۴۹ طرح منابع طبیعی در جنوب کرمان افتتاح و کلنگ زنی می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از آغاز عملیات اجرایی ۲۸ طرح و افتتاح ۲۱ طرح این اداره کل به مناسبت هفته منابع طبیعی در هفت شهرستان جنوبی این استان خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، حمزه احمدی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه جنوب کرمان اعتبار طرح های قابل افتتاح و کلنگ زنی این اداره کل را بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این طرح ها زمینه اشتغال مستقیم ۴۷۰ نفر و غیرمستقیم یکهزار و ۳۰۰ نفر را در هفت شهرستان جنوبی این استان فراهم می کند.

وی طرح های هفته منابع طبیعی جنوب کرمان را در بخش های آبخیزداری، بیابان، مرتع، جنگل و بهره برداری دانست و طرح های بخش آبخیزداری را شامل آغاز عملیات اجرایی ۱۶ طرح و افتتاح ۱۷ طرح در شهرستان جنوبی استان کرمان برشمرد.

وی به طرح های بخش بیابان اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان به مناسبت هفته منابع طبیعی اشاره کرد و از آغاز عملیات اجرایی ۲ طرح مدیریت روان آب و بهره برداری ۲ طرح احداث بادشکن زنده اطراف مزارع جنوب کرمان خبر داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان آغاز عملیات اجرایی طرح زراعت چوب، ذخیرگاه جنگلی و نهالستان خصوصی تولید نهال سردسیری عنبرآباد را از طرح های بخش جنگل اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان بمناسبت هفته منابع طبیعی اعلام کرد.

وی به طرح های بخش مرتع این اداره کل به مناسبت هفته منابع طبیعی اشاره کرد و از آغاز عملیات هفت طرح و بهره برداری از ۲ طرح مرتع داری در این هفته خبر داد.

وی ادامه داد: در بخش بهره برداری نیز در این هفته شاهد آغاز عملیات اجرایی یک طرح شامل احیا رویشگاه مرتعی هستیم.

احمدی به روز شمار هفته منابع طبیعی در جنوب کرمان اشاره کرد و از توزیع ۷۰ هزار اصل نهال به صورت در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان بمناسبت این هفته خبر داد.

وی با بیان اینکه در ورودی شهر جیرفت یک عرصه را برای کاشت نهال تسطیح و گودال برداری جهت غرص نهال شده است، گفت: نهال به صورت رایگان در اختیار دوستداران طبیعت قرار داده تا نهال را بنام خود یا عزیزان خود غرس شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به همیاران طبیعت بعنوان یکی از روزشمارهای هفته منابع طبیعی اشاره کرد و از آموزش پنج هزار و ۵۹۸ نفر از مجریان منابع طبیعی در قالب دوره های آموزشی خبر داد.

وی با بیان اینکه حفاظت منابع طبیعی باید مشارکتی باشد، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۳۶۹ نفر در سامانه همیار طبیعت ثبت نام کردند.

وی از صدور مجوز ۱۹ تشکل تخصصی و ۲ تعاونی در حوزه منابع طبیعی منطقه جنوب کرمان خبر داد و گفت: بیش از هشت میلیارد تومان قرارداد طی سال جاری با این تشکل های تخصصی و تعاونی ها در جنوب کرمان منعقد شد.

وی به روز قانون به عنوان روز شمار هفته منابع طبیعی در زمینه حفاظت اشاره کرد و  اجرای ۳۰ هزار هکتار عملیات گیاه پزشکی در راستای پیشگیری و کنترل افات را از جمله اقدامات این بخش برشمرد.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هکتار از اراضی جنوب کرمان مستعد حریق هستند، اظهار داشت: این عرصه ها شناسایی و پهنه بندی شدند تا در زمان حریق کمترین خسارت را شاهد باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه ۹۵۰ ساز آبخیزداری در این منطقه اجرا شده است، از ذخیره سازی ۴۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب جنوب کرمان در بارش های اخیر خبر داد و گفت: اجرای طرح های آبخیزداری از بروز خسارات در جنوب کرمان جلوگیری شد.

وی افزود: در سیلاب اخیر جنوب کرمان ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب توسط این سازها به سفره های زیرزمینی نفوذ کرد.

وی ادامه داد: متاثر از اجرای طرح های آبخیز داری ۱۹۰ هزار هکتار از مزارع باغی و زراعی جنوب کرمان بهره مند شدند.‌

احمدی با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد حوزه های آبخیر جنوب کرمان مطالعه شده است، تصریح کرد: ۲۲ درصد حوزه های آبخیزداری جنوب کرمان اجرا شده که اگر بتوانیم در تمام حوزه آبخیز این طرح را اجرا کنیم نقش مهمی در کنترل سیلاب و ذخیره سازی آب خواهیم دید.

وی به شعار سال مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: طرح سه در ۱۴ در راستای تحقق شعار سال معظم له ابلاغ و اجرایی شد.

وی از سرمایه گذران برای مشارکت در استفاده از جنگل های دست ساز در قالب طرح های رفاهی و خدماتی منابع طبیعی جنوب کرمان دعوت کرد و گفت: مزایده پارک جنگلی محمدآباد برگزار شده است.

سید محمد حسینی زاده نماینده ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان هم در ادامه این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، روز پاسدار و هفته منابع طبیعی اظهار داشت: اصحاب رسانه بازوی توانمند اداره کل منابع طبیعی هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=85963
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.