در «کلاب کرمان‌نو» بررسی شد: مسیر توسعه کرمان| الگوی توسعه باید تغییر کند

«تغییر پارادایم یا الگوی توسعه در کرمان» این یکی از مهم ترین مباحث مطرح شده در کلاب هاوس شب گذشته «کرمان‌نو» با موضوع مسیر توسعه کرمان بود.

این کلاب هاوس با حضور افرادی از جمله «مهدی طبیب زاده» رئیس اتاق بازرگانی کرمان و «فرشید گل‌زاده» کارآفرین، مدرس و فعال اقتصادی و جمعی از خبرنگاران به میزبانی کرمان‌نو برگزار شد.

طبیب زاده صحبت‌های ابتدایی خود را با اشاره به محدود شدن توسعه کرمان به چند شرکت بزرگ آغاز کرد.

در ادامه فرشید گل‌زاده بخشی از عدم توسعه در کشور را حکمرانی اشتباه عنوان کرد و گفت که سوء مدیریت و سوء سیاست گذاری در کرمان همواره وجود داشته و در دولت‌های مختلف تکرار شده است.

طبیب زاده شاخص کسب و کار کرمان را ۲۹ در کشور اعلام کرد و به تعداد کم بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد.

فرشید گل‌زاده توسعه مبتنی بر نیروی انسانی را مهم شمرد از مغفول ماندن ظرفیت گردشگری کرمان گفت. دست گذاشتن روی صنایع معدنی که سودی برای استان ندارند نیز از دیگر مباحث مطرح شده توسط گلزاده در این بخش گفت و گو بود.

فولادها تا ۲۰ سال دیگر خوارک نخواهند داشت

صنایع فولاد که بخش زیادی از صنعت کرمان را شامل می شوند بحث دیگر کلاب کرمان نو بود.
طبیب زاده در این مورد به هدف گذاری کرمان برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و توضیح داد که مصرف فولاد کشور ۲۰ میلیون تن است و این میزان فولاد در کشور نیاز نیست.  مازاد آن باید صادر شود که در این زمینه رقبای بزرگ در دنیا وجود دارد.

او عنوان کرد که فولاد‌ها در ۲۰ سال آینده خوراک نخواهند داشت. طبیب زاده گفت که صنعت بازیافت می تواند یکی از موارد جایگزین این موضوع باشد.

آب لازمه توسعه پایدار

هرجا که بحث از توسعه باشد آب یکی از مهمترین چالش‌های پیش رو است. موضوعی که در کلاب «کرمان‌نو» نیز مطرح شد.

در همین مورد طبیب زاده به قیمت زیاد آب انتقالی از دریا اشاره کرد و گفت: هر متر مکعب آب دریا ۷۰ هزار تومان هزینه دارد که با یارانه به ۵۰ هزار تومان می‌رسد در صورتی که درآمد در کشاورزی برای هر متر مربع ۴۵۰۰ تومان است و اصلا به صرفه نیست.

از طرفی گل‌زاده کشاورزی را به دلیل اهمیت امنیت غذایی مهم دانست و تاکید کرد باید به این موضوع نیز توجه داشت اما با استفاده از روش های نوین و تغییر الگوی کشت.

گل‌زاده اصرار و تمرکز به  صنایع را یکی از مهم ترین دلایل توسعه نامتوازن استان عنوان کرد. طبیب زاده نیز در ادامه این بحث گفت که مسئولین استان باید بپذیرند که راه توسعه استان اشکال دارد.

گردشگری و اقتصاد دانش بنیان به عنوان ۲ ظرفیت بزرگ برای استان کرمان و از طرفی پایین بودن سهم اقتصاد دانش بنیان کشور و استان از دیگر مباحث مطرح شده در این گفت و گوی مجازی بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=67829
1 نظر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.