بی‌آبی کم بود، بی‌کیفیتی هم به درد درختان جنگل قائم اضافه شد

در آخرین جلسه علنی شورای شهر، نایب رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا گفته بود:«آبیاری درختان جنگل قائم به صورت 70روزه بوده است»؛ سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری هم دلیل تاخیر در آبیاری را بی‌آبی و خرابی یکی از پمپ‌های آبرسانی اعلام کرد.
با وجود بی‌آبی و خشکی درختان، ظاهرا 40 درصد پساب فاضلاب شهری را برای آبیاری فضای سبز کرمان نادیده گرفته شده است از طرفی کیفیت آب فعلی هم با درختان جنگل سازگاری ندارد.

کرمان نو| کرمان ما، شهری است که برخلاف بی‌آب بودنش، جنگلی دارد پر از درختان کاج، سرو و نارون. همان‌هایی که به دست مردم در سال‌های گذشته کاشته شدند و الان از 300هکتار، 258هکتار آن برای ما و آیندگان به یادگار مانده است.بنابراین این میراث طبیعی که هر روزه جانی تازه به هوای شهر می‌دهد نیازمند نگه داری است. هرچند از قضا این جنگل هم از گزند ما مردم و مسوولین متولی‌اش، در امان نبوده‌است.

درختان موضوع همیشه مطرح جلسات شورای شهر بوده‌اند، به طوری که در آخرین جلسه علنی شورا(10شهریور) «علی‌اکبرمشرفی» عضو شورای شهر اعلام کرد: « دوره آبیاری درختان جنگل قائم، 70 روزه بوده است.» این در حالی است که در تیرماه امسال مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری در خصوص خشک شدن درختان جنگل قائم به سایت خبری «گفتار‌نو» گفته بود: «دوره آبیاری درختان جنگل قائم 35 تا 40 روز است و آبیاری آنها مشکلی ندارد.»

خرابی پمپ عامل تاخیر در آبیاری درختان

از این رو به سراغ سازمان پارک‌ها و فضای سبز رفتیم، «یدالله علیزاده» به ما گفت:« دو پمپ از تلمبه‌های میدان مشتاق(مسجد جامع) و دیگری از انتهای بلوار 22بهمن به جنگل قائم آبرسانی می‌کنند که در چند وقت گذشته یکی از پمپ‌ها خراب و باعث شد دوره آبیاری درخت از 35 روز هم بیشتر شود، درحالی که درختان کاج باید تا 25روز و یا حداکثر یک ماه آبیاری شوند.»

«علیزاده» ادامه داد:«دو خط لوله از بلدالامین و دیگری از انتهای بلوار 22بهمن به منظور آبرسانی به جنگل قائم در نظر گرفته شده که تا 40 الی 45روز آینده تکمیل می‌شوند. درواقع کار این دو خط لوله انتقال آب به دریاچه نزدیک جنگل است تا از لحاظ کم آبی در آن منطقه مشکلی پیش نیاید.»

آبیاری در حال انجام است

از این مقام مسوول پرسیدیم برای چندمین بار است که درختان 70 روز یک بار آبیاری می‌شوند که پاسخ داد:« این اتفاق فقط یک بار در اواخر زمستان و اوایل بهار افتاد. درحال حاضر آبیاری به طور مرتب در حال انجام است. اما مساله اصلی این است که در تابستان‌ها با کم آبی شدید روبرو می‌شویم به طوری که باید با تانکر به درختان آب برسانیم و حتی در بعضی پارک‌ها درختان با آب شرب آبیاری می‌شوند. امیدواریم با اعتبار12میلیارد تومانی که شهرداری برای گسترش شبکه آبیاری خام در کل سطح شهر تخصیص داده ،آبیاری جانبی حذف و مصرف آب هم کاهش پیدا کند.»

پساب فضای سبز کرمان برای بخش خصوصی

«علیزاده» ادامه داد: «در حال حاضر در شورا 6میلیارد تومان مختص آبیاری درختان جنگل قائم به صورت تحت فشار و مکانیزه، مصوب شده است. خوب است بدانید، با وجود این که باید 40درصد از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز شهری در نظر گرفته میشد،متاسفانه این اتفاق نیفتاده و همه پساب کرمان به بخش خصوصی واگذارشده است، مشخصا با وجود کم آبی و خشکسالی‌، در آینده با مشکلات بیشتری روبرو می‌شویم.»

ای‌سی آب مشکل بعدی آبیاری درختان

«مشرفی» عضو شورای شهر هم در گفتگو با«کرمان نو» توضیح داد:«آبیاری جنگل قائم در هر بازه زمانی، شکل متفاوتی داشته، حتی آبیاری درختان تا 60 روز هم طول کشیده است، ولی مساله‌ مهم کیفیت آب است. در حال حاضر مقداری از آب شهر که ای‌سی بالایی دارد به همراه آب چاه با کیفیت متوسط قاطی شده و  به سمت جنگل می روند، همین مساله عاملی شده تا درختان در فصل تابستان امکان مقاومت خود را با این ای سی و مدت زمان آبیاری نسبت به گرما از دست بدهند، به همین دلیل هم بعضی از درختان جنگل دچار مشکل شده‌اند.»

«مشرفی» در خصوص شکل آبیاری درختان ادامه داد:« به نظر من درختان کهنسال این جنگل با این ای سی آب نیازمند آبیاری غرقابی هستند نه آبیاری تحت فشار. زیرا آبیاری غرقابی باعث می شود، آب در درخت رسوب نکند و درخت خفه نشود. در هرصورت شهرداری باید نسبت به این موضوع تحقیقات و کارشناسی کافی را داشته باشد. »

نایب رییس کمیسیون حقوقی و نظارت گفت: « جنگل قائم مجددا باید مورد بازبینی قرار بگیرد و نیازمند آبیاری دوگانه برای درختان قدیم و  جدید است.»

باز هم «کرمان نو» پاسخ نگرفت
چندی پیش  پیگیر 40درصد سهم شهرداری از پساب فاضلاب شهری، ازشرکت آب منطقه‌ای استان در زمان ریاست «ابراهیم علیزاده» شدیم،اما متاسفانه پاسخ درستی دریافت نکردیم. اگرچه امروز هم خواستیم با مدیرعامل فعلی این شرکت صحبت کنیم اما موفق نشدیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=34059
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.