خزان کشاورزی جنوب در سرمای کم‌سابقه| خسارت دو هزار میلیاردی سرمازدگی

رییس جهاد کشاورزی جنوب استان در حالی میزان برآورد اولیه خسارت سرمازدگی جنوب استان را حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که بر اساس تجربه گذشته کشاورزان امید چندانی به حمایت‌ها ندارند.

کشاورزان جنوب استان کرمان بعد از سیل سال ۹۸ اینبار قربانی سرمازدگی شدند. در روزهای گذشته سردی بالای هوا خسارت‌ زیادی به کشاورزان جنوب کرمان وارد کرد. خسارتی که به گفته سعید برخوری رییس جهاد کشاورزی جنوب استان در برآورد اولیه به چیزی حدود ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

حمیده حبیبی کارشناس مرکز هواشناسی کرمان علت هوای سرد هفته اخیر کرمان را توده پر فشاری سیبری و اثر زبانه‌های آن بر شرق کشور عنوان کرد. این در حالی است که در سردترین فصل سال دمای جنوب استان کرمان به زیر صفر نمی‌رسید اما مردم این منطقه طی 2 هفته اخیر دمای منفی چهار درجه و حتی پایین تر را تجربه کردند.

در همین مورد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد گفته، پایش دمای هوا توسط کارشناسان بصورت منظم کشاورزان اطلاع رسانی می‌شد، اما به دلیل سرمای بیش از حد کشاورزان نتوانستند جلوی خسارت را بگیرند.

یکی از کشاورزان جنوب کرمان اما می‌گوید: خیلی دیر متوجه این مخاطره شدیم. هیچ‌گاه چنین دمایی را تجربه نکرده بودیم. کسی به یاد ندارد که آب در مزارع جنوب کرمان یخ بزند. البته محصولات مرکبات و بخشی از محصولات صیفی کشاورزان از سرما در امان مانده و قابلیت فروش دارد.

ناامیدی کشاورزان به حمایت

در بحث‌های حمایتی تجربه سال‌های اخیر نشان داده هیچ اتفاقی برای کشاورزان نمی‌افتد. تا جایی که به گفته رییس جهاد کشاورزی جنوب از سیل سال گذشته حتی یک ریال به کشاورزان داده نشده است.

از طرفی آن طور که برخوری می گوید گزینه‌های بیمه پاسخگوی کشاورزان نیست. مثلا در بحث سیب زمینی حق بیمه حدود یک میلیون و ۷۰۰ تومان است. در صورت خسارت اگر بیمه جبران خسارت ۱۰۰ درصدی را قبول کند تنها ۸ میلیون به کشاورز داده می‌شود. حالا تصور کنید کشاورزی را که ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است. به همین دلیل کشاورز انگیزه ای برای بیمه ندارد.

رییس جهاد کشاورزی جنوب می‌گوید: چندین جلسه در تهران با بیمه داشتیم که گزینه‌های قوی ترین بگذارند. از طرفی اما با گزینه‌های قوی تر حق بیمه بالا می‌رود و باید تعداد افراد بیمه کننده در این موارد زیاد باشد. به همین علت دلیل کشاورزان استقبال نمی‌کند.

گفتنی است تغییرات اقلیمی ناشی از گازهای گلخانه‌‌ای یکی از عوامل تغییرات آب و هوایی و افزایش سرمازدگی و گرمازدگی در سالهای اخیر است. حالا کشاورزان مانده‌اند و مزارعی که باید با محصول سرما زده شخم بزنند برای کشت بعدی. در این بین باید منتظر ماند و دید مسئولان در استان کرمان برای جبران خسارتهای کشاورزان چاره اندیشی می‌کنند یا همچنان کشاورزان زیر بار خسارتهای ناشی از عوامل مختلف باقی خواهند ماند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=62163
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.