ترویج عادی‌انگاری کرونا از سوی مسئولان| وقتی ستاد کرونا در کرمان خواب است

کرمان در شرایطی از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد که به نظر می‌رسد علاوه بر برخی از مردم، مسئولان و ستاد کرونای استانی هم شیوع کرونا را جدی نگرفته‌اند.

اولین روز هفته بود که رشیدی‌نژاد، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ستاد کرونای استان گفت که تا دو روز دیگر (دوشنبه 16 فروردین) شهر کرمان و بسیاری دیگر از شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار خواهند گرفت. این اتفاق با دو روز تاخیر و از امروز رخ داد.

در حالی که بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته از سوی رشیدی‌نژاد، این انتظار وجود داشت که ستاد کرونای استان برای وضعیت قرمز از پیش آماده باشد، اما انفعال این ستاد از صبح امروز نشان داده که انگار وضعیت قرمز کرونا برای ستاد کرونای استان چندان غیرعادی نیست.

بازدید جمعی در شرایط قرمز

به طور مثال اگرچه پیش از این و در پیک‌های پیشین کرونا دستورالعمل‌هایی در خصوص فعالیت مشاغل و کارمندان در شهرهای قرمز و نارنجی منتشر شده بود اما تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از دست‌کم بازنشر این دستورالعمل‌ها نیست که هیچ، علی زینی‌وند استاندار کرمان صبح امروز ترجیح داده همراه با خبرنگاران به بازدید از بخشداری مرکزی کرمان برود.

در تصاویر منتشر شده از این بازدید هم عملا خبری از رعایت فاصله اجتماعی نیست و مسئولان و خبرنگاران در یک فضای بسته در کنار هم ایستادند.

گواه این ادعا که ستاد کرونا تاکنون منفعل عمل کرده این اظهار نظر استاندار است که ظهر امروز گفته متاسفانه باید اعلام کنیم که مجددا باید به سمت محدودیت های فراگیر از جمله تعطیلی خیلی از صنوف و مشاغل، محدودیت ترددها، ممنوعیت ورود و خروج به شهرهای نارنجی و قرمز برویم و امروز آخرین دستورالعمل توسط معاونت سیاسی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی اعلام خواهد شد.

این اظهار نظر نشان می‌دهد که مسوولان تازه امروز می خواهند در خصوص وضعیت قرمزی که از قبل پیش‌بینی میشد رخ دهد تصمیم گیری کنند.

از سوی دیگر شنیده می‌شود در برخی ادارات از جمله علوم پزشکی کرمان، مدیران اجازه دورکاری به کارمندان ندادند که «کرمان نو» مستقلا نمی‌تواند این شنیده‌ها را تایید و یا رد کند.

در این میان باید از استاندار کرمان پرسید که وقتی او به عنوان رییس ستاد کرونا، در اولین روز اعلام وضعیت قرمز در شهر کرمان شال و کلاه می‌کند و از خبرنگاران هم می‌خواهد که با او به بازدیدها بیایند، چگونه از مردم و خصوصا کسبه انتظار دارد که دستورالعمل‌ها را رعایت کنند و قید کسب درآمد را بزنند تا شیوع کرونا کم شود؟

این موضوع در شرایطی است که خبرها حکایت از شیوع کرونای انگلیسی در استان کرمان دارد.

شناسایی ۲۴ مبتلای کرونای انگلیسی در کرمان

کرمان در سیطره کرونا؛ هشدار در شمال، شرق و غرب

 

در انتظار مرکز؟

در این میان نباید از یاد برد که با وجود انتقاداتی که نسبت به عملکرد فدایی، استاندار پیشین کرمان وجود داشت، در زمان سکانداری او، ستاد کرونای استان کرمان پویاتر بود و بعضا زودتر از ستاد ملی کرونا اقدام به افزایش محدودیت‌ها می‌کرد.

اگرچه بنا به تصمیم ستاد ملی کرونا، ستادهای استانی باید نگاهشان به تهران باشد اما وقتی در کرمان شرایط قرمز می‌شود هم باید صبر کرد تا از مرکز تصمیم گرفته شود؟

سکوت کشدار علوم‌پزشکی

البته ترویج عادی‌انگاری تنها از سوی استاندار و ستاد کرونا صورت نگرفته، مسئولان علوم‌پزشکی کرمان هم با مصلحت‌سنجی سکوت را ترجیح داده‌اند.

در حالی که سعید نمکی، وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور بارها به انتقاد از تصمیمات ستاد کرونا پرداخته و بعضا با پافشاری و اصرار توانسته تصمیمات فوری را به این ستاد تحمیل کند، می‌بینیم که رییس علوم پزشکی کرمان با مصلحت‌سنجی، بیشتر رضایت مدیران بالادستی برایش اهمیت دارد تا سلامت مردم.

این در حالی است که از علوم‌پزشکی‌ انتظار می‌رود آنقدر طغیان کرونا را فریاد بزند که ستاد کرونای استان کرمان از این بی‌خیالی درآید.

در شرایطی نه از ستاد کرونای استان و نه از مسئولان علوم پزشکی کرمان در شرایط قرمز کرونایی خبری است، وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای هشدار داده که اگر کشور به مدت دو هفته تعطیل نشود، آمار فوتی‌های روزانه در کشور از 600 نفر تجاوز می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=67915
1 نظر
  1. مرتضی می گوید

    با سلام و احترام
    نمی دونم این پیام من منتشر می شود یا نه؟ اما من معلم کرمانی هستم که محل کارم شهرستان رودبار جنوب است. با اینکه الان رودبار نارنجی و کرمان قرمز است و در هر دوی این شهرها محدودیت رفت و آمد وجود دارد. و هرگونه فعالیت آموزشی و فرهنگی در این شرایط در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. واقعا مسولین آموزش و پرورش در خواب زمستانی به سر می برند. و نمی خواهند متوجه شوند که شرایط الان بحرانی است. و امروز 1400/01/20 تازه دارند پیام می دهند آموزش در شهرستان رودبار فردا 21 فروردین به صورت مجازی خواهد بود. یعنی آقای مسئول یک شنبه 22 فروردین 1400 دیگه کرونا از بین خواهد رفت و موج چهارم کرونا کنترل میشه!!! یا اینکه هنوز متوجه نشده اید چه خبره!!! گفتید دانش آموزان مناطق محروم امکان دست رسی به آموزش مجازی ندارند و کلاس حضوری باشد، همه جا گفتند حضور در کلاسها اختیاری اما اتفاقا همان هایی در کلاس شرکت می کردند که امکان دست رسی به آموزش مجازی را داشتند و دانش آموزی که گوشی هوشمند نداشت الان داشت در زمین کشاورزی کار می کرد!!!. گفتند مناطق جنوبی استان آبی هست و حضور معلم اجباری ولی کسی نگفت معلم باید از شمال استاد از دل کرونا بیاید. چندین مسیر و تاکسی را عوض کند تا به مقصد برسد. و هفته آخر اسفند تست کرونایش مثبت شود و کل عید را در قرنطینه بماند و بچه هایش را هم نبیند… هفته سوم فروردین باز با اینکه کرمان نارنجی و قرمز بود و رودبار جنوب زرد و نارنجی شد. من معلم مجبور شدم از کرمان به رودبار بروم و از هر دوربین و پلیس که رد می شوم منتظر زنگ پیامک جریمه محدودیت کرونایی باشم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.