کاروانسرای چهل پایه راور برای کدام استان است؟| مختصات دقیق به‌زودی مشخص می‌شود

به دنبال خبر ثبت جهانی کاروانسرای چهل پایه راور به نام خراسان جنوبی، علوی مسئول میراث فرهنگی راور با بیان این که اختلاف هایی بر سر مرز ۲ استان وجود دارد گفت: مختصات جغرافیایی این کاروانسرا به‌طور دقیق در حال بررسی است.

حمزه سلمانی|‌ خبر ثبت جهانی کاروانسرای چهل پایه شهرستان راور به نام خراسان جنوبی در روزهای گذشته موجی از اعتراض را در این شهرستان ایجاد کرد.

هر چند ثبت جهانی این اثر به خودی خود جای خوش حالی  دارد اما خارج شدن نام آن از آثار استان کرمان باعث تاسف است.

فاصله این کاروانسرا با شهر راور 90 کیلومتر و با جاده آسفالت 29 کیلومتر است.

بررسی اسناد و کتاب های قدیمی نشان می‌دهد این کاروانسرا در محدوده استان کرمان است.

به عنوان مثال «غلامحسین خان افضل الملک» در کتاب سفرنامه خراسان و کرمان به این کاروانسرا در خاک کرمان و شهر راور اشاره کرده است.

از طرفی کاروانسرای چهل پایه داخل محدوده حیات وحش دربند راور هم قرار دارد.

از لحاظ منابع طبیعی نیز کوه‌های چهل پایه زیر نظر استان کرمان هستند.

در نقشه های فعلی گوگل این کاروانسرا در مرز دو استان و با اختلاف اندکی در محدوده خراسان جنوبی بوده اما نکته قابل توجه این است که نام آن «کاروانسرای چهل پایه راور» است.

Screenshot 4

علوی مسئول میراث فرهنگی راور می‌گوید: در سال های قبل با توجه به تغییرات مرزی که انجام شده محل کاروانسرا تا حدودی جا به جا شده است‌.

او ادامه داد: با اداره کل میراث فرهنگی استان در حال ثبت دقیق مختصات جغرافیایی برای تایید قرار داشتن کاروانسرا در محدوده شهرستان راور هستیم.

علوی افزود: برای این کار نامه‌نگاری با استانداری نیز انجام شده است.

او از ثبت جهانی کاروانسرای چاه کوران راور نیز خبر داد و گفت: به زودی این کاروانسرا ثبت جهانی می‌شود.

مسئول میراث فرهنگی راور گفت: اقدامات ثبت ملی و بعد از آن ثبت جهانی فرش دستباف راور نیز انجام شده است.

فرماندار راور: بر سر مرز استان اختلاف وجود دارد

مالک اژدری فرماندار نیز در این مورد گفت: کاروانسرای چهل پایه در مرز دو استان کرمان و خراسان جنوبی قرار داشته و اختلاف هایی در مورد آن وجود دارد.

او ادامه داد: این اختلاف‌ها مربوط به 10 سال قبل و رد و بدل شدن مرز سه استان یزد، خراسان جنوبی و کرمان است.

اژدری افزود: مختصات دقیق به زودی مشخص و موضوع به نفع شهرستان راور پیگیری می‌شود.

فرماندار راور عنوان کرد: نامه‌نگاری با میراث فرهنگی نیز انجام شده است. به احتمال زیاد این کاروانسرا در استان کرمان قرار دارد.

او از پیگیری برای ثبت ملی سروهای سه هزار ساله طرز، آبشار، فیض آباد و آبشار مکی به عنوان اثر طبیعی ملی خبر داد.

فرماندار راور گفت: غذای گندم شیر در منطقه کوهساران هم به صورت مستند آماده شده و در حال ثبت ملی است.

او افزود: آواها و نماهای فرش بافی راور، هیئت عباسی راور و علم گردانی در منطقه کوهساران هم از دیگر مواردی است که در حال پیگیری برای ثبت ملی آن هستیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=59728
1 نظر
  1. دلسوز راوری می گوید

    جناب آقای سلمانی با سلام و ادب
    ( به عمل کار برآید به سخندانی نیست )
    تمنا دارم گزارشی صادقانه از وضعیت میراث فرهنگی شهرستان راور احصافر مایید در گزارشتان فرمودید شهر کاروانسراها ما نه تنها ۴۰ پایه بلکه هیچ کدام از کاروانسراهای راور هم اعم از آب بید، هروز ،سهرج حوض ۵، دربند ،چاه کوران و… نه تنها ثبت ثبت ملی و شهرستانی نشدند چه برسد به ثبت جهانی !!!
    بیرجندی که قبل و بعد از کاروانسرای چهل پایه هیچ شهر و مراوداتی ندارد ،با دلسوزی مدیرانش نه تنها ثبت ملی بلکه این کاروانسرا را ثبت جهانی می کند ولی ما متاسفانه طی چندین سال گذشته شاهد تخریب و سوداگری غارتگران میراث بودیم سروهای چند هزار ساله طرز ،قلعه کوه جهر ،قلعه قهقهه ، برج وباروهای شهرستان، خانه یاور ،یخدان و…هیچ کدام حتی دارای شناسنامه نمی باشند!!!!
    سوال اینجاست آیا مهمترین و حیاتی ترین وظیفه اصلی و ذاتی میراث فرهنگی غیر از این است که بدیهیات و ابتدایی ترین الفبای خود یعنی شناسایی و سند دار کردن این بناها را انجام دهد !!!!ولی متاسفانه در اصلیترین وظایف خود نیز هیچ قدمی بر نداشتند .
    خواهشمند است در خبر تکمیلی اصلاح فرمایید و خواهان تسریع ثبت جهانی آن توسط مدیران دلسوز خراسان جنوبی شویم و از این عزیزان تشکر کنیم لذا با پیگیری برگشت ۴۰ پایه شاهدعدم ثبت جهانی آن و تخریب بیش از پیشش هستیم
    ما را به خیر تو امید نیست شر نرسان مصداق موضوع سایت وزین شما نیست مدیران با کفایت میراث است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.