حداقل چهار میلیارد دلار، برای رفع کمبود علوفه دامی کشور نیاز است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تشریح جزییات نشست اعضای این کمیسیون با دولت به منظور بررسی راه‌های تامین نهاده‌های دامی گفت که نیاز حداقلی کنونی برای رفع مشکل کمبود علوفه دام‌ها در کشور چهار میلیارد دلار است.

به گزارش کرمان نو، به نقل از ایرنا، ذبیح الله اعظمی، به مشکل کمبود علوفه در سطح دامداری‌های سنگین و سبک کشور اشاره کرد و از برگزاری نشست برای رفع این مشکل توسط کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با حضور معاون بانک مرکزی، معاونان وزیر جهادکشاورزی، اتاق بازرگانی ایران، نماینده دامداران، اتاق تعاون و بخش خصوصی در مجلس خبر داد.

وی گفت: در این نشست معاون بانک مرکزی مجموع اعتبار در نظر گرفته شده برای رفع کمبود مشکل تامین علوفه و نهاده‌های دامی را هشت میلیارد دلار برشمرد که میزان اعتبار تخصیص یافته تاکنون را ۲.۷ میلیارد دلار اعلام کرد که این مبلغ بسیار ناچیز است.

اعظمی افزود: با بحث‌های کارشناسی انجام شده در این نشست مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سفارشات لازم علوفه و سایر نهاده‌های دامی اقدام کند و بانک مرکزی هم حداکثر طی سه ماه ارز لازم این سفارشات را تخصیص دهد.

وی اظهار داشت: در این نشست وزارت جهاد کشاورزی به دلیل پیش‌بینی نکردن به‌موقع کمبود علوفه و نهاده‌های دامی و اقدام دیرهنگام برای خرید علوفه مورد انتقاد قرار گرفت.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تامین ارز سریع برای واردات علوفه و نهاده‌های خوراک دام توسط بانک مرکزی، رایزنی با رییس مجلس برای افزایش تخصیص ارز و تسریع در روند ارایه این ارزها به واردکنندگان علوفه را از مصوبات این نشست عنوان کرد.

خرید تضمینی علوفه

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خرید تضمینی علوفه دامی از کشاورزان را از دیگر مباحث مهم مطرح شده در این نشست برشمرد و گفت: کمیسیون کشاورزی به وزارت کشاورزی پیشنهاد کرد خرید تضمینی علوفه کشاورزان شامل ذرت، یونجه، سورگم و غیره برای تامین علوفه تابستانه و پاییزه را در دستور کار خود قرار دهد.

خشکسالی سال گذشته عامل کمبود علوفه 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی علت کمبود علوفه را در سطح کشور خشکسالی و کاهش نزولات جوی طی سال گذشته عنوان کرد و گفت: خشکسالی سال قبل طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است وی افزود: کمبود علوفه و نهادهای خوراک دام یکی از معضلات و مشکلات ماه های آینده برای دامپروری های صنعتی و عشایر کشور است.

پیگیری برای ترخیص ۳ میلیون تن نهاده دامی
اعظمی با بیان اینکه متاسفانه ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی کشور وضعیت مطلوبی ندارد، از دپو بیش از سه میلیون‌ تن نهاده خوراک‌ دامی در بندر بوشهر خبر داد.
وی بیان کرد: سه عضو کمیسیون کشاورزی از این بندر با حضور مسئولان متولی بازدید کردند و پیگیری برای ترخیص هرچه زودتر این نهاده‌ها در حال انجام است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی آینده‌نگری برای تامین علوفه مورد نیاز کشور را با توجه به شرایط خشکسالی نداشته از این رو امروز با این مشکل در سطح کشور مواجه هستیم.

جلوگیری از قاچاق و صادرات علوفه 

اعظمی از جلوگیری قاچاق و صادرات علوفه به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: این اقدامات فوری در راستای تامین علوفه مورد نیاز دامداری‌ها و عشایر کشور انجام می شود.

کشتار دام مولد، زیان بزرگ

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی کشتار دام‌های مولد را زیانی بزرگ برای دامداری کشور دانست و گفت: متاسفانه با کمبود علوفه شاهد کشتار دام های مولد توسط بعضی از دامداری‌ها در سطح کشور هستیم که این مساله در آینده کشور را دچار بحران می‌کند.

اعظمی اظهارداشت: متاسفانه با کمبود علوفه در محدوده خراسان شاهد اجاره مزارع گندم برای دامداری‌ها هستیم که این موضوع عواقب نامناسبی از جمله کمبود گندم و نیاز به واردات آن  را به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با کمبود علوفه عده‌ای از دامداران کشور به نان خشک و جو پناه آورده‌اند که این موضوع نیز سبب افزایش قیمت جو و نان می‌شود.

ممنوعیت خروج علوفه در استان ایلام

اعظمی از ممنوعیت خروج علوفه و قاچاق آن در استان ایلام طبق دستور مسئولان قضایی و دولتی این استان در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: این موضوع فعالیت خوبی بوده لذا دیگر استان‌ها هم باید این موضوع را دنبال کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه استان‌های فارس و کرمان از نظر عشایر مقام‌های اول و دوم کشور را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: این استان‌ها علاوه بر کمبود علوفه با مشکل تامین آب مواجه شرب دام‌های عشایر نیز روبه رو هستند از این رو باید با نگاه خاصی به این استان‌ها مشکل علوفه آنها را برطرف کرد.

۶ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت مصوب شیر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قیمت مصوب هر کیلو شیر را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و این مبلغ را بدلیل افزایش هزینه تولیدکنندگان برای دامداران قابل قبول ندانست.

وی تصریح کرد: کاهش بارندگی در کل کشور در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده لذا این موضوع سبب خشکسالی و در نتیجه کاهش علوفه در مراتع و منابع طبیعی و کاهش عملکرد محصولات زراعی بویژه گندم، جو و ذرت شده است.

اعظمی ادامه داد: این مسائل سبب ایجاد معضل کمبود علوفه در دامداری‌ها شده لذا با وجود این مشکلات پیگیر رفع آنها هستیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73551
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.