بزرگترین پارک گردشگری کشور در کرمان احداث می‌شود

شهردار کرمان گفت: بزرگ‌ترین پارک گردشگری کشور طی ۲ فاز در شهر کرمان در مرحله ساخت قرار گرفته که محدوده آرامستان هنرمندان در یک فاز آن قرار می‌گیرد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، سیدمهران عالم‌زاده، روز سه شنبه در نشستی با حضور جمعی از مدیران شهرداری، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و مشاور طرح آرامستان هنرمندان افزود: سامان‌دهی آرامستان هنرمندان با توجه به ساخت پارک گردشگری کرمان می‌تواند علاوه بر سامان‌ دادن این آرامستان برای دفن هنرمندان کرمانی، این منطقه را به جاذبه گردشگری تبدیل کند.

وی ادامه داد: به همین منظور می‌توان برای مفاخر و هنرمندانی که در چارچوب قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان هنرمند در این آرامستان دفن می‌شود، یادمان و المان‌هایی ساخت که موجب جذب گردشگر باشد.

شهردار کرمان بیان داشت: پیشنهاد می‌شود یادمان و المان‌هایی برای خواجو، حافظ و سعدی طراحی در مجاورت آرامستان هنرمندان اجرا و نصب شود تا خود این کار نیز در جذب گردشگر به منطقه مؤثر باشد.

عالم‌زاده بر ساخت یک آمفی‌تئاتر روباز در محدوده پارک گردشگری کرمان تأکید کرد و ادامه داد: ساخت یک آمفی‌تئاتر روباز در این محدوده نیز باید در طرح دیده شود، ضمن اینکه باید یک گالری هم ساخته شود تا آثار هنرمندان دفن‌شده در آرامستان هنرمندان، در این گالری به نمایش گذاشته شود.

وی بر لزوم ارتباط هرچه نزدیک‌تر عناصر طبیعی با سایت هنرمندان تأکید کرد و افزود: طرح ارایه‌ شده از سوی مشاور باید از لحاظ بصری بیشتر بررسی شود.

شهردار کرمان افزود: برای اجرای طرح نهایی و سامان‌دهی آرامستان هنرمندان، نیاز است علاوه بر بررسی فنی از سوی کارشناسان شهرداری، نقطه‌ نظرات هنرمندان را بشنویم تا از نظرات آن‌ها برای سامان‌دهی بهتر آرامستان، استفاده کنیم.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، نیز در زمینه طرح ارائه شده از سوی مشاور طرح آرامستان هنرمندان به فازبندی مناسب طرح اشاره کرد و گفت: لازم است پیوستگی بیشتری بین عناصر موجود در سایت هنرمندان دیده شود.

وحید محمدی، بر ضرورت پیش‌بینی مکانی برای اجرای برنامه‌های روباز به‌صورت آمفی‌تئاتر تأکید کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود یک بخش به المان و یادمان مفاخر کرمانی اختصاص یابد.

وی همچنین در نظر گرفتن پارکینگ، درختکاری مناسب و متناسب با فضا و اجرای یک دستورالعمل مشخص برای هماهنگی بیشتر در کارهای اجرایی و فنی را لازم برشمرد و افزود: در مورد اینکه تدفین، مربوط به هنرمندان باشد نه خانواده‌های آن‌ها، باید مواردی را در نظر گرفت.

مشاور طرح ساماندهی آرامستان هنرمندان نیز با تأکید بر بررسی میدانی چگونگی اجرای طرح، به کیفیت ذاتی و زیبایی محیطی مکان مدنظر اشاره کرد و گفت: باوجود این مزیت موارد موجود از جمله مقبره آرامستان و فضاهای جانبی مقبره، سکوها و امام‌زاده سیدحسین، به‌صورت مجزا از یک‌دیگر قرار گرفته‌اند و شاهد تعدد عناصر در فضای موجود هستیم.

مرتضی ادیب، از ویژگی‌های محیط حاضر را کشیدگی سایت و تشکیل عناصر آن  به مرور زمان اعلام کرد و گفت: مهمترین کار در قدم اول، ایجاد عنصر پیونددهنده در محیط است.

وی با بیان اینکه طرح آرامستان هنرمندان به‌صورت باغ‌آرامستان دیده شده است، گفت: مجموعه آرامستان با اجرای فضاهای مجزا می‌تواند به مجموعه‌ای از باغ‌های مرتبط به هم اجرا شود.

ادیب با بیان اینکه این طرح به‌صورت باغ‌راه‌ها از طریق یک‌سری مسیرها مانند دالان‌های مسقف به چند باغ تقسیم می‌شود اضافه کرد: تصاویر قاب‌شده‌ای از طبیعت در طرح وجود دارد و برای این آرامستان چهار ورودی دیده شده است.

همچنین در پایان این نشست مقرر شد نقطه‌ نظرات موردنظر کارشناسان و هنرمندان در طرح مشاور دیده و طرح نهایی، اجرا شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70776
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.