‍ برداشت محصولات جنگلی و مرتعی جنوب کرمان ملزم به دریافت مجوز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: اولویت بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع و اخذ مجوز‌های لازم در جنوب کرمان با گروه های خاصی است.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمزه احمدی گفت: منطقه جنوب کرمان با داشتن مراتعی در سطح یک میلیون و ۹۴۱ هزار هکتار و همچنین ۴۸۳ هزار هکتار جنگل، دارای گیاهان جنگلی و مرتعی طبیعی بوده که برخی از این گیاهان به صورت دارویی، خوراکی و ادویه‌ای قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

او می گوید: برخی با برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی علاوه بر آسیب به مراتع و درختان جنگلی، موجب کاهش سطح و توان تولیدی و در نهایت نابودی این گیاهان می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری را از ارکان اصلی وظایف منابع طبیعی دانست و گفت: بهره‌برداری از گیاهان دارویی مراتع، تابع ضوابط خاصی است و بهره‌برداری باید براساس یک طرح مدون انجام گیرد، در غیر این صورت، بهره‌برداری غیراصولی و بی‌رویه، باعث تخریب و کاهش پوشش گیاهی، فرسایش خاکی و بادی، کاهش تولید اکسیژن و آب شیرین و در نهایت باعث تبدیل مرتع به بیابان می‌شود.

او گفت: بیشترین دلیل بهره‌برداری‌های غیرمجاز، نداشتن آگاهی از نحوه برداشت و زمان مناسب است که با بهره گیری از دانش بومی و آموزش‌های فنی می‌توان بدرستی از این نعمت خدادادی استفاده کرد و به بالا رفتن اقتصاد منطقه کمک کرد.

احمدی می‌گوید: نباید به رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی نگاه تجاری داشت؛ بلکه اولویت نخست حفظ سرمایه اصلی؛ یعنی همان درختان بنه و بوته‌های بادام کوهی است و در کنار حفظ و نگاهداری، درآمدزایی هم باید ایجاد شود.

به گفته او اولویت بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع و اخذ مجوز‌های لازم با بهره برداران طرح‌های مرتعداری یا دارای پروانه چرای دام، جوامع محلی، بهره برداران عرفی، تشکل‌های مردم نهاد و فارغ التحصیلان بخش منابع طبیعی و کشاورزی است تا از این طریق، انگیزه مشارکت ذینفعان اصلی در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع فراهم شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: مهم ترین گونه‌های گیاهان دارویی قابل برداشت از سطح مراتع و جنگل‌های جنوب کرمان آویشن، آنغوزه تلخ، زیره سیاه، بادام کوهی و بنه است و یکی از راه‌های ایجاد و ترغیب جوامع محلی این است که مراتع و جنگل‌ها را اقتصادی کنیم تا در معیشت و زندگی مرتعداران و جوامع محلی تأثیرگذار باشد و سبب افزایش درآمد خانوار‌ها شود.

او بر تهیه طرح‌های بهره برداری به صورت قانونی با اولویت‌های اعلام شده تاکید کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=87462
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.