مرور روزنامه‌های صبح یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸

روزنامه‌های اصول‌گرا اصرار دارند اعتراض‌ها در عراق کار رسانه‌های غربی و عربستانی‌ها بوده و حالا اوضاع‌ آرام‌شده و همه‌چیز برای راه‌پیمایی‌ اربعین آماده است.

تحول‌های سیاسی و امنیتی در عراق، در آستانه برگزاری آیین راه‌پیمایی اربعین سخت توجه رسانه‌های‌ایران، خصوصا رسانه‌های اصول‌گرا، را برانگیخته.

در کنار آن مساله یمن و سرنوشت هم آن در میان رسانه‌ها بازتاب جدی دارد.

d21b4b12d98c0fcaed1ea

d9dbda21079840abcff62

ed00f3127ca51d7c4e22c

1960249e0d7c970f35b7b

به گزارش روزآروز، کیهان و صبح‌نو، بطور جدی، باور دارند که پشت اعتراض‌های روزهای اخیر در عراق کاربران شبکه‌های اجتماعی عربستانی که مامور دولت‌های عربی مخالف ایران‌اند، حاضر بوده‌اند.

کیهان نوشته دشمنان می‌‌خواستند در آستانه راه‌پیمایی اربعین در دل مردمانی که قصد سفر داشتند ترس و میان مردم ایران و عراق دشمنی راه بیندازند.

صبح‌نو نوشته رسانه‌های غربی و ارتش سایبری عربستان در کارند تا از اهمیت اربعین حسینی بکاهند.

اما به‌نوشته‌ روزنامه کیهان شمار کسانی‌که برای رفتن به سفر اربعین نام‌‌نوشته‌اند از مرز دومیلیون‌نفر گذشته.

جوان هم نوشته اعتراض‌ها در عراق کار جریان‌های انحرافی نزدیک‌به عربستان بوده و سرانجام اوضاع دراین کشور پس‌از چهار روز اعتراض‌های انحرافی‌ها آرام‌‌شده.

روزنامه قدس، هم اصرار دارد که اوضاع برای سفر اربعین عادی است؛ در یک گزارش می‌گوید برای رفتن به عراق به‌قصد راه‌پیمایی اربعین، پروازهای بیش‌تری در نظر گرفته‌شده و در گزارش دیگری از راهی‌شدن چهار بیمارستان سیار اتوبوسی به سوی کربلا نوشته.

خراسان، دیگر روزنامه مشهدی، هم از این‌‌که بلیت‌‌سفر هوایی به نجف و بغداد این‌روزها از سفر به تفلیس و آنکارا گران‌‌تر است، انتقاد کرده.

این شیوه‌انتقاد که گویی دستی‌‌ در کار است تا سفرهای تفریحی از سفرهای زیارتی به عراق، آسان‌تر و ارزان‌تر باشد، از دست‌فرمان‌های سنتی رسانه‌های اصول‌گرا است.

و البته روزنامه‌های اصلاح‌طلب توجه چندانی به تحول‌ها در عراق نشان نداده‌اند.

b5324439ebe69f7d37f27

هفت‌صبح نوشته همان‌طورکه چندروز پیش تحلیل‌کرده‌‌بوده جنگ میان وزیرارتباطات با سامانه‌‌های ارزش‌افزوده یا همان وس، یک جنگ سیاسی است و حالا عیان‌تر شده.

وزیرارتباطات می‌کوشد هرطورشده با فرمان‌دهی یک جنگ علیه این سامانه‌ها که با بهره از اپراتورهای تلفن‌ هم‌راه درآمد بالایی دارند، آن‌ها را تعطیل کند.

ولی حالا صاحبان ۷۵شرکت‌هایی ازاین‌دست علنا به میدان آمده‌اند و به سران سه‌قوه از کارهای وزارت‌ ارتباطات علیه آن‌ها شکایت کرده‌اند.

این روزنامه نوشته پیش‌تر این شرکت‌ها به شناخته‌شدن گرایشی نداشتند اما حالا دعوا چنان جدی و حیاتی است که ناچار شدند رخ آشکار کنند.

d49229ec16387b8eba348

دنیای اقتصاد  آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شکاف هزینه‌ای میان دارا و ندار در سال ۱۳۹۷ افزوده‌شده.

براساس این آمارها، نسبت هزینه ۱۰درصد ثروتمند به ۱۰درصد فقیر جامعه در سال ۱۳۹۷ به ۵/ ۱۴رسیده که این بیش‌ترین سطح در دهه ۹۰ است.

به‌ باور این روزنامه، این روند به دلیل افزایش نرخ تورم، ناکارآیی سیاست‌های حمایتی برای انرژی و به‌اشتباه‌رفتن هدف‌مندی یارانه‌ها رقم خورده.

این روزنامه نوشته افزایش نسبت هزینه‌ها داراها و ندارها‌ به‌معنای بهترشدن وضع داراها نیست و احتمالا از هزینه‌های هردو گروه کاسته‌شده اما در میان ندارها، سرعت کاهش هزینه‌های زندگی چندبرابر است.

cdae0af3528538381f379

فرهیختگان انتقاد کرده صداوسیما سبب شده کارتون‌های آمریکایی، کارتون‌های غیرآمریکایی و شرقی را جلوی دیدگان نسل تازه کنار بزنند.

برای کودکان ایرانی دهه ۹۰ کدام شخصیت کارتونی جذاب است. براساس یک نظر‌سنجی، شخصیت‌های کارتونی محبوب بین کودکان ایرانی به ترتیب عبارتند از: ۱. فروزن ۲. مرد عنکبوتی ۳. باب اسفنجی ۴. شرک ۵.پرنسس‌های دیزنی ۶. دیو و دلبر ۷. تام و جری ۸. بن‌تن ۹. پاندای کونگ‌فوکار ۱۰. سیندرلا. البته بخشی از این محبوبیت‌ها وام گرفته از فضایی فرهنگی است که کودکان ایرانی در آن آموزش دیده‌اند و همچنین تاثیر و جذابیت هر کدام از کارتون‌هایی که کمپانی‌های انیمیشن‌سازی آمریکایی در سال‌های اخیر خلق کرده‌اند.

چنانکه دیده می‌شود، هر ۱۰شخصیتی که در این فهرست نام‌شان آمده، کاراکترهای والت‌دیزنی هستند؛ در‌حالی‌که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی چنین نبود.

واقعیتی که عموما به آن توجه نمی‌شود این است که نه دیزنی قوی‌تر از قبل شده و نه انیمیشن‌های دیگر کشورهای دنیا از دهه ۶۰ و ۷۰شمسی ضعیف‌تر شده‌اند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36000
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.