سعیده ایرانمنش؛ سرمربی آراد کرمان و تیم پدیده فوتسال لیگ برتر : جنسیت در کار بزرگ مهم نیست

هادی کاربخش-
فوتسال یا همان فوتبال سالنی زنان برای نخستین در اواخر سال ۱۳۷۶ توسط اداره ورزش بانوان استان تهران راه اندازی گردید .
نکته جالب در مورد این ورزش یعنی فوتبال سالنی حتی در جهان این است که چون فوتبال را همواره یک بازی مردانه می دانستند در انگلستان در سال ۱۹۲۱ فوتبال و فوتسال زنان را ممنوع کردند ولی بعد از ۵۰ سال بعد در سال ۱۹۷۱ مجدداً‌ مجوز آن صادر شد .
همان طوری که قبلاً هم گفتیم در ایران بعد از انقلاب اسلامی در بهار ۱۳۷۶ این رشته در داخل سالن نه چمن راه اندازی شد که فرصتی پدید آمد برای دختران جوان ایرانی که در این رشته محبوب به فعالیت بپردازند که این فعالیت رسمی توسط خانم ها ، کرم زاده به عندان مسئول هیئت و انجمن فوتبال بانوان و میترا دانایی فرد به عنوان دبیر هیئت و سرپرست فنی مسابقات آغاز گردید .
اولین باشگاه فوتبال سالنی به نام حجاب یک در تهران دایر و در آبان ماه سال ۷۷ اولین دوره مسابقات رسمی بانوان تحت عنوان مسابقات باشگاههای تهران با شرکت ۹ تیم آغاز شد . بعد از سپری شدن دوران اندکی در خرداد ۷۹ اولین سمینار هماهنگی مسابقات کشوری این رشته در تهران برگزار شد که کمی اوضاع فوتسال سر و سامان گرفت، این ورزش در کرمان نیز حدود ۱۲ یا ۱۳ سالی است که تقریبا به طور جدی رسمیت یافته و بازیکنان زیادی به آن روی آورده اند اما شاید آراد کرمان تنها تیمی باشد که بصورت جدی در این سالها ظهور کرده و پس از طی کردن راه سخت صعود به لیگ برتر از رده های پایین باشگاهی، فصل قبل و در اولین حضورش در لیگ برتر فوتسال ایران،به مقام پنجم دست یافت و در پایان به عنوان پدیده لیگ از سوی کمیته برگزاری مسابقات انتخاب شد. پنجم شدن شاید در نگاه اول زیاد رده قابل توجه و باارزشی دیده نشود اما برای تیمی که سال اول حضورش در لیگ برتر را با مشکلات عدیده تجربه کرد، تقریبا عملکرد خیلی خوبی محسوب می شود. در حالیکه کمتر از ۲۰ روز از پایان این فصل مسابقات لیگ برتر فوتسال بانوان می گذرد فرصتی دست داد تا در عصر یک روز اردیبهشت ماه میزبان سعیده ایرانمنش، سرمربی جوان و خوش فکر تیم فوتسال آراد کرمان باشیم تا در گپی صمیمی از این تیم و مشکلات گریبانگیر این تیم بگوییم.
وی که در خانواده ای کاملا ورزشی متولد شده از۱۵ سالگی فوتبال بازی می کند وسابقه بازی فوتبال چمنی و بازی در تیم شهرداری بم را نیز در کارنامه ورزشی خود دارد، از روزهای ابتدایی شکل گیری تیم فوتسال آراد چنین میگوید: همزمان با روزهایی که فوتبال بازی می کردم ودر سال ۱۳۸۹، حدود ۵۰ تا ۶۰ دختر نوجوان را گردهم آوردیم و در سالن استانداری و با کمک یکی از دوستانم تمرینات فوتسال را برای استعدادیابی آغاز کردیم ونهایتا با ۲۰ بازیکن منتخب در قهرمانی در لیگ دسته دوم فوتسال استان قهرمان شدیم و به مسابقات دسته اول صعود کردیم. جالب است بدانید آن زمان استان کرمان لیگ دسته اول داشت و اما به دلایل زیادی همین لیگ هم در سال ۱۳۹۰ تعطیل هم شد.بعد از آن با تیمی کاملا نوجوان در مسابقات لیگ یک ایران که با حضور ۲۴ تیم برگزار می شد، شرکت و با ۱۷ برد متوالی، مقام قهرمانی را با سختی و مشکلات زیاد به دست آوردیم و به عنوان نماینده استان کرمان به مسابقات منطقه ای چابهار اعزام شدیم و با قهرمانی در مسابقات چابهار،راهی دسنه سه زیر گروه کشوری شدیم و با طی کردن مرحله به مرحله سرانجام سال گذشته جواز حضور در لیگ برتر فوتسال ایران را به دست آوردیم.
