مرور روزنامه‌های صبح چهارشنبه اول آبان ۹۸

روزنامه‌های اصول‌گرا به‌روال‌ ماه‌های اخیر تلاش‌ فراوانی دارند که امتیاز مبارزه با فساد را به سینه ابراهیم رئيسی، که چند ماه است رئیس‌ قوه‌‌ قضایی شده بزنند. امروز هم از حرف‌های دیروز سخن‌ گوی این قوه برای همین هدف بهره‌‌‌ گرفته‌اند.

به تیترها و گزارش‌های اصلی روزنامه‌های اصول‌گرا نگاه کنید پر است از بزرگ‌کردن از اعداد و ارقام پول‌هایی که روند مبارزه چندماهه با فسادمالی زنده کرده است. این اعداد و ارقام را دیروز غلامحسین اسماعیلی سخن‌گوی قوه‌قضا اعلام‌ کرد.

کیهان، جوان و صبح ‌‌نو نوشته‌اند دادسرای مبارزه با فسادهای اقتصادی از ۹۱ پرونده هفت‌‌‌هزار میلیارد تومان زنده شده اما جام‌جم آن را ۹هزارمیلیارد دانسته است.

این روزنامه‌ها با بزرگ‌کردن این عدد و رقم، در دورانی که اقتصاد کشور وضع خوبی ندارد و همه‌ نگاه‌ها به پول است، می‌کوشند نشان دهند ابراهیم رئیسی، مدیر کارآمدی است.

جام‌جم در همان صفحه ‌نخست می‌گوید این پولی که زنده شده برابر است با یارانه سه ‌ماه ۶۵ میلیون ‌نفر ایرانی.

به گزارش روزآروز، بنابراین هدف اصول‌گرایان از در بوق‌ و کرنا کردن کارآیی و نتیجه‌های مبارزه با فساد تنها قضایی نیست، بلکه سیاسی ‌است. آن‌ها می‌‌کوشند نشان دهند دولت ناکارآمد است اما قوه‌‌‌قضایی توانسته حتی اقتصاد مملکت را هم یاری کند.

کیهان از قول سخنگوی قوه قضا نوشته این هم از گرفتاری‌‌های قوه ما است که دیگران می‌دزدند و اختلاس می‌کنند و بعد از ما می‌‌خواهند که دنبال دزد بدویم.

کیهان از قول اسماعیلی به رقم‌هایی که مقام‌های دولتی از ارزی‌که از صادرات به کشور بازگشته، داده‌اند ایراد گرفته.

یعنی قوه‌ قضایی به رقم‌هایی که دولت می‌گوید هم به چشم بی‌اعتمادی و ناکارآمدی می‌نگرد.

در نقطه مقابل، روزنامه‌های اصلاح‌‌طلب کم‌تر شده که این عدد و رقم‌‌هایی که هربار سخن‌گوی قوه‌ قضا درباره پرونده‌های مبارزه با فساد می‌‌‌گوید، درشت بنویسند.

a9845417dee97414226fd

1427d67a5d2e76fe6074a

7cad5477c3c37c97f0ddfروزنامه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب اغلب حرف‌های دیروز اسحاق‌ جهانگیری معاو‌ن ‌اول رئیس‌جمهور، را برجسته ‌کرده‌اند.

به گزارش اصلی روزنامه ‌ایران، روزنامه دولت، و نیز صفحه ‌نخست اطلاعات و دنیای‌ اقتصاد بنگرید. این روزنامه‌ها خصوصا کوشیده‌اند آن‌ بخش از سخنان جهانگیری که گفته‌ مجمع تشخیص مصلحت باید هرچه زودتر لایحه‌های پیوستن به FATF را بپذیرد، برجسته‌کرده‌اند.

جهانگیری گفته ‌بود سران سه قوه و رهبرانقلاب با این لایحه‌ها موافق‌اند.

هفت ‌صبح حرف‌های جهانگیری را سه‌ ضدحمله به حمله‌ها علیه دولت و خودش تفسیر کرده؛ خصوصا بر سر ارز ۴۲۰۰ تومانی که به تعبیر جهانگیری برای تامین نیازهای اساسی زندگی مردم در بلبشوی بازار ارز لازم بود.

10b939e451445e4f0a946

c2e973def061457c448a3

4141c9eb14217a6d65d57

جوان، از جناح مقابل، اما حرف‌های جهانگیری را فرافکنی اشتباه‌های اقتصادی دولت و حمله به رقیب سیاسی‌ خوانده است، آن‌ هم در دوره پایانی دولت. کیهان ولی اصل این حرف‌ که رهبرانقلاب با FATF موافق‌اند را رد کرده است.

اما جالب ‌است‌که روزنامه‌های اصول‌گرای دیگر جز کیهان به این خبری ‌که جهانگیری اعلام‌کرده است، گیری نداده‌اند.

4edc332f59b4f9781c417

روزنامه پیام ما به گزارش وزیر جدید گردشگری پرداخته که گفته است: در ۶ ماهه نخست امسال ۴۹ هزار گردشگر از عمان وارد ایران شده‌اند که رشد ۳۶۲ درصدی را نشان می‌دهد.

2019 10 23 11.34.55

ایران و سازندگی به استقبال اکران فیلم سینمایی خانه‌ پدری به کارگردانی کیانوش عیاری رفته‌اند که سال‌ها است، در توقیف بوده است. این روزنامه‌ها می‌کوشند این اتفاق را به‌عنوان گشایشی و دستاورد فرهنگی دولت روحانی برجسته کنند. ولی در مقابل جوان خبر داده که این فیلم تنها در ۱۵سینما و با هشدار ممنوع‌ بودن تماشای‌اش برای نوجوانان زیر ۱۵سال اکران می‌شود. این روزنامه نزدیک به سپاه نوشته این نمایش محدود یعنی متولیان سینمای کشور با تولید آثاری‌ که احساسات عمومی را آسیب می‌زند، مماشات نمی‌کنند.

eaefc630f5cf21a91e455

دنیای ‌اقتصاد پرسیده سرآغاز اصلاحات اقتصادی کجا باید باشد؟ بررسی تجربه کشورهای دنیا نشان می‌دهد «بوروکراسی‌زدایی یعنی کاهش حجم دولت و اصلاحات بودجه»، «آزادسازی شامل مقررات‌ زدایی، آزادسازی تجاری و استقلال نهادهای پولی» و در نهایت «خصوصی‌سازی».

گرجستان اصلاحات را از آزادسازی و مقررات‌زدایی با تکیه بر بهبود شاخص سهولت کسب‌و‌کار آغاز کرد. ترکیه بوروکراسی‌زدایی را با اصلاح بودجه به منظور مهار تورم شروع کرد و سنگاپور نیز بر آزادی تجاری متمرکز شد.

70e526bcb118cb61d0e1b

خراسان به بهانه واژه‌سازی اخیر فرهنگستان زبان‌ و ادب ‌فارسی برای واژه استارتاپ، از کند بودن این نهاد واژه‌ساز برای برابرسازی در برابر هجوم ادبیات بیگانه انتقاد کرده و در گزارش اصلی‌اش این نهاد را به نوشدارو خواندن پس‌از مرگ سهراب متهم‌ کرده است.

b3556682226eb19b0b5f2

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37025
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.