معاون علوم پزشکی کرمان


تمامی روستاییان استان کرمان به خدمات اولیه سلامت دسترسی دارند

معاون علوم پزشکی کرمان گفت: نزدیک به ۱۰۰ درصد روستاهای ما تحت پوشش خانه‌های بهداشت و بهورزان هستند و تمامی روستاییان حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور به خدمات اولیه سلامت دسترسی دارند.

وحیدرضا برهانی‌نژاد با تبریک روز بهورز به این تلاشگران جهادی عرصه سلامت، اظهار داشت: قبل از انقلاب مردم ما در روستاها دسترسی به خدمت بهداشتی و درمانی نداشتند، اما بعد از انقلاب با طرح‌هایی که اجرا شد، مسئولان به این نتیجه رسیدند که روستاهای ما به طور عمده نیاز دارند که فرد به طور دائم در دسترس باشد و خدمات و مراقبت‌های اولیه و پایه بهداشتی و سلامت مانند واکسیناسیون علیه بیماری‌های عفونی را به مردم ارائه کند.

وی با بیان اینکه قبلاً بخش عمده‌ای از مرگ و میرها به ویژه در روستاها و در کودکان به دلیل بیماری‌های عفونی مانند سیاه سرفه، سرخک و سرخجه بود، ادامه داد: امروزه واکسیناسیون علیه این بیماری‌ها تا دورافتاده‌ترین نقاط روستاها نیز گسترش پیدا کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه بهره‌مندی روستاها به آب آشامیدنی سالم و تدارک داروهای اساسی از دیگر مواردی است که بهورزان در یک منطقه باید آن را پیگیری کنند، گفت: قبلاً اگر یک فرد به هر دلیل به دارو نیاز پیدا می‌کرد، باید فاصله زیادی را تا نزدیکترین شهر و داروخانه طی می‌کرد تا به دارو دسترسی پیدا کند، اما امروز بهورزان در خانه‌های بهداشت این خدمات را به مردم روستاها ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه بهورزان در روستاها در خانه‌های بهداشت مستقر هستند و تقریباً به طور شبانه روز و حتی در ساعات غیر اداری خدمات دارویی و یا مراقبت‌های بهداشتی اولیه را به کسانی که نیاز داشته باشد، ارائه می‌کنند، ادامه داد: بهورزان عموماً از ساکنان روستا‌ها هستند، تمام ساکنین روستاها را می‌شناسند و اولین فردی هستند که صورت نیاز به اقدامات اولیه سلامت و بهداشتی به آنها مراجعه می‌شود.

به گزارش تسنیم کرمان برهانی‌نژاد با اشاره به اینکه بهورزان در روستاها خدمات زیاد و طیف وسیعی از خدمات مرتبط با سلامت از جمله مراقبت‌های مادران، مادران باردار، مدارس، بهداشت مدارس وضعیت سلامت دانش آموزان را به عهده دارند، بیان کرد: امروز نزدیک به 100 درصد روستاهای ما تحت پوشش خانه‌های بهداشت و بهورزان هستند و این از برکات انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه امروزه تقریباً تمامی مردم در روستاهای ما به خدمات اولیه سلامت دسترسی دارند، گفت: بهورزان و خانه‌های بهداشت ما محیطی‌ترین واحد ارائه خدمات سلامت هستند و مردم تا دورافتاده‌ترین نقاط کشور از این خدمات پایه سلامت، بهره‌مند می‌شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=108358
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.