سرمربی آراد بازی کردن در لیگ برتر فوتسال بانوان را بخصوص با تیم های حرفه ای و مطرح را سخت می داند و می افزاید:بعد از ۱۷ بازی پیاپی و بدون باخت در لیگ دسته اول، ما می بایست تیم را در فاصله زمانی ۴۰ روزه تا آغاز مسابقات، آماده حضور در لیگ برتر و مصاف با تیم های قدرتمند می کردیم و چون بودجه تیم ما محدود بود و اکثر بازیکنان خوب جذب تیم های دیگر شده بودند ما مجبور شدیم با تیمی کاملا بومی،جوان و کم تجربه اما همدل و فعال در این مسابقات شرکت کنیم.تیم ما تیم خوب و کاملا آماده ای است، اما حضور ۲ یا ۳ بازیکن باتجربه می تواند به ما کمک شایانی در مسابقات کند.مشکلات مادی خیلی آزاردهنده است بنابراین چون عاشق کارم هستم، مجبور شدم چند سال اخیر آستین همت بالا بزنم و برای جدب منابع مالی وحامی تیم، تلاش کنم.تخصص اصلی من مربی گری در فوتسال است و حتی کار بدنسازی تیم را با توجه به عدم وجود بودجه خودم انجام می دهم.تیم من تنها تیمی است در رده فوتسال بانوان که از یک تیم کاملا معمولی شروع کرده و با تلاش و زحمات خود بازیکنان، مجموعه آراد و بخصوص شخص آقای محمودی نیا، به عنوان بانی ورزش استان به رده های بالای کشوری دست یافته. سوال من این است چرا باید این همه تبعیض و تفاوت بین ورزش بانوان و آقایان باشد؟ما بدون حاشیه داریم افتخار کسب می کنیم؟تیم ما ۱۴ بازیکن کاملا بومی شهر کرمان دارد، کدام تیم بومی تر از ماست که بخواهند از آن حمایت کرد؟ تنها تیم فوتسال کرمانی حاضر در لیگ برتر ایران چه در رده آقایان و چه خانم ها تیم ماست، چرا بودجه ما این همه ناچیز است؟ورزش فوتسال بانوان آنقدر مظلوم واقع شده که ما در استان کرمان تنها تیمی هستیم که فعالیت می کنیم و ما حتی حریف تمرینی نداریم.
وقتی از سعیده ایرانمنش درمورد بودجه این تیم لیگ برتری برای فصل گذشته پرسیدم، از جوابش حیرت زده شدم چرا که بودجه کل تیم برای فصل قبل بسیار ناچیز بود و برای فصل پیش رو، معادل دریافت نصف یک بازیکن معمولی فوتبال آقایان درخواست کرده ایم که برای صعود به لیگ برتر خون به جگر هواداران کرمانی می کند. پاسخش را بخوانید: سال گدشته کل تیم ما با مبلغی بسیار ناچیز،بسته شد و کار را به پایان رساندیم. با این بودجه ابسیار کم،اگر کمک های تربیت بدنی و شخص آقای محمودی نیا و هزینه های شخصی خود بچه ها نبود تیم ما به مشکل بر می خورد و حتی به لیگ برتر هم صعود نمی کردیم. اما برای فصل جدید من درخواست بودجه ای حدود ۶۰۰ میلیون کرده ام که اگر به تیم ما تزریق شود، به جرات می گویم نتایج تیم ما در فصل آینده خیلی بهتر از این خواهد بود.این بودجه درخواستی، تنها دریافتی یک بازیکن نیمکت نشین فوتبال آقایان است که در طول فصل،۲۰ دقبقه هم برای تیمش بازی نمی کند!من و بازیکنانم اصلا قراداد مالی نداریم و فقط بخاطر علاقه و عشق به فوتسال است که با این تیم کار می کنیم باور کنید من خودم یک ریال هنوز دریافتی نداشتم و امسال که لیگ برتری شدیم علاوه بر اینکه تمام وقت من را گرفت خیلی از مواقع هم از جیب خودمان خرج کردیم.
