زباله گردها در معرض خطر جدی پسماند اقلام بهداشتی مقابله با کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نگرانی اصلی در مورد پسماند اقلام بهداشتی مقابله با کرونا زباله گردها و کارگاه‌های غیرمجاز بازیافت زباله هستند. 

حمزه سلمانی| شیوع  کرونا علیرغم برخی آثار و نتایج مثبت همچون کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، و تاثیرات مثبت بر جانداران و محیط زیست، آثار مخرب و خطزاتی هم برای آن دارد.

استفاده از ماسک، دستکش، اقلام حفاظتی یک بار مصرف، مواد ضدعفونی و… برای محافظت شخصی در مواجهه با ویروس کرونا ضروری و یک مسئولیت اجتماعی است اما مصرف بی‌رویه این کالاهای بهداشتی وهمچنین عدم مدیریت صحیح دفع این مواد، موجب آلودگی آب و خاک وبسته شدن آبراهه‌ها می‌شود.

با مصرف بی‌رویه و نداشتن مدیریت صحیح پسماندها مجددا به محیط زیست و چرخه غذایی جانوران و در نهایت سفره انسان‌ها باز می‌گردند.

در این بین خطر جدی برای زباله گردها وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید: قسمتی از این زباله ها که مربوط به پسماندهای بیمارستانی است به وسیله دستگاه مخصوص بی‌خطر می‌شوند.

دکتر سید وحید احمدی طباطبایی ادامه داد: پسمانده‌های خانگی محدود است اما نگرانی اصلی در مورد کارگاه‌های غیرمجاز بازیافت زباله است.

او گفت: متاسفانه زباله گردی به یک شغل تبدیل شده و در حاشیه شهر یک تهدید محسوب می‌شود.

طباطبایی عنوان کرد: این کارگاه ها به صورت زیر زمینی کار می کنند و چون منزل شخصی است بهداشت نمی‌تواند ورود کند و حتما نیاز به حکم قاضی دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=59743
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.