آیا زهرا نعمتی معادلات ورزشی را به هم می‌زند؟

زهرا نعمتی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۴ در کرمان چشم به جهان گشود. شاید آن زمان که تنها کودکی معصوم بود،کسی فکر نمی کرد که یک روز او نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران شود که موفق به کسب مدال طلا در سطح بازی‌های جهانی المپیک و پارالمپیک باشد.
زهرا، از ۱۲ سالگی ورزش تکواندو را آغاز کرد و موفق به کسب کمربند مشکی دان یک شد.پله‌های موفقیت در تکواندو را به خوبی طی می‌کرد و در این رشته نیز بسیارموفق بود.
او در سال ۸۳ دانشجوی رشته گیاه پزشکی دانشگاه جیرفت بود و در راه برگشت به کرمان در تصادف و در پی بی‌‌احتیاطی راننده باعث شد دچار آسیب‌دیدگی نخاع شود.
پس از آن به مدت سه هفته در بیمارستان بستری بود به گفته ی خودش در این دوره به خاطر خانواده‌اش سعی در نگه داشتن روحیه خود داشته است .
و این تصادف تلخ باعث می شود که ادامه زندگی خود را با ویلچر گذراند.
او تا ۲ سال بعد از این اتفاق درگیر رفت و آمد به فیزیوتراپی بوده و بعد از گذراندن این دوران تصمیم گرفت به ورزش ادامه بدهد.
به‌طور اتفاقی وارد رشته تیراندازی با کمان شد و به خوبی پیشرفت کرد.
ظرف مدت زمان شش ماه و در اولین مسابقه کشوری به عنوان نفر سوم دست پیدا کرد و بعد از آن هم به خاطر عملکرد و نتایج خوب به تیم المپیکی ها دعوت شد. این گونه شروع کارش در سطح ملی با تیم المپیکی ها بود. در این تیم دو سال زیر نظر مربیان کره ای کار کرد و بعد از آن بود که به تیم پارالمپیکی ها هم دعوت شد.
سال ۲۰۱۰ با حضور در مسابقات جهانی چک اولین حضور برون مرزی با این تیم را تجربه کرد و مدال طلا را گرفته و رکورد معلولان را هم جابجا کند. بعد از آن هر سال دو بار در مسابقات مختلف شرکت می کرد.
رقابت های جهانی ایتالیا که یکی از مهمترین آنها بود که توانس زهرا نعمتی در ۲۹ می ۲۰۱۳ از سوی «بنیاد بین‎المللی اسپورت آکورد» مفتخر به دریافت جایزه معتبر ورزشکار برتر پارالیمپیک ۲۰۱۲ لندن شد. با حضور در آن مدال طلای میکس تیم، نقره انفرادی و برنز تیمی را به دست بیاورد.
همسر او «رهام شهابی پور» عضو تیم‌ملی تیراندازی با کمان مردان معلول ایران است ، که با وی در جریان همین ورزش آشنا شده است .این زوج قهرمان، جشن عروسی خود را پس از دریافت مدال طلای زهرا نعمتی در دهکده المپیک لندن ۲۰۱۲ برگزار کردند.
در بازی‌های پارالمپیک لندن بود که خبر را شنیدیم زهرا نعمتی و رهام شهابی‌پور اعضای تیم اعزامی تیراندازی با کمان ایران در بازی‌های لندن بودند. البته مدال طلای زهرا نعمتی یک امتیاز بسیار بزرگ برای ورزش ایران محسوب می‌شد اما چیزی که تمام این اتفاقات را تحت تاثیر خود قرار داد خبر ازدواج آنها بود.
زهرا نعمتی و رهام شهابی مدت‌ها قبل با هم در جریان تمرینات تیراندازی با کمان آشنا بودند ولی دست سرنوشت همه چیز را به بازی‌های لندن کشاند تا خبر اول کاروان ایران پیوند زناشویی آنها باشد.
همسر او در سال ۸۰ در اثر یک سانحه دچار مشکل نخاعی شده، آن موقع در اداره برق کرمان پیمانکار بوده و بر اثر برق‌‌گرفتگی از چراغ برق پرت شده است و از آن پس او نیز همانند زهرا ویلچر نشین شد.
زهرا در حال حاضر هم یک مزون لباس عروس دارد و همسرش تا قبل از مسابقات پارالمپیک فروشگاه داشت اما به دلیل شرایط و مسابقات فشرده‌ای که داشتند، دیگر نتوانست اداره فروشگاه را دنبال کند.
او معتقد است که در شروع زندگی‌شان مطمئنا با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد و باید صبرشان را تقویت کنند.
او می گوید: البته این شرایطی است که من و همسرم با جان و دل برای با هم بودن آن را پذیرفته‌ایم.
زهرا از برنامه ی آینده خود و همسرش می گوید :ما تصمیم داریم به یاری خدا و کمک مسئولان در جزیره کیش کار تفریحی راه‌اندازی کنیم و امیدوارم مسئولان از ما حمایت کنند و هدف اول ما برای تشکیل زندگی برپایی این پروژه است.

جمله زهرا نعمتی، یکی از ۱۰ جمله برتر جهان

جمله‌ او «هرگز تسلیم معلولیت خود نشوید» و «معتقدم در تمام دنیا ورزش یکی از بهترین روش‌های توانمندسازی معلولین است» به عنوان یکی از ۱۰ جمله انگیزه‌دهنده برتر سال ۲۰۱۴ از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک انتخاب شد.

زهرا نعمتی جزو 18 ورزشکار نمونه جهان

وی همچنین از طرف بنیاد جهانی توسعه ورزش به عنوان یکی از ۱۸ ورزشکار نمونه جهان در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد.
او همچنین با تصمیم کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم دار ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ انتخاب شد. با این حساب او اولین بانوی مسلمان معلول است که پرچمدار کاروان المپیک یک کشور شده است.
در صورتیکه زهرا نعمتی بتواند در مسابقات تیر وکمان بازی های المپیک ریو صاحب مدال شود، نخستین ورزشکار معلولی لقب می گیرد که در ادوار مختلف این بازی ها مدال آور شده و اینگونه خیلی از معادلات ورزش جهان را به هم می ریزد.

گزارش تصویر «زهرا نعمتی» ورزشکار کرمانی المپیک ۲۰۱۶ را در آژانس عکس «کرمان‌نو» ببینید.

http://photo.kermaneno.ir/album/%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%B9%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%DA%86%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=1738
5 نظرات
  1. محمد علی می گوید

    سلام خانم نعمتی اصالتا گلبافی هست چرا تو گزارش ننوشتن؟

  2. ساسان می گوید

    ایشالا که موفق می‌شن اما ورزش کرمان از اونجا که مسئولین زیاد حمایت نمی‌کنن و توجهی ندارن هیچوقت به جایی نرسیده.

  3. محمد علی می گوید

    این بنده خدا هم با تلاش خودش به اینجا رسیده وگر نه مافیای ورزش نمی ذاره کسی رشد کنه

  4. جواد می گوید

    خیلی جالب بود! نمی‌دونستم!
    روزی تکواندوکار المپیک و روزی علی‌رغم معلولیت تیرانداز المپیک…

  5. نسترن می گوید

    پشتکار و انگیزشون ستودنیه، هر کس دیگه‌ای بود کنج خونه نشسته بود بعد از اون حادثه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.