کمبود علوفه و نهاده‌های دامی مهمترین چالش عشایر کرمان است

مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان با اشاره به خشکسالی‌های بی‌سابقه و خشک شدن مراتع مناطق عشایرنشین این استان گفت: یکی از مهمترین چالش‌های عمده عشایر کرمان کمبود علوفه و نهاده‌های دامی است که اگر به این موضوع توجه جدی نشود عشایر کرمان در تولید گوشت قرمز دچار مشکل می‌شوند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، سرهنگ پاسدار شهریار سیاری روز چهارشنبه به مناسبت روز عشایر در جمع خبرنگاران افزود: یکی از مهمترین نقش های عشایر تامین امنیت غذایی کشور است که تولید ۴۶ درصد دام سبک و ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز کشور را عشایر بر عهده دارند و با وجود همه این مشکلات اگر دستگاه های متولی با نگاه جهادی به وظایف خودشان به خوبی عمل کنند، این مشکلات و چالش های به فرصت های اشتغالزایی تبدیل می شوند.

وی تصریح کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیرساختی و محرومیت زدایی مناسبی در مناطق عشایری انجام گرفته اما با وضعیت مطلوب فاصله داریم که می توان به دسترسی نداشتن به جاده های مناسب، مشکل تامین آب آشامیدنی، قیمت پایین خرید دام مازاد عشایر، عدم پرداخت تسهیلات به اندازه کافی و کمبود نهاده های دامی و غیره به عنوان مهمترین مشکلات عشایر استان کرمان اشاره کرد.

مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان اظهار داشت: فرصت هایی مانند صنعت تولید کرک و پشم دام عشایر این استان که ظرفیت ویژه ای برای اشتغالزایی دارد، اما به دلیل قاچاق و ارزان خریدن و نقش دلالان متاسفانه عشایر کرمان از ارزش افزوده و قیمت عادلانه محروم هستند.

وی ادامه داد: همچنین تولید ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور متعلق به عشایر است و در کرمان صنایع دستی مانند گلیم بافی با بازار جهانی داریم که نیاز به حمایت ویژه مسئولان از تولیدات صنایع دستی عشایر این استان با حمایت از زنجیره ارزش محصولات تولیدی عشایر وجود دارد.

سرهنگ سیاری بیان کرد: یکی از مهمترین دغدغه های فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان پیگیری و رفع مشکلات جامعه عشایری این استان است و در همین راستا سازمان بسیج عشایری با استفاده از ظرفیت اقشار سپاه ثارالله و دستگاه های اجرایی و تعامل و همکاری با ادارات عشایری، برنامه های مختلفی در راستای محرومیت زدایی به ویژه آبرسانی و عمرانی و غیر عمرانی، طرح افزایش بهره وری و واکسیانسیون دام و آموزش و تهیه و توزیع بسته های معیشتی به همت عشایر، برقراری امنیت مناطق عشایری و غیره در راستای خدمت رسانی به جامعه عشایری استان در دستور کار و اجرا قرار دارد.

وی با اشاره به همیاری بسیج در اجرای واکسیناسیون کرونا افزود: سازمان بسیج عشایری استان کرمان در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی با تشکیل حدود ۲۰۰ تیم به کمک مراکز بهداشت و درمان در راستای واکسیناسیون کرونای عشایر به ویژه در مناطق سخت گذر شتافت.

مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان با اشاره به نقش آفرینی عشایر در عرصه های مختلف کشور گفت: عشایر غیور این استان در همه عرصه هاو برهه های حساس و سرنوشت ساز کشورمان ایران اسلامی حضوری فعال، نقش آفرین و اثربخشی داشته اند، عشایر انقلابی کرمان حضور در دفاع مقدس را با پرچم داری سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وظیفه دینی خود می دانستند و از بذل هرگونه فداکاری حتی از جان و مال خود دریغ ننموده اند و بیش از یک هزار و ۲۰۰ شهید از شهدای استان متعلق به جامعه عشایری هستند.

وی تصریح کرد: عشایر سلحشور استان کرمان در دیگر عرصه های از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی تا حضور در عرصه های سیاسی حضوری معنا دار و اثربخشی دارند و در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری حضور بیش از ۹۰ درصدی داشتند که نشان از بلوغ سیاسی و حضور تاثیرگذار عشایر استان در عرصه های انقلاب است.

وی ادامه داد: این حضور پرشور عشایر مسئولیت، مسئولان و دستگاه های اجرایی را در رابطه با عشایر بسیار سنگین می کند که بایستی با نگاه و کارجهادی با این جامعه انقلابی و سخت کوش خدمت شود،

سیاری افزود: فرصت های جامعه عشایری از مشکلات آنها بیشتر است اما نیاز است دستگاه های اجرایی به کمک سازمان بسیج عشایری و ادارات عشایری استان کرمان بیایند تا بتوانیم در راستای رفع مشکلات این جامعه زحمت کش و غیور قدم برداریم.

وی بیان کرد: سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان به عنوان صدای و پل بین عشایر و مسئولان، مطالبات و مشکلات این جامعه غیور را پیگیری می کند که امیدواریم با کارجهادی و شبانه روزی دستگاه های اجرایی و حمایت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و فراکسیون عشایری در مجلس شورای اسلامی و همه نخبگان جامعه عشایری استان کرمان، مشکلات عشایر مرتفع شود و سازمان بسیج جامعه عشایری در راستای خدمت رسانی به این جامعه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=77851
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.