رشد 100درصدی آتش‌سوزی مراتع شمال کرمان

در این چندماه که از سال 98 می‎‌گذرد،آتش سوزی‌های مراتع شمال استان کرمان، افزایش 100 درصدی نسبت به همین زمان در سال گذشته، داشته است.

یک جرقه کافی است که آتشی به پا کند و جان درختان بی جان شود. این روزها خبر آتش‌سوزی، شاید معمولی ترین خبری باشد که می شنویم، از جنگل‌های ارسباران در شمال آذربایجان شرقی گرفته تا همین استان خودمان که افزایش آتش‌سوزی‌هایش نسبت به سال گذشته رشد 100درصدی داشته است.
متاسفانه ما انسان‌ها عامل این اتفاق هستیم، به گفته مسئولین 90 درصد این آتش سوزی‌ها توسط انسان‌ ایجاد شده و مشکل بدتر این است که برای خاموش کردن آتش از امکانات لازم برخوردار نیستیم.
این طور که «علی عباس‌نژاد» فرمانده یگان، حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرده: «از ابتدای تابستان تا مردادماه 11 هزار و ۲۵۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور در پی آتش‌سوزی خسارت دیده‌اند.»
ناگفته نماند همین چند وقت پیش هم جنگل‌های ارسباران به مدت 10 روز طعمه آتش شده و   632 هکتار از اراضی اش خاکستر شده است.
«سرهنگ عباس نژاد» گفته بود: «طی تیر ماه امسال ۶۷۳ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع پیوسته که در پی این آتش‌سوزی‌ها به هفت هزار و 492 هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور آسیب وارد شده است.»
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشاء انسانی دارد، گفت: «برخی افراد با آتش روشن کردن در جنگل‌ها، انداختن ته سیگار و یا اشیایی که نور را منعکس می‌کنند، موجب آتش سوزی در سطح جنگل‌ و مراتع می‌شوند. همچنین بیشترین عامل انسانی آتش‌افروزی در جنگل‌ها پرت کردن ته سیگار از خودروها به کنار جاده و جنگل‌ها است.»
افزایش 100درصدی تعداد آتش‌سوزی در کرمان
باران فروردین ماه امسال، اگرچه جان تازه‌ای به مراتع بخشید، اما سبب رویش گیاهان علفی شد که همین مساله باعث شده، بعد از گذر چندماه، خار و خاشاک مناطق عاملی باشند برای ایجاد حریق.
این طور که مدیرکل منابع طبیعی شمال استان می‌گوید: «تعداد و مساحت حریق در شمال استان به دلیل رویش زیاد گیاهان افزایش پیدا کرده به طوری که تا هفتم شهریور، 51 فقره آتش سوزی به وسعت 447هکتار اتفاق افتاده، این در حالی است که در همان زمان  و در سال 97، شاهد 25فقره حریق به وسعت 98هکتار در شمال استان بودیم . بنابراین تعداد و مساحت آتش‌سوزی های شمال استان 100 و 356درصد افزایش پیدا کرده است.»
آتش بی امکاناتی دامن طبیعت را گرفته است
«رجبی زاده» در خصوص اقدامات انجام شده برای مهار آتش گفت: « متاسفانه امکانات و تجهیزات ما به شکلی نیست که بتوانیم سرموقع اقدامی انجام دهیم،اما درحال حاضر در تمام شهرستان های مستعد حریق، دستگاه آتش نشانی قرار داده شده، علاوه بر این 43گروه مردمی با 650 عضو هم ایجاد شده که وسایل مورد نیاز اولیه در اختیار آن ها قرار گرفته است.»
مدیرکل منابع طبیعی ادامه داد: «در رابر یک پایگاه ملی اطفا حریق ساخته شده که 99 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اما متاسفانه یک ریال هم از اعتبارات استانی برای آن هزینه نشده ، بلکه همه هزینه های آن از اعتبارات ملی بوده، این پروژه به یک میلیارد تومان نیاز دارد تا به عنوان پایگاه مادر تکمیل و شناخته شود.»
رجبی زاده همچنین از نبود بالگرد برای اطفا حریق گلایه کرد و گفت: «حریق هایی که در اراضی منابع طبیعی ایجاد شده‌اند معمولا در مناطق صعب العبور و مرتفع هستند که نیاز به بالگرد دارند، اما متاسفانه در دسترس ما قرار نگرفته است.»
آتش سوزی های جنوب کرمان
این طور که مشخص است وضعیت جنوب استان در زمینه آتش سوزی‌ها بهتر از شمال بوده است. به گزارش روابط عمومی منابع طبیعی جنوب کرمان امسال 10هکتار از اراضی ملی و همچنین 19 مورد از باغات  در آتش سوخته است، این در حالی است که در سال گذشته 7هکتار از اراضی ملی آتش گرفتند. بیشترین آتش‌سوزی های جنوب متعلق به ساردوییه بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=33734
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.