مرور روزنامه‌های صبح دوشنبه ۶ آبان ۹۸

امروز روزنامه‌های بسیاری ترجیح‌داده‌اند تعطیل باشند؛ از هر دو جناح و احتمالا این ماجرا چهارشنبه نیز ادامه دارد؛ اما اتفاقا همین تعطیلی از موضوعات اصلی موردتوجه روزنامه‌های امروز کشور است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش مفصلی نوشته است یک تحقیق تصویری درباره تقویم تعطیلات رسمی کشورها می‌تواند به اشتباه‌ها درباره تعطیلی در ایران پاسخ دهد.

«آخر هفته» در بیش از ۱۰۰ کشور جهان رسما دو روزه است. این روزنامه افزوده در اغلب کشورهای جهان، روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه است.

در کشورهای عربی خلیج‌فارس و برخی کشورهای مسلمان جمعه و شنبه دو روز تعطیلی آخر هفته است.

از  ۱۱۴ کشور، تنها دو کشور ایران و جیبوتی فقط جمعه تعطیل هستند و در اوگاندا، پاکستان، کره‌‌شمالی، مکزیک، هند، هنگ‌کنگ، گینه استوایی، کاستاریکا و کلمبیا هم تنها یکشنبه تعطیل است و ۱۰۲کشور دیگر همگی تعطیلی آخرهفته دوروزه دارند.

اغلب کشورهای مسلمان روزهای جمعه و شنبه را به‌عنوان تعطیلی آخر هفته برگزیده‌اند و لبنان شنبه و یک‌شنبه را. در این کشورها، مجموع تعطیلی‌های سالانه شامل «تعطیل‌های مناسبتی» و «آخرهفته»، بیش از ۱۱۰ روز است.

اما مجموع تعطیلی سالانه در ایران ۷۸ روز است. تفاوت ناگفته؛ نتها مجموع روزهای تعطیل نیست، بلکه به «تعطیلی‌های مناسبتی» برمی‌گردد.

در اغلب کشورها، تعطیلی‌های مناسبتی حدود ۱۰روز در سال است؛ اما در ایران، تعطیلی‌های مناسبتی، بیش‌از ۲۵ روز است.

طبق اعلام علی مطهری، نماینده مجلس، برخی تعطیلی‌های مناسبتی،‌ ناشی از بی‌تدبیری است که می‌تواند حذف شود. پژوهش‌ها نیز تایید کرده «دوروزه شدن آخر هفته» می‌تواند منافع گوناگونی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

نتیجه یک نظرسنجی عمومی در فضای مجازی درباره «آخرهفته دو روزه» که بیش از سه هزار نفر در آن شرکت کردند، از مطالبه ۸۱ درصدی برای تصویب طرح مجلس خبر داد.

هفت ‌صبح، از انگشت‌شمار روزنامه‌های منتشر شده هم به یادداشت تلگرامی علی مطهری توجه نشان داده است و از قول او نوشته تعطیلی‌های آخر ماه صفر باید سامان‌دهی شوند و برخی تعطیلی‌ها مثل شهادت امام ‌رضا، از بدسلیقگی ریشه دارد.

7a2a389313e36dff0a7c9 0896931fdf9461cfd5075

هفت‌ صبح در گزارش دیگری به این نکته اشاره‌ کرده ‌که درست مثل ماجرای حمله و کشتن بن‌لادن، سرکرده القاعده، در ماجرای کشته ‌شدن البغدادی، سرکرده داعش، آمریکایی‌ها جنازه‌‌ای نشان نداده‌اند.

در روزی بیناتعطیلی که بسیاری روزنامه‌های تهران منتشر نشده‌اند، یک روزنامه شیرازی، خبر جنوب، منتشر شده و از جمله نوشته که سرکرده‌های گروه‌های تروریستی درست به موقع برای کمک به کارزارهای انتخاباتی آمریکایی‌‌ها پیدا و کشته می‌‌شوند؛ بن‌لادن برای اوباما و البغدادی برای ترامپ.

روزنامه اصول‌گرای رسالت که شنبه منتشر نشده ‌بود، امروز نوشته کشتن بغدادی یک نمایش برای آمریکایی‌ها بود چون داعش ساخته دست آمریکایی‌ها است و حالا همان آمریکایی‌ها سر صحنه جرم‌شان آمده‌اند و او را کشته‌اند مثل قاتلی که پس‌از قتل به صحنه ‌جرم برمی‌گردد.

2f2685bdb38c76ccc3dd9 c32a147db779e4bbdfb64

روزنامه شرق از قول برخی چهره‌‌های ارشد اصلاح‌طلبان احتمال داده که با کنارکشیدن عارف، لیدر اصلاح‌طلبان مجلس از انتخابات مجلس، در تهران احتمالا علی مطهری یا شاید قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر پیشین بهداشت، بر صدر فهرست اصلاح‌طلبان قرار گیرند.

e3807fc97e2a042c0854d

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37149
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.