دیوارهای ارگ بم گورستان ۶۴ کودک بود

بین باستان شناسان راجع به علت این نوع تدفین اتفاق نظر وجود ندارد، فرزاد فروزانفر کارشناس میراث فرهنگی گفته است که جسد این کودکان مربوط به دوران شکوفایی ارگ بم است، در آن زمان ارگ به عنوان یک شهر کوچک محصور، دایر بود. در زمان حمله خان قاجار که یک سال ارگ در محاصره بوده، شرایط برای ساکنین ارگ اضطراری می‌شود،چرا که گورستان بیرون از ارگ بوده وآنها نمی‌توانسته‌اند خارج شوند. به همین دلیل مجبور شدند که بچه‌ها را روی تیغه دیواره‌ها دفن کنند.

تدفین بی نظیر در بم

در فلات ایران روشهای متفاوتی برای تدفین وجود داشته است، که از آن جمله میتوان به قبور حفره ای ساده، تدفین در کف منازل مسکونی، قبور کلان سنگی، تدفین های خمره ای و تابوتی و در نهایت استودان ها (استخوان دان)و قبور صخره ای اشاره کرد اما این سبک تدفین در ایران کم نظیر و شاید بی نظیر است.

از خبر تدفین های تازه تا رد این مدعا

از زمان انتشار گزارشی که از کشف جسد چند نوزاد در دیواره ارگ بم خبر می داد، تاکنون برداشت های متفاوتی از این قضیه شده است. سایتی که این گزارش را برای اولین بار منتشر کرد، در گزارش خود گفته : دو تن از این کودکان گیره پلاستیکی بند ناف دارند که معاصر بودنشان را اثبات می کند. این کودکان در پارچه بیمارستانی پیچیده شده و جایی گذاشته شده اند که نشان می دهد عمل دفن بعد از وقوع زلزله انجام شده است. میزان پوسیدگی و تعفن بدن این دو کودک نشانگر آن است که احتمالاً هنگام کشف اجساد، شش ماه تا حداکثر دو سال بیشتر از زمان مرگ و تدفین آنان نگذشته است.
در این باره اسکندرمختاری مدیر پیشین عملیات نجات بخشی ارگ بم در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن بیان  این مسئله که این نوع گزارش ها مستند نیستند افزود در همه مطالبی که در خصوص کشف نوزادهای تازه دفن شده آن هم به شکلی که گفته میشود، اظهار نظر کارشناسی وجود ندارد. وقتی چنین ادعایی مطرح می شود، باید حداقل یک نفر کارشناس در خصوص آن اظهار نظر و آن را تایید کند که در این مورد، چنین اتفاقی نیفتاده است.

نیاز به پژوهش های بیشتر

برخی باستان شناسان به رسمی که پیشتر ایرانی‌ها داشتند و کودکان را در داخل آشپزخانه‌ها دفن می‌کردند تا به مادرشان نزدیک باشد اشاره می‌کنند و احتمال می‌دهند، دلیل اینکه کودکان از شهر برای دفن خارج نمی‌شدند، این مسئله باشد. مشاهدات فعلی، البته ما را به نتیجه قطعی نمی رساند، رفع ابهام از این مسئله نیازمند پژوهشهای بیشتر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=623
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.