قلعه های بی حریم / ساخت تکیه در حریم اقلاع

قلعه دختر و قلعه اردشیر بر فراز تپهای مرتفع شرقی شهر کرمان قرار گرفته و از دوران پیش از اسلام به یادگار مانده اند وقتی این دو قلعه را میبینی احساس می کنی رها شده اند. وارد آنها که شوی خورده سفالها روی سطح خاک همه جا دیده می‌شوند. این گواه وجود لایه های فرهنگی مهم از تاریخ مردم کرمان است. آثاری که ارزش معنوی زیادی دارند.
شرایط این قلعه ها ما را بر آن داشت تا سری به میراث فرهنگی شهر کرمان بزنیم و از شرایط نگهداری و حفاظت این بناهای ارزشمند مطلع شویم.

مهندس روحی معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی
مهندس روحی معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی

مهندس روحی معاونت حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان در گفتگو با خبرنگار «کرمان نو» می‌گوید این بناها توسط ۵۰ نفر یگان حفاظت که در سطح شهر هستند محافظت می‌شوند. چسپیده به قلعه اردشیر، تکیه حضرت ابوالفضل (ع) ساخته شده است و هنوز هم در حال بزرگ تر شدن و الحاق قسمتهای جدید است.

مهندس روحی از وجود این تکیه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «میراث فرهنگی به هیچ ساخت و سازی در حریم آثار باستانی مجوز نمی‌دهد»

موضوع را از مسئولین شهرداری جویا شدیم آنها هم اعلام کردند برای ساخت این تکیه در حریم و عرصه قلعه دختر و قلعه اردشیر مجوز صادر نکرده اند.

تکیه حضرت ابوالفضل (ع)
تکیه حضرت ابوالفضل (ع)

مسئولین اداره اوقاف هم از اینکه زمین این تکیه وقفی بوده است یا خیر بی اطلاع هستند و می گویند هیچ پرونده ای از این تکیه در اوقاف موجود نیست.

فضای سبز در حریم قلعه دختر و قلعه اردشیر

بر طبق مصوبه اولین کنگره بین المللی یادمانهای تاریخی آتن سال ۱۹۳۱هفت قطعنامه به تصویب رسید و منشور مرمت نامیده شد طبق این منشور، محوطه های تاریخی باید تحت حمایت قرار گیرند و به شدت پاسداری شوند یکی از نکات مهمی که در این منشور در بخش حریم فنی بنا آمده

فضای سبز کنار قلعه دختر و اردشیر
فضای سبز کنار قلعه دختر و اردشیر

است ممانعت از کاشت درخت در حاشیه بناهای تاریخی است .

متاسفانه در اطراف اقلاع دختر و اردشیر چند بوستان ساخته شده است و این اصل مهم رعایت حریم، نادیده گرفته شده است از آنجایی که این محل ها دقیقا چسپیده به این دو بنا هستند و روزگاری هم محل سکونت بوده اند.

احتمال اینکه لایه های فرهنگی زیر این پارکها وجود داشته باشد زیاد است در این زمینه باید از متخصصین امر کمک گرفته شود تا بتوانیم دامنه این آسیب ها را کمتر کنیم.

دکل مخابراتی بر فراز تپه باستانی

دکلهای مخابراتی که بر فراز این قلعه ها دیده می شوند حریم این بناها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و لزوم برچیده شدن این دکلها احساس می‌شود،  معاون میراِث فرهنگی استان در این باره می گوید:« از آنجایی که این دو قلعه پتانسیل تبدیل به یک پایگاه کشوری را دارند و میراث فرهنگی هم طرح احیاء و مرمت این آثار را در دست دارد و در تلاش برای تخصیص بودجه برای آنهاست قطعا زمانی که این مجموعه ها احیا شوند ، دکلها باید برچیده شوند.»

دکل مخابراتی قلعه اردشیر
دکل مخابراتی قلعه اردشیر

قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا (ناهید) که به قلعه کهنه نیز مشهور است، بر فراز تپه‌های مرتفع شرقی شهر کرمان قرار دارد و از دوران پیش از ورود اسلام به ایران به یادگار مانده‌است.

مصالح بکار رفته در این قلعه تنها خشت خام و گل رس است. بقایای قلعه دختر دورنمای گذشته دراز این شهر و نام آن (آتشکده آناهیتا) یادآور پرستش آناهیتای باستانی، ایزدبانوی آب و باروری است.

قلعه اردشیر کرمان یکی از قدیمی ترین قلعه های کشور است که جاذبه گردشگری اش را از دیواره های خشتی ضخیم و شکل و شمایل شگفت انگیزش دارد. قلعه ای که تاریخ بنای آن به دوران پیش از اسلام بر می گردد و گفته می شود که به دستور اردشیر ساسانی ساخته شده است. این قلعه شگفت انگیز را باید در جنوب شرقی کرمان ببینید

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=863
3 نظرات
  1. عادل می گوید

    با سلام
    متاسفانه بسیاری از محوطه ها و تپه های باستانی این مملکت به خاطر نداشتن تدبیر و توجه در خطر تخریب و از بین رفتن هستند.
    با تشکر از دوست فرهیخته و دلسوز خانم امینی زاده عزیز

  2. احسان شیخ الاسلامی می گوید

    سلام
    دوست عزیز خانم امینی از نگاه دلسوزانه و قدم استوار شما بسیار سپاسگزارم
    امیدوارم این راه و قدم استوار و پابرجا باشد تا حال شهر ما هم کمی بهتر شود…

  3. […] ساز انجام شد و نیز ساخت تکیه های بی نام و نشان در اطراف قلاع دختر و اردشیر کرمان که حتی میراث فرهنگی از وجود آنها بی اطلاع […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.