مرمت خانه حاج آقا علی بالاخره تمام شد| امید به ثبت جهانی

محمود وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفته در حال حاضر خانه حاج آقا علی رفسنجان در مرحله تجهیز برای تبدیل به یک هتل چهارستاره قرار دارد.

در حالی عملیات مرمت این بنای تاریخی به پایان رسیده که قرار بود خرداد 95 خانه حاج آقا علی به بهره برداری برسد.

دی ماه ۹۴، سه ماه پس از آغاز عملیات مرمت، از سوی استاندار کرمان، خرداد ۹۵ به عنوان زمان پایان عملیات مرمت عنوان شد. خرداد از راه رسید اما خبری از پایان عملیات نبود.

در اولین روز خرداد ۹۵، غلامرضا سرایداری، مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات استان، در حاشیه بازدید رزم حسینی از این خانه  گفت که «فاز نخست مرمت در ماه مبارک رمضان به پایان می‌رسد.» وی همچنین اعلام کرد که «مرمت کامل خانه حاج آقا علی امسال هم‌زمان با عید سعید غدیر {۳۰ شهریور} صورت خواهد گرفت.»

یک ماه قبل از عید غدیر اما، وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی کرمان به روزنامه «پیام ما» گفت که پایان عملیات مرمت، ۲۲ بهمن است. آذر پارسال اما رزم حسینی تاریخ بهره برداری را پایان سال ۹۵ عنوان کرد. این سال هم تمام شد اما قصه مرمت خانه حاج آقا علی به پایان نرسید.

تیر امسال با این گفته روحی، معاون میراث فرهنگی کرمان که «عملیات مرمت خانه حاج آقا علی 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد» مشخص شد که در عملیات مرمت هفت ماه وقفه افتاده چرا که آذر 95 هم میزان پیشرفت این پروژه 90 درصد ذکر شده بود. (اینجا)

دلیل این امر «کمبود اعتبار» بوده است.

حالا پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره عملیات مرمت بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان به پایان رسیده و در گام دوم میراث فرهنگی کرمان به دنبال ثبت جهانی این اثر است.

وفایی در این خصوص گفته مقدمات فرآیند مستندسازی پرونده خانه حاج آقا علی رفسنجان برای ثبت در فهرست میراث جهانی آغاز شده است.

او ابراز امیدواری کرده در سفر رییس جمهور به کرمان این خانه افتتاح شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15934
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.