انتقاد استاندار کرمان از عملکرد بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن


گزارش بانک‌هایی که کم‌کاری کرده‌اند را به رئیس جمهور می‌دهم

استاندار کرمان گفت: برخی دستگاه‌ها بخصوص بانک‌ها در انجام وظایف خود در طرح نهضت ملی مسکن کوتاهی کرده‌اند، هفته آینده جلسه شورای بانک‌های استان تشکیل و عملکرد آنها تشریح و به ریاست‌جمهوری ارسال می‌شود.

 به گزارش کرمان‌نو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، جلسه شورای مسکن استان عصر روز چهارشنبه اول شهریورماه برگزار و محمدمهدی فداکار گفت: در بحث تسهیلات به‌غیراز بانک مسکن، سایر بانک‌ها همکاری خوب نداشته‌اند که براین‌اساس مقرر شد که گزارشی تهیه و برای ریاست‌جمهوری ارسال شود.
وی با اشاره به مباحث زیربنایی و کسری خدمات در موضوع نهضت ملی مسکن، بیان داشت: تعدادی مسکن مهر و مسکن ملی در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند که باید برخی زیرساخت‌های آنها همانند آب و برق تأمین شود، همچنین در برخی پروژه‌ها نیز مقرر شد تا جلساتی برگزار و دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم را داشته باشند.
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: چند پروژه نیز در شورای‌عالی شهرسازی معطل‌مانده است که امیدوار هستیم باتوجه‌به تغییرات انجام شده در این شورا، شرایط بهتر شود.
وی با اشاره به برگزاری هر دو هفته یکبار جلسات شورای مسکن و رسیدگی به مشکلات مربوطه، افزود: ۲۹۱ واحد تا نازک‌کاری پیشرفت داشته و نیازمند مختصر تسهیلاتی بوده است، اما به دلیل کم‌کاری بانک‌ها متأسفانه کار بر روی زمین‌مانده است.
فداکار با بیان این مطلب که استان کرمان در طرح ملی مسکن در زمینه تأمین زمین جزو چهار یا پنج استان برتر کشور بوده است، خاطرنشان کرد: سه شهر بزرگ استان در دستور کار شورای‌عالی مسکن قرار دارد، آماده‌سازی اراضی در برخی شهرها انجام شده و در چند شهر دیگر نیز مناقصه جهت آماده‌سازی اراضی انجام شده است.
وی بیان داشت: عمده شهرها به‌غیراز شهر سیرجان و کرمان کار به‌صورت خود مالکی انجام خواهد شد، یعنی هر قطعه زمین به یک نفر داده خواهد شد که در این زمینه مردم علاقه‌مند هستند و می‌توانند از ظرفیت‌های قانونی جهش تولید استفاده کنند.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه بحث مسکن ملی صرفاً مربوط به وزارت مسکن و شهرسازی نیست، بیان داشت: برخی دستگاه‌ها بخصوص بانک‌ها در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند که براین‌اساس در هفته پیش‌رو جلسه شورای بانک‌ها تشکیل، عملکرد آنها تشریح و به ریاست‌جمهوری ارسال می‌شود.
وی افزود: زمین‌های الحاق شده باید مورد پیگیری قرار بگیرند و مشاور نیز باید کار را آغاز کند.
سید مصطفی اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز ضمن تبریک هفته دولت، افزود: ۲۷۶ هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن داشتیم و در کل استان ۱۵۲ هزار نفر متقاضی در سه شهرستان بودند.
وی با بیان اینکه در محدوده شهری زمین وجود ندارد، بیش ۲ هزار و ۲۴۶ هکتار زمین در کل استان الحاق شده است، عنوان کرد: چهار شهر ما در انتظار شورای معماری و شهرسازی است.
موسوی با بیان اینکه اگر در کرمان بخشی از زمین‌ها تهیه بشود در استان کسری زمین نخواهیم بود، بیان داشت: موضوع بانک‌ها و زیرساخت‌ها نیاز به پیگیری است.
وی ابراز داشت: ۲۱۰۰ واحد در هفته دولت افتتاح می‌شود، یک هزار و ۸۶ واحد خود مالکی‌ها در حال آماده‌شدن است؛ ۲۹۰ واحد آماده برای افتتاح بودند؛ اما به‌واسطه عدم پرداخت وام برای هفته دولت آماده افتتاح نیستند که عمده آن در سیرجان قرار دارد.
موسوی گفت: پروژه ۱۹۲ واحدی بیلوکاران در صورت عدم تزریق تسهیلات بانکی پروژه باقی خواهد ماند.
سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی استان کرمان در این جلسه گفت: طرح حمایتی تسهیلات بانکی فقط تا الان توسط بانک مسکن پرداخت شده و به‌غیراز بانک ملی که بخشی از خود مالکی‌ها را پرداخت کرده سایر بانک‌ها همکاری نداشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه در هفته دولت ۲ هزار و ۱۰۰ واحد افتتاح می‌شود، بیان داشت: همچنین یک هزار و ۸۶ واحد نیز در زمینه بازآفرینی شهری افتتاح می‌شود.
رضا حافظی ادامه داد: ۲۷۰ واحد در راستای طرح نهضت ملی مسکن پیشرفت خوبی داشته است؛ اما به دلیل عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات متأسفانه به بهره‌برداری نرسیده است.
حافظی با اشاره به اینکه ۳۴۷ پروانه در بافت فرسوده صادر شده است، بیان داشت: تا کنون ۵ هزار و ۸۰۰ واحد ثبت طرح جوانی جمعیت دارای فرزند سوم و ۶۹۵ ثبت چهار فرزندی داریم که در مجموع آنها ۶ هزار و ۵۱۵ ثبت انجام شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107973
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.