آب مهم‌ترین چالش طرح توسعه فولاد راور| آیا فاز اول به تولید رسیده است؟

طرح توسعه فولاد راور در حالی کلنگ‌زنی شد که بر اساس آمار و اطلاعات فاز اول این کارخانه هم با چالش کمبود آب رو به رو است.

حمزه سلمانی| عملیات اجرایی احداث فاز دوم و سوم کارخانه فولاد راور ششم بهمن آغاز شد. سابقه این کارخانه به سال ۹۳ برمی‌گردد. جایی که در ابتدا قرار بود کارخانه کک سازی ایجاد شود و بعد از چند سال به دلیل کارشناسی نادرست  کک سازی با شکست مواجه و تبدیل به فولاد شد. آن هم در شهرستان خشک راور.

با احتساب این دو سال که باعث ایجاد تاخیر در انجام پروژه شد، ۶ سال است مردم راور در انتظار راه‌اندازی اولین کارخانه در این شهرستان هستند؛ تا شاید کمتر شاهد مهاجرت جوانان خود باشند. حالا اما خبرها حکایت از این دارد که ۲۲ بهمن قرار است این انتظار به پایان برسد. با چند کوره و چه حجم تولید باید منتظر ماند و دید.

از این انتظارها که بگذریم آب مهم‌ترین چالش پیش روی پروژه‌های فولادی است. انگار دوئل کم آبی استان خشک کرمان با ایجاد زنجیره‌های فولاد تمامی ندارد و هر روز از یک نقطه از استان خبر کلنگ زنی و توسعه یک کارخانه شنیده می‌شود.

تیرماه امسال بود که در جریان بازدید رئیس کل دادگستری کرمان از پروژه فولاد راور،  اسماعیلی جانشین مدیر سایت این پروژه  مهمترین مشکل کارخانه را تامین آب بیان کرده بود.

او در شهریور امسال هم در مصاحبه‌ای با «کرمان‌نو»  اعلام کرد: حفر چاه در مرحله اول در عمق ۵۰ متر به به آب نرسیده و تکلیف فروشندگان چاه تلمبه روستای ریحان نیز مشخص نیست و این موضوع در هاله ای از ابهام قرار داد.

مصرف ۹ هزار لیتری آب فاز یک فولاد راور در ماه

به گفته مدیر سایت فولاد راور مصرف آب فاز اول این کارخانه در ۲۴ ساعت ۳۰۰ متر مکعب است. با این حساب مصرف آب در یک ماه ۹ هزار متر مکعب می‌شود و به نظر می‌رسد اگر حتی مشکلات فعلی هم حل شود آب موجود تنها کفاف همین فاز را بدهد.

پورابراهیمی نماینده کرمان و راور اما نظر دیگری دارد. او معتقد است مجموع تولید فولاد راور۱۵۰ هزار تن بوده و اسکیل آن در مقابل دیگر فولادی‌های استان کوچک است. پورابراهیمی می‌گوید سیستم‌های جدید فولادی مصرف آب کمتری دارند.

موارد دیگری که نماینده کرمان و راور به آن اشاره می‌کند شامل مجوز حفر چاه جدید، خرید چاه کشاورزی و استفاده از آب سد قدرونی است. سدی که شهریور امسال با انتقادهای فراوان توسط وزیر نیرو افتتاح شد. در حالی که آبی پشت آن نبود و خط انتقال هم نداشت.

ضمن این که اولویت اصلی احداث سد قدرونی تامین آب شرب شهرستان راور بوده و درصد بسیار کمی برای کاربری صنعتی پیش‌بینی شده است. حالا باید دید در سال‌های آتی جدال آب و فولاد در راور به کجا می‌رسد. توجه به این نکته که راور در خط انتقال آب دریا نیست و برنامه‌ای برای تصفیه فاضلاب شهری هم ندارد حائز اهمیت است.

آن طور که پورابراهیمی نماینده مردم راور و کرمان گفته: طرح توسعه فولاد راور در فاز دوم، ظرفیت تبدیل به 200 هزار تن شمش فولادی در سال را دارد و قرار است برای  180 نفر مستقیم و 400 نفر غیر‌مستقیم اشتغالزایی کند.

خبری که چندی پیش محمدمهدی زاهدی دیگر نماینده مردم کرمان و راور نیز آن را داده بود. زاهدی ضمن پیگیری برای طرح توسعه فولاد راور در نشستی با اهالی رسانه گفته بود: «در طرح توسعه فولاد راور، آهن اسفنجی و شمش فولادی تولید می‌شود».

فاز سوم فولاد راور هم لوله بدون درز و مقاطع فولادی است. این طرح نیز با ظرفیت 90 هزار تن در سال و سرمایه گذاری 230 میلیون یورو قرار است برای 140 نفر اشتغال زایی کرده و موجب رونق راور بشود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در کلنگ زنی این طرح گفته: «فاز دوم کارخانه ظرف ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.»

اعداد و ارقام بزرگ و پر حرارت هستند اما مردم راور با قول و وعده سابقه دیرینه‌ای دارند. از کارخانه مس لیچینگ گرفته تا کارخانه روکش لاستیک. پروسه زمانی فولاد هم که خود گویای همه چیز است. حالا باید دید این پروژها به کجا می‌رسند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63369
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.