زندگی بهتر برای “افراد دارای محدودیت‌های خاص”

صبح شنبه ۹ آذر اولین مجمع هم‌اندیشی سمن‌های حوزه افراد دارای معلولیت استان با موضوع لزوم ایجاد شبکه استانی افراد دارای معلولیت به میزبانی انجمن «آوات» در هتل جهانگردی کرمان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور دلپسند، مدیرعامل شبکه ملی افراد دارای معلولیت کشور، دکتر صادق‌زاده، مدیرکل بهزیستی استان، باهری، رئیس آموزش‌وپروش استثنایی استان و دکتر زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، نمایندگان سمن‌ها، انجمن‌های خیریه و افراد دارای معلولیت به بیان مشکلات و پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کرمان با بیان اینکه ‘تفکیک’ بزرگ‌ترین مشکل جامعه ما است، مناسب‌سازی مدارس عادی سطح استان و کشور را لازمه فراگیری آموزش‌وپرورش استثنایی عنوان کرد.

مدیرعامل شبکه ملی افراد دارای معلولیت کشور با بیان اینکه طبق لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، سازمان صداوسیما مکلف شده حداقل پنج ساعت از برنامه‌های خود را در هفته به‌صورت رایگان در زمان‌های مناسب به برنامه‌های سازمان و تشکل‌های مردم‌نهاد حامی افراد دارای معلولیت اختصاص دهد، از کم‌کاری رسانه ملی در انجام این تکلیف و عدم حضور خبرنگاران صداوسیما در این جلسه گلایه کرد.

لزوم توانمندسازی افراد دارای معلولیت

مدیرکل بهزیستی استان نیز در این مراسم با بیان این‌که رواج فرهنگ خیرات توسط برخی سمن‌ها اشتباه است، لزوم توانمندسازی افراد دارای معلولیت را یادآور شد.

دکتر صادق‌زاده در ادامه تصریح کرد: کلید موفقیت همه افراد در دست خودشان است و ما باید دولت را در کنار خود بدانیم، نه در جلوی خود تا دست ما را بگیرد و همراه خود ببرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز در پاسخ به درخواست سمن‌ها برای افزایش سهمیه ماهانه بنزین افراد دارای معلولیت، قول پیگیری این موضوع را داد.

‘افراد دارای محدودیت‌های خاص’

در این جلسه یک فعال حوزه اجتماعی با بیان اینکه فردی که دارای معلولیت است تنها وضعیت جسمانی او معلول است، از لزوم استفاده از ظرفیت‌های افراد دارای معلولیت در فرصت‌های شغلی سخن گفت. وی همچنین کمبود امکانات و منابع مالی را از مشکلات توان‌بخشی در جنوب استان کرمان برشمرد و خواستار توجه بیش‌تر به افراد دارای معلولیت در این نقطه از استان شد.

همچنین کمبود آگاهی جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت و کم‌کاری در زمینه فرهنگ‌سازی در این‌باره مورد نقد قرار گرفت و پیشنهاد تغییر واژه «معلول» به عباراتی مانند «افراد دارای محدودیت‌های خاص» و «افراد دارای استعدادهای ویژه» مطرح گردید.

دیگر نماینده سمن حاضر در جلسه با بیان اینکه افراد دارای محدودیت‌های خاص آسیب‌پذیرترین افراد در حوادث طبیعی مانند زمین‌لرزه و سیل هستند، ایجاد تشکل و شبکه استانی افراد دارای معلولیت را مسبب تسهیل در امدادرسانی آن‌ها دانست.

حمایت از استعدادهای ورزشی و علمی، تسهیل برگزاری دوره‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها و روستاها، مناسب‌سازی شهرها و معابر از دیگرخواسته‌های نمایندگان سمن‌ها در این مجمع بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37975
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.