بررسی خریدهای لیگ برتری مس کرمان| وقتی دست‌نشان چشم بازار را در می‌آورد

نادر دست نشان، سرمربی مازندرانی مس کرمان که در شرایطی غیرمتعارف جانشین مجتبی حسینی شد (اینجا را بخوانید)، با تفکرات خاص خود در حال تکمیل لیست بازیکنان مس برای فصل جدید لیگ یک است. تفکراتی که زمین تا آسمان با مربی پیشین مس تفاوت دارد.

چه آنکه دست نشان قبول کرد فرزاد حسینخانی 38 ساله به تیم برگردد و بر روی نام اکثر بازیکنانی که با نظر حسینی به مس آمده بودند، خط قرمز کشید. بازیکنانی همچون محمود خمیسی، محمد علی قنبری، محمد علی فرامرزی، علی محمودپور و یاسر فیضی که باشگاه مس مدعی است بدون پرداخت خسارت، قرارداد آن‌ها را فسخ کرده است.

اتفاقات عجیب و غریب رخ داده در تیم فوتبال مس در حالی موجب نگرانی هواداران شده که در روزهای گذشته چهار بازیکن که سال گذشته در تیم‌های لیگ برتری توپ می‌زدند، به عضویت مس درآمدند و رسانه‌های نزدیک به باشگاه جذب این بازیکنان را «بمب‌های نقل و انتقالاتی قرایی، سرپرست باشگاه» خواندند که دل هواداران را برای فصل پیش‌رو قرص می‌کند.

مهرداد قنبری، میرهانی هاشمی، امیر زلیکانی و وحید اسماعیل بیگی، چهار بازیکن تازه جذب شده مس هستند. در این میان گفته می‌شود احمد زنده روح هم در یک قدمی پیوستن به مس قرار دارد و او را هم باید جزو بازیکنان لیگ برتری مس در فصل جاری دانست.

اما آیا این بازیکنان از نظر کیفی در سطحی هستند که برای صعود به لیگ برتر کمک حال مس باشند؟ برای پاسخ به این سوال، می‌توان کارنامه آن‌ها را در یک سال گذشته مرور کرد.

سن بالا؛ شمشیر دولبه

سن 1

میرهانی هاشمی که در پست دفاع وسط بازی می‌کند، 35 ساله است.

مهرداد قنبری و امیر زلیکانی 29 ساله هستند. پست تخصصی قنبری، دفاع چپ است و زلیکانی در خط هافبک توپ می‌زند.

وحید اسماعیل بیگی هم با 26 سال، دفاع راست است.

میانگین سنی این بازیکنان 29.75 است.

اگر خرید احمد زنده روح را هم قطعی بدانیم، این هافبک دفاعی، 26 ساله است که با اضافه شدن او به جمع بازیکنان لیگ برتری مس، میانگین سنی آن‌ها 29 می‌شود که باز هم برای یک تیم فوتبال بالا است.

اگرچه از یک نظر سن بالای این بازیکنان می‌تواند تجربه تیم را افزایش دهد و در لحظات حساس برای مس گره‌گشا باشد، اما نباید فراموش کرد که بازی‌های لیگ یک به دلیل کیفیت بد اکثر زمین‌ها، امکانات کم برای سفر (بعضا برای سفر به برخی شهرها بازیکنان باید با اتوبوس بروند) و البته فرسایشی بودن (زیادتر بودن تعداد تیم‌ها نسبت به لیگ برتر) آمادگی بدنی بسیار بالایی می‌طلبد و سن زیاد در این زمینه نقطه ضعف محسوب می‌شود.

از رده خارج‌ها

 

بازی 1

جالب است بدانید مجموع تعداد بازی‌های چهار خرید لیگ برتری مس در فصل گذشته لیگ خلیج فارس کمتر از انگشتان دو دست است.

امیر زلیکانی فصل گذشته در تیم فوتبال فولاد خوزستان توپ می‌زد که تنها در پنج بازی در هفته‌های دهم، یازدهم، چهاردهم، هجدهم و بیست و پنجم حاضر شده. این در حالی است که او در هیچکدام از این بازی‌ها 90 دقیقه کامل حاضر نشده و بیشترین زمان حضور او در یک بازی، 81 دقیقه، در مقابل سایپا در هفته دهم بوده است.

مهرداد قنبری که فصل گذشته در گسترش فولاد بازی می‌کرد تنها در دو بازی برای این تیم به میدان رفته. او در هفته ششم مقابل نفت تهران 45 دقیقه و هفته هشتم مقابل تراکتورسازی 31 دقیقه بازی کرده. قنبری از آبان سال گذشته هم به دلیل مصدومیت مینیسک از گسترش فولاد جدا شد و براساس گزارش سایت نود، از این ماه به بعد از فوتبال دور بوده است.

میرهانی هاشمی هم اگرچه یک فصل کامل در سیاه جامگان حضور داشت اما تنها در یک بازی برای این تیم به میدان رفت. هفته هفدهم، در بازی که سیاه جامگان با دو گل از سپیدرود شکست خورد، هاشمی 90 دقیقه در پست دفاع برای سیاه جامگان بازی کرد.

