ناخوش احوالی گردشگری در استان کرمان

درحالی که صنعت گردشگری در کل دنیا هفت درصد درآمد دارد، این عدد در کشور ما برابر با نیم‌درصد است، گردشگری کرمان نیز مانند بقیه نقاط کشور وضعیت خوبی ندارد، به طوری که آمارها نشان داده، یک گردشگر فقط 1/8 شبانه روز در کرمان اقامت دارد.

کرمان نو/ چند روز پیش بود که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: «سهم گردشگری در تجارت کل دنیا حدود هفت درصد برآورد شده که این سهم در ایران کمتر از نیم درصد است.»
با توجه به این آمار کشوری، سهم کرمان در گردشگری هم بسیار ناچیز است، در چند روز گذشته رییس اتاق بازرگانی استان کرمان هم گفته بود، زمان اقامت گردشگران در استان تنها 1.8 شبانه روز ثبت می شود» و این یعنی فردی که به کرمان می آید کمتر از دو روز در این استان می ماند، حال در نظر بگیرید، کرمان ما استانی است که هفت هزار بنای تاریخی شناسایی شده دارد و به گفته مسوولان استانی برعکس دیگر استان‌ها همه قابلیت های گردشگری را یک جا دارد.
در چند روز گذشته «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفته بود:«سهم گردشگری در تجارت کل دنیا حدود هفت درصد برآورد شده که این سهم در ایران کمتر از نیم درصد است.» به گفته وی «امروزه صنعت گردشگری از نظر درآمد و اشتغال با صنعت نفت و خودروسازی در کشور مقایسه و در رده بالا از نظر اهمیت اقتصادی معرفی می‌شود، از سوی دیگر ارزش افزوده گردشگری برای کشور قابل مقایسه با هیچ یک از بخش‌های دیگر نیست و ارزش افزوده آن بسیار بالاست.
«شافعی» در ادامه صحبت‌هایش یادآور شده بود، تغییرات ارزی سبب شده تا ایران به یکی از ارزان‌ترین کشورها برای گردشگری خارجی محسوب شود و این موقعیت ویژه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری ایران فراهم کرده است.
حال ناخوش گردشگری استان کرمان
برای این که از برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی درجهت ارتقا وضعیت گردشگری استان را بدانیم، به سراغ مدیر کل این ارگان رفتیم تا ببینیم چه برنامه‌ای برای این حال ناخوش گردشگری کرمان در نظر دارد. «فریدون فعالی» که از تیرماه به عنوان مدیرکل میراث استان ما منصوب شده است، می گوید:« ظرفیت‌های بالقوه بسیار خوبی در کرمان وجود دارد که باید بالفعل شود، به طوری که همه قابلیت‌های گردشگری فرهنگی، سلامت، طبیعی و رویدادها به صورت یک جا در استان کرمان دیده می شود، این درحالی است که من کمترین استانی را دیده‌ام که  این همه قابلیت‌ را باهم داشته باشد. مطمعنا با این ظرفیت و پتانسیل، این اعداد و ارقام از وضعیت گردشگری کرمان، شایسته استان نیست.»
«فعالی» ادامه داد: «متاسفانه فعلا آمارها نشان می دهند که اقامت گردشگران در کرمان 1/8 شبانه روز است، نسبت تورهای ورودی به خروجی هم پایین است. باید به فکر افزایش تورهای ورودی باشیم و زیرساخت‌های لازم را برای جذب گردشگر فراهم کنیم.»
به گفته این مقام مسوول، یکی از برنامه های میراث این است که مشوق‌های قانونی را برای ارایه تسهیلات گردشگری کم بهره به ویژه از صندوق توسعه ملی فراهم کند، متناسب با آن تبلیغات و اطلاع رسانی را  هم در برنامه کاری است.
فعالی در ادامه توضیح داد:« از چهار گروه 40نفری از تورگردان‌های کشور خواستیم، به کرمان سفر کنند، ظرفیت‌های استان را ببینند و در نهایت بسته‌های سفر را برای مسافران با مقصد کرمان تهیه کنند. در چند روز گذشته گروه اول به مدت سه شب و چهار روز در استان کرمان اقامت داشتند. تهیه فیلم‌های تبلیغاتی و طرح‌های مطالعاتی جاذبه‌های مغفول مانده استان هم در حال ساماندهی هستند.»

95پروژه در حال کار در استان کرمان
مدیرکل میراث در خصوص پروژه‌های در حال انجام گردشگری گفت: « 95پروژه در استان کرمان با تسهیلاتی بالغ بر هزار و 600میلیارد تومان در حال انجام است، 171میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی درخواست شده که تا به حال 105میلیارد تومان آن مصوب شده است. در واقع بستر سرمایه‌گذاری دراستان کرمان فراهم شده، به طوری که تسهیلات بدون سقف با نرخ 14درصد برای مناطق کم برخوردار و 16درصد برای مناطق برخوردار برای سرمایه گذاران گردشگری در نظرگرفته شده است.»
از «فعالی» خواستیم که تعدادی از پروژه های در حال انجام را برای ما مثال بزند که پاسخ داد: خوشبختانه، پروژه‌ها در سطح استان پراکنده‌ هستند، به طور مثال پروژه‌ هتل‌های مختلف، مجتمع‌های فرهنگی، کلوپ هوانوردی و پارک آبی با اعتبار هزار و 200میلیارد تومان در سطح کرمان در حال تکمیل است. در جیرفت، کهنوج، راور، سیرجان، شرق استان و… پروژه‌ها در حال انجام هستند.

به اعتقاد «فعالی» اگر این پروژه ها تکمیل و به بار بنشینند، 1/5 روز  به ماندگاری اقامت مسافران استان اضافه می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=33964
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.