رئیس کل دادگستری استان کرمان:


آب راور از نظر کمیت و کیفیت شرایط نامطلوبی دارد

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: آب راور از نظر کمیت و کیفیت شرایط نامطلوبی دارد و این شرایط روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز ۱۱ تیرماه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان گفت: با توجه به اهمیت سد قطروئیه و شرایط اقلیمی شهر راور موضوع بررسی آخرین اقدامات مرتبط با سد را در دستور کار قرار دادیم تا مردم بتوانند از آب این سد انتفاع ببرند.

وی بیان داشت: سوابق بند‌های خاکی بالادست سد قطروئیه به ما داده شود تا بررسی کنیم، قرارداد‌ها تا چه زمانی اعتبار دارد و سپس تصمیم‌گیری انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان راور در قبل و بعد از انقلاب بحث آب راور بوده است، زیرا آب راور از نظر کمیت و کیفیت شرایط نامطلوبی دارد و این شرایط روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود.

حمیدی اضافه کرد: اکثر مردم شهرستان راور از دستگاه تصفیه استفاده می‌کنند، زیرا طعم آب هم تغییر کرده است و قابل شرب نیست.

وی افزود: سد قطروئیه یک بارقه امید برای مردم راور بود که آن هم به سرنوشت امروز دچار شده و مردم ناامید هستند و انتقاداتی نسبت به هزینه‌های احداث این سد دارند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: دمای هوا در شهرستان راور بالاست و به‌همین علت مصرف آب در منطقه بالا می‌رود و مشکلات مرتبط با کم‌آبی و قطع آب زیاد شده است.

حمیدی ابراز کرد: انتقال آب از سد نساء به شهر‌های بم و بروات اقدامی موثر بود و موجب خرسندی مردم شده است و خواستار اجرای پروژه انتقال آب به شهر راور هستیم تا از آب پشت سد بتوانیم استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: با وجود بیش از ۵۰ سدخاکی در بالادست سد قطروئیه، اما ۹۰۰ هزار مترمکعب آب پشت سد جمع شده است بنابراین باید پروژه انتقال آب هرچه سریع‌تر پیگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از وجود مشکلاتی در روستای جدید پایین‌دست سد قطروئیه سخن به میان آورد و خطاب به فرماندار راور گفت: خدمات مورد نیاز به روستای جدید ارائه شود تا مردم دغدغه‌ای برای زندگی در این روستا نداشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز گفت: سد قطروئیه در حوزه قضایی راور قرار دارد و این سد مورد بازدید رئیس کل دادگستری استان کرمان قرار گرفته است تا مشکلات مربوط به آن مورد بررسی قرار گیرد.

مهدی بخشی ادامه داد: سد قطروئیه جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۴ به استان کرمان و مراحل ساخت آن در سال ۱۴۰۰ پایان یافت و ۹۸ میلیارد تومان برای سد مذکور هزینه شده است.

وی بیان داشت: سد قطروئیه با هدف تامین آب شرب راور و روستا‌های مسیر احداث شده است و ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از مهمترین مشکلات در راه افتتاح این سد و اجرایی شدن عملیات سد می‌توان به بحث واگذاری اراضی منابع طبیعی در محدوده روستای جدید و آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی جدید اشاره کرد.

در همین حال فرماندار راور اظهار کرد: برای افتتاح سد قطروئیه چند مشکل وجود دارد که باید به‌شکل استانی بررسی و برطرف شود و آب منطقه‌ای استان کرمان در مقطعی از زمان با توجه به اینکه بخشی از این زمین‌ها در حریم سد قرار داشته و قرار بوده با هماهنگی منابع طبیعی بخشی از زمین‌ها را برای ساکنان روستا تامین شود و حدود ۸۰ درصد تامین شده است و وجه آن را نیز به‌شکل اسناد خزانه پرداخت کرده است.

رضا عباسی با اشاره به اینکه واگذاری زمین‌ها، اما همه ساکنان روستا را شامل نشده و باید تعیین‌تکلیف شود، تصریح کرد: تا نتوانیم، ساکنین روستا را به جای جدید منتقل کنیم در واقع کاری انجام نشده است.

وی ابراز داشت: بحث ما در زمینه تعیین‌تکلیف تعهدات آب منطقه‌ای با مردم، اقدامات منابع طبیعی برای جابه‌جایی دام‌ها و تعیین‌تکلیف بند‌های خاکی بالادستی است.

فرماندار راور اضافه کرد: روستای قدیمی در مسیر سد قطروئیه هنوز جابه‌جا نشده است و از سوی زرند گفته می‌شود به روستای قدیمی آب نمی‌دهیم و آب را به‌روستای جدید می‌دهیم در حالی که هنوز کوچ انجام نگرفته است.

همچنین معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به کیفیت پایین آب راور، اظهار کرد: تامین آب اولویت ما در شهر راور است و این شهر سالانه به سه و نیم میلیون مترمکعب آب نیاز دارد.

محسن امیری اضافه کرد: هدف اولیه احداث سد قدرونی تامین آب زرند نیز بود، اما به‌دلیل تغییر اقلیم تنها بحث راور را در میان مدت در نظر داریم و در بلندمدت در پروژه تامین آب شهر‌های شمالی استان کرمان، باید راور نیز از این محل تامین آب شود.

وی عنوان کرد: مخازن و بند‌های بالادست سد قدرونی راور سه و نیم میلیون متر مکعب آب دارند و بند‌های آبخیزداری باید بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت تخلیه شوند و جلوی شدت سیلاب را می‌گیرند و از فرسایش جلوگیری می‌کنند و نباید مخزن باشند، اما عده‌ای، از این بند‌ها استفاده می‌کنند.

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان نیز گفت: تامین آب شرب یک شهرستان بیش از منافع چند نفر اهمیت و اولویت دارد و خواستار تعیین‌تکلیف این وضعیت هستیم و بند‌های خاکی در حوزه شهرستان زرند قرار دارند.

امیری بیان داشت: بحث تملک روستای قطروئیه از نظر آب منطقه‌ای به‌صورت ۱۰۰ درصد تمام شده است و ۱۹ هکتار تملک انجام شده و تنها یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان دیگر باید به اهالی بپردازیم که آن هم خودشان باید مراجعه کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=106136
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.