بی‌مهری به مالکان مسکن مهر کشکوییه| فرونشست زمین و خانه‌های غیرقابل استفاده

سرنوشت فرونشست خانه‌های مسکن مهر در کشکوییه رفسنجان هنوز مشخص نیست.

یکشنبه 6 بهمن ماه نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس، سخن از نشست خانه‌های مسکن مهر کشکوییه به علت قرار گرفتن در مسیر قنوات را به میان آورد.

احمد انارکی محمدی گفته که مالکان نمی‌توانند از این خانه‌ها استفاده کنند و این در حالی است که باید قسط آنها را بپردازند.

اینطور که ایسنا گزارش داده؛‌ وی مدعی شده است که علی رغم چندین بار نامه‌نگاری به مسوولان مربوطه در این مورد، جوابی نگرفته‌ است.

ساخت خانه های مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر بر عهده  بنیاد مسکن است

قبل از هر چیز بد نیست بدانید: mosa

در تاریخ 87/09/18 طی مصوبه هیأت دولت و با امضای معاون اول محترم رییس جمهور در شهرهای زیر 25000 نفر جمعیت اقدامات مربوط به مسكن مهر به قائم مقامی وزارت مسكن و شهرسازی به عهده «بنیاد مسكن انقلاب اسلامی» قرار داده شد.

 

 

بنیاد مسکن باید پاسخگو باشد

رییس مطالعات و بازسازی مسکن کرمان نیز با اشاره به اینکه ساخت این خانه بر عهده بنیاد مسکن بوده است، به «کرمان نو» گفت: آنها باید در اینباره پاسخگو باشند.

فرخیان ادامه داد که مشکل این خانه ها در جلسه شورای مسکن به تاریخ 98/02/17 با حضور مسوولین بنیاد مسکن مطرح شد.

به گفته او بنا بر بند13 مصوبات این شورا اینطور مقرر شده که:

« واحدهای مسکن مهر شهر کشکوییه که بر روی قنات احداث گردیده اند( با توجه به نداشتن مطالعات ژئوتکنیک) و از طرفی ترمیم قنات آن بسیار هزینه بر است، تخریب و به فضای سبز تبدیل گردد و هزینه مستحدثات آن توسط هیات سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری برآورد گردد و پرداخت خسارت از طریق بنیاد مسکن پیگیری و اقدام شود.»

با توجه به این اظهارات فرخیان و مصوبات جلسه شورای مسکن در اردیبهشت ماه 98 روشن است که بنیاد مسکن باید در این زمینه قدمی بر می داشته است.

در این راستا اما، پاسخ های مدیر کل بنیاد مسکن شنیدنی است.

در جریان این موضوع نیستم

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان نیز در پاسخ به این سوال که آیا این بنیاد بنا بر مصوبه شورای مسکن، وظیفه تخریب این واحد ها و پرداخت خسارت را بر عهده دارد، به «کرمان نو» گفت: در جریان این موضوع نیستم.

سلطانی نژاد عنوان کرد: خانه های مسکن مهر کشکوییه مجتمع نیستند و به صورت شخصی ساخته شده اند.

از او در خصوص اینکه نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس گفته است، مردم این خانه ها را تحویل گرفته اند و در صورتی که نمی توانند از آنها استفاده کنند اما اقساط پرداخت می کنند، گفت:

مردم خانه ها را از ما تحویل نگرفتند، آنها خودشان مجوز گرفتند و خانه ها را ساختند.

البته این در صورتی است که طبق شرح وظایف بنیاد مسکن در ساخت خانه های مسکن مهر

تأمین زمین، واگذاری زمین به متقاضیان و یا سازندگان، اخذ تسهیلات بانکی به منظور آماده سازی اراضی و مسکن مهر ملکی (خود مالکی) و غیره از مهمترین سرفصل های وظایف بنیاد مسکن در اجرای مسکن مهر هستند.

در همین خصوص از مدیر کل بنیاد مسکن کرمان پرسیدیم که آیا این زمین ها نباید مورد بررسی کارشناسان قرار می گرفت؟

وی پاسخ داد: این خانه ها با مجوز شهرداری و با نظارت نظام مهندسی ساخته شده اند.

سلطانی نژاد افزود: مردم به دلیل نا آگاهی و دستکاری که بر روی قنات ها شده و چاه های قنات صاف شده بوده، خانه ها را ساخته اند.

البته این مدیرکل در مقابل صحبت های قبلی‌اش، اظهار کرد: ما به متقاضی ها گفته ایم که دوباره به آنها زمین و تسهیلات می دهیم تا خانه بسازند.

وی همچنین افزود: مالکان خانه های قبلی خود را تحویل بدهند تا تصمیم در موردشان گرفته شود.

شکست زمین در پروژه مسکن مهر بخش کشکوییه

حدود 4 سال پیش این خبر در مورد فروکش کردن زمین شهرک مسکن مهر بخش کشکوییه منتشر شد.

در این تاریخ جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان رفسنجان با حضور بخشی از اعضای ستاد و با موضوع بررسی مشکل شکست زمین در پروژه مسکن مهر بخش کشکوییه در محل فرمانداری برگزار شد.

آنطور که در گزارش خانه خشتی آمده؛ ملانوری فرماندار وقت رفسنجان هدف از برگزاری این جلسه را پرداختن به موضوع واحدهای درگیر این مساله و گرفتن تصمیم در زمینه بهسازی، مقاوم سازی و یا تامین خسارت و واگذاری مجدد به ساکنین و رسیدن به جمع بندی در این موضوع و تشریح وظایف ادارات مسوول عنوان کرده بود.

حدادی مسوول بنیاد مسکن رفسنجان نیز در این جلسه گفته بود:

حریم قناتی که از محل این پروژه می گذرد ۲۲ واحد را درگیر کرده و ۵ واحد بحرانی تر هستند که مشکلات عدیده ای برای آنها بوجود آورده است.

در این جلسه مقرر شد تا با همکاری بنیاد مسکن و آب منطقه ای نسبت به انتخاب مشاور و بررسی قنات موجود و برآورد خسارت و تشخیص انتقال واحدها و یا مقاوم سازی و اصلاح آنها اقدام کنند.

اقدامی که آنطور که از شواهد پیداست، هنوز کسی به صورت علنی چیزی از آن ندیده است.

حالا باید صبر کرد و دید، تکلیف صاحبان مسکن مهری که در حین داشتن خانه از آن محروم مانده اند، چه می شود؟

آیا مسوول شکست زمین قنات است یا بی برنامگی؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=41249
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.