مرور روزنامه‌های صبح شنبه ۱۸ آبان ۹۸

دعوا برسر این‌که پیوستن‌به FATF به‌سود کشور هست یا نه، روزبه‌روز در رسانه‌ها داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود؛ یک ‌روز اصلاح‌طلبان از پیوستن به آن می‌گویند، مثل امروز و یک‌ روز اصول‌گرایان درباره آن هشدار می‌دهند.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب، حالا که کشور به واپسین مهلت چهارماهه‌ گروه اقدام‌مالی یا همان FATF برای تصویب پیوستن ایران به دو کنوانسیون مبارزه با تامین‌مالی تروریسم و مبارزه با جرم‌های فراملی، نزدیک می‌‌شویم، در گزارش‌هاو و گفت‌وگوهایی درباره نپیوستن به این سازوکارها هشدار داده‌اند.

به گزارش روزآروز، محمدصدر، عضو مجمع‌ تشخیص ‌مصلحت ‌نظام به شرق نگرانی مخالفان پیوستن ایران به FATF درباره دشوار شدن کمک به گروه‌های مقاومت درمنطقه پس ‌از پیوستن به این سازوکارها بی‌مورد است.

یک متخصص روابط خارجی و مشاور وزیرامورخارجی هم در تیتر یک روزنامه ایران، گفته نگرانی مخالفان پیوستن ایران به FATF، درباره خطر دادن همه اطلاعات مالی و اقتصادی‌مان به این سازمان، بی‌پایه است.

او گفته است اگر به آن‌‌چه FATF از ما خواسته عمل نکنیم، به فهرست سیاه این سازوکار برمی‌گردیم و تو گویی به‌دست خویش سبب شده‌ایم تحریم‌ روی‌ تحریم بر ایران بار شود.

8044a84898796c0721aec در مقابل، روزنامه‌های اصول‌گرا، ازجمله کیهان حرف‌های دیروز کاظم صدیقی، امام‌جمعه تهران، را برجسته‌کرده‌اند که گفته ‌بود برخی برای تصویب پیوستن به FATF دروغ می‌گویند.

صدیقی مدعی ‌شده است حرف‌های برخی مقام‌های ارشد دولت درباره توافق سران سه‌قوه و نظر مثبت رهبر انقلاب درباره پیوستن ایران به FATF، دروغ است.

کیهان در گزارش‌اصلی‌اش هم کوشیده است به نگرانی نهادهای مخاطب‌اش درباره پیوستن به سازوکارهای مالی جهانی دامن بزند.

کیهان در این گزارش به نظام کنترل صادرات و برنامه تجاری برجام زیرنظر اروپا گیر داده است که به‌قول این روزنامه غیرشفاف است.

کیهان نوشته مسئولان اروپایی پارسال یک کلاس دوروزه برای اهالی وزارت‌ صنعت و گمرک ایران درباره چگونگی کنترل تجارت برجامی برگزار کردند. کیهان مدعی شده در این کلاس حتما به طرف ایرانی آموزش داده شده است چگونه اطلاعات تجاری کشور را به اروپایی‌ها بدهند.

به‌‌ادعای این روزنامه با این سازوکار کنترلی، امکان دورزدن تحریم‌ها از میان می‌رود درست مثل کاری ‌که احتمالا FATF از نظر کیهان می‌کند.

کیهان و اصول‌گرایان بر این موضع پای می‌فشرند که باید با اتکا به داخل، اقتصادمان را بهبود دهیم؛ یعنی هرگونه رابطه خارجی را حذف کنیم.

دعوا بر سر FATF در روزهای آینده جنجالی‌تر و داغ‌تر ادامه خواهد داشت.

071150ccd615bd43f0578

برخلاف روزنامه‌های اصلاح‌طلب که پیوستن به یک سازوکار مالی جهانی را تشویق کرده‌اند، روزنامه‌های اصول‌گرا ماجرای اخراج یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را برجسته کرده‌اند.

جوان و فرهیختگان با آب‌وتاب نوشته‌اند که این بازرس زن مواد خطرناک و مشکوکی همراه داشته است. فرهیختگان که آژانس را به یک سازمان جاسوسی غربی‌ها علیه توسعه هسته‌ای کشورهای دیگر شبیه خوانده است.

85926ea3e9d8bbd6b98e8 6caa6f1230ab36ebaf639

روزنامه محیط‌زیستی پیام ما به درآمد چهار میلیارد تومانی سال گذشته از محل اعطای ٣٠ مجوز شکار به خارجی‌ها پرداخته است. مجوزهایی که به مناقشه‌ای میان موافقان و مخالفان مجوز شکار تبدیل شده‌اند.

2019 11 09 08.28.24

اغلب روزنامه‌های اصلاح‌طلب، ازجمله سازندگی، آفتاب‌ یزد و آرمان‌ملی این خبر که شورای‌ هماهنگی اصول‌گرایان در قم، علی ‌لاریجانی، رئيس‌ و نماینده قم در مجلس را از فهرست‌شان کنار گذاشته‌اند، برجسته‌ کرده‌اند.

سازندگی این ماجرا را حذف لاریجانی ازسوی پایداری‌چی‌ها خوانده است و آفتاب‌ یزد نوشته لاریجانی را چپ و راست نمی‌خواهند.

17afa799823f6ba877f06 c68d021d41cde6c42eb32

دو روزنامه اصول‌گرای نزدیک به باقر قالیباف، رسالت و صبح‌ نو، حرف‌هایی قالیباف در یک برنامه تلویزیونی را برجسته‌کرده‌اند که گفته‌ بود در ایران قشر خاکستری که نسبت به سیاست و نظام بی‌تفاوت باشد نداریم.

8cdce13def38dca7b56f4دنیای‌اقتصاد و همشهری نوشته‌اند هوای شهرهای بزرگ، خصوصا تهران، پارسال در همین نیمه نخست آبان، چندروز هوای سالم داشت اما امسال آلودگی سنگین هوا، هیچ ‌روزی قطع نشده درحالی‌که کلی روز تعطیل داشته‌ایم و رفت‌وآمد خودروها کم بود.

همشهری کوشیده است نام شهرهای دیگر را هم در کنار تهران برجسته کند تا نشان دهد این یک مشکل سراسری است و به شهرداری تهران محدود نیست! همین روزنامه نوشته پس‌ از این‌که ممنوع شده که تاکسی‌های اینترنتی تهران، پلاک شهرستان باشند، خریدوفروش و عوض‌کردن پلاک، بازار سیاه پیدا کرده است.

41b0c3205664fa07649ac 8994600f30be01687ce87

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37422
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.