انتقاد به ساخت و ساز ساختمان جدید استانداری در مجاورت «خانه شهر»


معاون میراث فرهنگی: ساخت راه پله مورد تایید میراث است

در روزهای گذشته احداث راه‌پله ورودی ساختمان جدید استانداری کرمان در مجاورت بنای ثبت ملی خانه شهر مورد انتقاد مردم و فعالان میراث فرهنگی قرار گرفته است. آن‌ها معتقدند احداث این ورودی منظر ساختمان را از بین می‌برد و زنگ خطری جدی برای آینده آن محسوب می‌شود.

خانه شهر کرمان سال ۹۶ بعد از بی‌مهری‌های فراوان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید؛ این بنا  برای مردم کرمان از اهمیت خاصی برخوردار است. بنایی که در زمان ساخت آن خود مردم ماهانه ۱۵ ریال برای ساختش هزینه کردند. به استناد تاریخ خانه شهر در ششم مهرماه سال ۱۳۵۰ برای برگزاری اجتماعات و مراسم مختلف، در شهر کرمان افتتاح شده است.

از سال ۹۵  اما خانه شهر مورد تهدید پروژه‌ی احداث ساختمان جدید استانداری قرار گرفت و بعد از جا به جایی ساختمان شورا به نوعی متروکه رها شد.  مسئولان وقت، مطابق طرحی که داده شده بود، می‌خواستند بخشی از این خانه را تخریب کنند اما اعتراضات گسترده‌ای علیه این تصمیم در مطبوعات، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت و مانع از این اتفاق شد.

ساختمان استانداری حالا رفته رفته در حال تکمیل است و ساخت و سازهای آن بار دیگر صدای دوستداران خانه شهر را در آورده.

معاون میراث: ساخت راه پله بهترین راهکار ایجاد ورودی است

شفیعی معاون میراث فرهنگی کرمان به «کرمان‌نو»می‌گوید: احداث ساختمان استانداری پیش از ثبت ملی خانه شهر آغاز شده و ورودی برای آن در نظر گرفته نشده است.

او ادامه می‌دهد: چند طرح برای ایجاد ورودی ساختمان وجود داشت که در نهایت با توجه به شرایط موجود و با هماهنگی‌های لازم احداث راه پله انتخاب شد.

شفیعی عنوان کرد: در حال حاضر ساخت راه پله بهترین راهکار ایجاد ورودی ساختمان استانداری است که قرار است بدون استفاده از مصالح ساختمانی و با کمترین خطر برای خانه شهر احداث شود.

اگرچه ساخت راه پله مورد تایید میراث فرهنگی است اما فعالان میراث فرهنگی معتقدند این راه پله باعث از بین بردن منظر ساختمان شده و می‌تواند یک قدم آن را به مهجور شدن نزدیک‌تر کند. اتفاقی که پیش از این نیز شاهد آن بودیم و اما از سال ۹۶ تا کنون نه تنها اقدامی برای مرمت و احیا خانه شهر انجام نشده و به حال خود رها شده است.

مرمت خانه شهر در هاله‌ای از ابهام

اخیرا اتفاق‌های جالبی در خصوص خانه شهر رقم خورد. اول آذر ۱۴۰۰ هم شورای شهر کرمان مصوب کرد تا بخشی از اعتبارات مرمت خانه‌شهر برای اجرای طرح حفاظتی پیرامون هواخوری زندان مرکزی کرمان اختصاص یابد. 

بعد از آن حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه شورا در مصاحبه‌ای گفت که در بودجه‌ی امسال شهرداری پنج میلیارد تومان برای بازسازی آن پیش‌بینی شد و هیچ مانع و بهانه‌ای برای شروع مرمت آن وجود ندارد؛ اما به نظر می‌آید به‌دلیل تغییر و تحولاتی که در شورا و شهرداری رخ داده، مقداری این کار با تاخیر مواجه شده است.

شعرباف‌تبریزی شهردار کرمان نیز هفته گذشته در نشست خبری خود گفت: سه میلیارد تومان (که در بودجه‌ی امسال برای مرمت خانه‌شهر آمده است) اعتبارات استانی است که باید به شهرداری داده شود.اما متاسفانه این ردیف مرمت خانه‌شهر هیچ‌وقت شارژ نشده و اولویت‌های دیگری در بافت تاریخی و آرامستان جدید پیش آمده و استانداری بودجه‌ها را به سمت این موارد ضروری‌تر برده است.

محمدرضا کمساری، سخنگوی شورای شهر کرمان اما روایت تازه‌ای از تاخیر شهرداری در شروع مرمت خانه‌شهر دارد؛ او گفته: بین استانداری، شهرداری، میراث‌فرهنگی و موقوفه گنجعلیخان اختلافی پیش آمده و میراث‌فرهنگی هم نقشه‌های مرمت را به شهرداری تحویل نمی‌دهد.

آن طور کمساری گفته: «شهرداری می‌گوید اگر میراث‌فرهنگی نقشه‌های مربوطه را تایید و ارائه کند؛ مرمت داخل ساختمان که بر سر آن مناقشه و اختلافی وجود ندارد را می‌تواند انجام دهد».

حالا اما معاون میراث فرهنگی به «کرمان‌نو» می‌گوید: «تاکنون هیچ طرحی از طرف شهرداری برای مرمت خانه شهر به میراث فرهنگی تحویل داده نشده است.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81624
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.