باید یارانه خوبی برای این‌ کار قرار دهد. 

به گفته او در حوزه شمال استان شهرستان‌های ریگان فهرج بم و نرماشیر که نیاز به خروج از تک محصولی دارند و شهرستان بافت بیشترین متقاضی گلخانه و  سطح زیر کشت را دارند؛ او می‌گوید به تازگی  مناطق پسته خیز هم به این سمت کشت گلخانه روی آورده‌اند اما همگی در سد مشکلات بانکی و دیگر مسائل مطرح شده می‌مانند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83267
1 نظر
  1. حسین می گوید

    سلام آیا کاربری گلخانه را می‌توان تغییر دادبه تجاری خدماتی ممنون میشم راهنمایی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.