وحید اسماعیل بیگی، دیگر بازیکنی است که فصل قبل در یک تیم لیگ برتری عضو بوده. عضویتی که البته به یک ماه هم نرسید. این بازیکن 11 خرداد 96 با تیم نفت قرارداد بست اما هفت تیر همان سال به دلیل پارگی رباط صلیبی، از این تیم جدا شد. اسماعیل بیگی یک سال گذشته را دور از فوتبال سپری کرده و حالا به مس برگشته است.

این چهار بازیکن مجموعا سال گذشته در هشت بازی لیگ برتری حاضر شدند. البته اگر احمد زنده روح را مسی بدانیم، اوضاع کمی بهتر می‌شود.

او سال گذشته در 27 بازی تیم گسترش فولاد حضور داشت و تنها در سه بازی غایب بود که نشان می‌دهد دست‌کم او از آمادگی بالایی برخوردار بوده است.

نمره نه چندان خوب

نمره 1

سایت نود در دو سال گذشته به شیوه نشریه کیکر آلمان، اقدام به نمره دهی به بازیکنان کرده است. بدین ترتیب که به هر بازیکن بر اساس عملکرد فنی‌اش در داخل زمین نمره‌ای بین یک تا شش داده می‌شود. بهترین نمره یک و بدترین شش است. بازیکنانی نمره می گیرند که حداقل ۳۰ دقیقه بازی کرده باشند. ضمن اینکه بازیکنانی که در نیمی از بازیهای تیم‌شان در لیگ نمره گرفته باشند وارد جدول رده‌بندی بازیکنان می‌شوند.

180 بازیکن سال گذشته در نیمی از بازی‌ها بازی کردند که بهترین نمره به مهدی ترابی با 2.65 اختصاص دارد و بدترین نمره را امید جهانبخش با 3.78 دارد.

از آنجایی که چهار خرید تازه مس هیچکدام در نیمی از بازی‌های تیمشان حاضر نشدند، در جدول رده بندی بازیکنان حضور ندارند اما سایت نود نمره آن‌ها را در همان چند بازی اعلام کرده.

میرهانی هاشمی که تنها در یک بازی حاضر شده، نمره خوب 2.5 را کسب کرده.

مهرداد قنبری هم در مجموع دو بازی حاضر شده، نمره 3.5 را کسب کرده که از متوسط ضعیف‌تر است.

امیر زلیکانی هم در مجموع پنج بازی نمره 3.81 را کسب کرده و وحید اسماعیل بیگی هم که اصلا بازی نکرده است.

در این بخش هم اگر احمد زنده روح به مس بیاید، کمی اوضاع بهتر می‌شود. او در مجموع 27 بازی، 3.31 امتیاز کسب کرده که کمی از متوسط بهتر است.

دورهمی مازندرانی‌ها در کرمان

نادر دست نشان اهل استان مازندران (قائمشهر) است و تا آنجا که توانسته هم استانی‌های خودش را در تیم جمع کرده.

ابراهیم تقی پور، کمک دست نشان، متولد ساری است و با او به کرمان آمده.

از چهار بازیکن لیگ برتری خریداری شده هم، سه بازیکن متولد سازی، مرکز استان مازندران هستند.

میرهانی هاشمی، مهرداد قنبری و امیر زلیکانی، بازیکنان مازندرانی هستند که با نظر دست نشان به کرمان آمده‌اند.

کارنامه نه چندان خوب این بازیکنان در سال گذشته و هم استانی بودنشان با دست نشان، این شائبه را پیش می‌آورد که شاید در قرارداد بستن آن‌ها با مس، عملکرد فنی ملاک نبوده و مسائل دیگری در میان است.

البته در این میان باید به این نکته اشاره کرد که وحید اسماعیل بیگی و احمد زنده روح، بازیکنان کرمانی هستند که به مس بازگشتند.

بیشتر بخوانید:

«دست‌نشان» دست نشان کیست؟| پای بابابزرگ مس در میان است

پولی که برای حسینی خرج شد؛ روزی پنج میلیون و 200 هزار تومان در ازای تمرین دادن مس

قحط‌الرجال در کرمان؛ قرایی اینجا، آنجا و همه جا

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18665
1 نظر
  1. عبدالله می گوید

    من برای نویسنده این مطلب متاسفم هیچ شناختی روی مهردادقنبری نداره واصلا نمی دونه مهردادقنبری نه برای مصدومیت بلکه درآمادگی کامل درگسترش فولاد بوده بدلیل نحوه ی مربیگری فیروز کریمی وتمام موارد مرتبط با بازی دادن بازیکنان درزمین و…مجبورشدنیم فصل ازاین تیم جدا بشه وازطرفی مهردادقنبری یک بازیکن خلاق چند پسته هستش و تمام تیم هایی که در لیگ یک بازی کرد باعث صعودشون به لیگ برتر شد وبازی میانه زمین درآینده قابلیت ها ی این بازیکن ارزشمند رونشون میده حضورمهردادقنبری یک غنیمت وفرصت ویژه درمس کرمانه که هوشمندی وفراست نادردست نشان رودرخریدهایش نشون میده به امید موفقیت وصعود تیم مردمی وپرطرفدارمس کرمان به لیگ برتر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.