واکسیناسیون ۱۴ هزار رأس دام سبک در فهرج

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: با آغاز طرح واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری بروسلوز بیش از ۱۴ هزار راس دام علیه این بیماری واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیماری بروسلوز یک بیماری عفونی است که همواره به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بینانسان و دام به شمار می‌رود. باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

او افزود: در این طرح از توان بخش خصوصی استفاده می‌شود و عملیاتواکسیناسیون صد در صد رایگان است.

بماندشتی با اشاره به نقش دام‌های سبک در انتقال بیماری تب مالت به دلیل تماس بیشتر این دام‌ها با دامداران و اعضاء خانواده آن‌ها گفت: طرح واکسیناسیون دام‌های سبک بر علیه بیماری بروسلوز در شهرستان فهرج آغاز شد.

او، تنها راه مقابله با بیماری بروسلوز را پیشگیری از طریق واکسیناسیون دانست و افزود: بیماری بروسلوز باعث سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی دام می‌شود و درمان ندارد.

بماندشتی گفت: باکتری این بیماری از طریق گاو، بز، گوسفند یا هر حیوان آلوده به میکروب بروسلوز، به انسان منتقل می‌شود. وی ناکافی بودن آگاهی مردم در بهداشت فردی و محیط، مناسب نبودن روش‌های جمع آوری و آماده سازی شیر و تهیه لبنیات، جابه جایی بدون کنترل دام‌ها و ناکافی بودن پوشش کامل واکسیناسیون دام‌ها از عوامل شیوع بروسلوز است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج افزود: واکسیناسیون، آموزش و ترویج، نظارت بر تولید فرآورده‌های دامی، اجرای موازین بهداشتی و قرنطینه‌ای مهمترین برنامه‌های شبکه دامپزشکی فهرج در پیشگیری و مبارزه با بیماری بروسلوز است.

او در ادامه از مردم شهرستان خواست تا حد امکان شیر و محصولات لبنی پاستوریزه مصرف کرده و در صورت نیاز به مصرف شیر خام باید مسائل بهداشتی لازم را رعایت کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32505
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.