از او درباره آینده تیم و زمان شروع تمرینات برای فصل جدید و وضعیت بازیکنان تیم جویا شدیم که اینچنین گفت:قصد داریم تمرینات تیم را از اوایل خرداد ماه سال جاری شروع کنیم، امیدواریم تا آن زمان تکلیف هزینه های تیم مشخص شود و ما بتوانیم علاوه بر جذب بازیکنان جدید و باتجربه اسکلت اصلی تیم مان را نیز حفظ کنیم. با اینکه ما ۱۴ بازیکن خوب در تیم داریم اما به واقعیت تیم ما ۷ بازیکن اصلی دارد که بیشتر دقایق بازی می کردند و بیشترین فشار، بر روی دوش آنها بود، تیم ما حداقل به ۴ بازیکن دیگر نیاز داریم، ضمن اینکه چند تا از بازیکنان ما با پیشنهادهای خوبی از تیم های برتر لیگ برتر از جمله ملی حفاری مواجه شدند که این بازیکنان تصمیم نهایی را به من محول کرده اند و همینجا با جرات میگویم اگر حمایت نشویم این بازیکنان را بین تیم هایی که خواهنشان هستند، پخش خواهم کرد و زمان را نیز از دست خواهیم داد اما مطمینم که همان طور که فصل قبل آقای محمودی نیا از ما و تیم ما حمایت کردند، این فصل نیز ما را تنها نخواهند گذاشت ضمن اینکه امیدوارم مجموعه های دیگری مانند مس،فولاد، رسالت و آب حیات و غیره نیز ما را تنها نگذارند و برای کمک به فوتسال بانوان کرمان آستین همت بالا بزنند، ما نماینده استان کرمان هستیم.
سرمربی فوتسال استان کرمان که رابطه خیلی صمیمی و دوستانه ای با شاگردانش دارد در مورد کار با دخترهای ورزشکار و علاقه اش به آنها می گوید: من با شاگردان دوست هستم و علاوه با کار و تمرین ورزشی در خیلی از جاهای دیگر که احتیاج به کمک من دارند، دقیقا مثل یک خواهر دلسوز در کنارشان هستم، به آنها رسم زندگی کردن وتحصیل کردن صحیح می آموزم، به آنها می گویم که چگونه باید در جامه با افراد و انسان ها برخورد کنند؟ وقتی می بینم یکی از دخترانم به جای این که آواره کوچه و خیابان باشد و در طول روز الکی در خیابان ها بگردد و هر لحظه شاید دچار یکی از معضلات جامعه امروزی شود، در باشگاه تمرین می کند و کارش فقط حضور در باشگاه و خانه است از کار خودم لذت می برم و به آنها افتخار می کنم.چند وقت قبل بود که استاندار کرمان در مراسمی از افتتاح مکانی برای نگهداری و ترک اعتیاد دختران و بانوان کرمانی گفت. من دلم گرفت که چرا نباید به جای ترک دادن اعتیاد دختر ۱۲ ساله، به فکر ساختن روح و جسم او در ورزش باشیم قبل از اینکه معتاد شود؟ چرا به فکر درمان دختر ۱۲ ساله معتاد هستند اما نگران آینده دختر ۱۲ ساله ورزشکار نیستند و از او حمایت نمی کنند؟هر کس یک رسالتی در زندگی خودش دارد و من خوشحالم که عادی زندگی نکردم و بچه ها را به مکانی رساندم که در شان یک دختر ایرانی است.
ایرانمنش درباره بهترین و بدترین نتیجه تیم آراد در فصل گذشته و بهترین بازیکن،از نظر خودش معتقد است:تیم ما نتایج خوبی گرفت و همه بردها برایم شیرین بود اما برد در مقابل تیم کیان تهران با نتیجه ۳-۱ که سالها سابقه حضور در لیگ برتر ایران را دارد، بهترین نتیجه ما بود ضمن اینکه باخت ۷-۱ برابر تیم ملی حفاری که سرمربی تیم ملی را در ترکیب خود دارد، در کرمان و علیرغم بازی خوب ما، بدترین نتیجه ما بود.ما در آن بازی به تیم حریف نباختیم بلکه به استرس و کم تجربه ای تیم خودمان باختیم.ذر همان بازی بود که چند تا از بازیکنان ما مورد توجه سرمربی تیم ملی قرار گرفت، زینب انجم شعاغ بهترین و فنی ترین بازیکن من بود و حقش بود حداقل با کمترین مبلغی از او حمایت شود و پولی در اختیارش قرار دهند.
وی در پایان ضمن تبریک به محمودی نیا بابت انتخاب به عنوان مدیر کل برتر ایران،از همه کسانی که تیم را بدون کمترین چشمداشتی کمک و حمایت کردند و بخصوص آقای خدیوی، تشکر و فدردانی کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=195

نظرات بسته شده است.