کودکان کار؛ اسیر فرهنگ اشتباه؛


۹۰ درصد کودکان کار کرمان اتباع بیگانه هستند

مدیرکل بهزیستی استان کرمان می‌گوید طی سال گذشته تاکنون بیش از هزار کودک را از سطح چهارراه ها و خیابان‌ها جمع‌آوری و ساماندهی کرده ایم که بالای ۹۰ درصد آنها از فرزندان اتباع بیگانه و غالبا غیرمجاز است.

به گفته عباس صادق‌زاده تا کنون دستگاه‌های مختلف از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری و… هزینه‌های بسیاری را در این راستا متحمل شده‌اند، اما بدلیل گسستی که در پروسه جمع آوری، تفکیک و ساماندهی بین تصمیمات و اقدامات ما وجود دارد باعث شده تلاش‌های ما اثربخش نباشد.

علی‌رغم ساماندهی و انجام کارهای تخصصی باز هم به دلیل فرهنگ غالب بر خانواده های اتباع، به خیابان‌ها برمی‌گردند.

او ادامه داد: تعدادی از کودکانی که در ماه‌های اخیر جمع آوری شده‌اند هم‌اکنون در مراکز ما حضور دارند و در حال دیدن آموزش هستند.

صادق‌زاده می‌گوید در طول سال به خانواده‌های آن‌ها مبلغی حدود چهار میلیون تومان پرداخت شده  تا آن‌ها کودکان خود را استسمار نکنند در حالی که باز برمی‌گردیم و می‌بینیم همان کودکان دوباره سر خیابان هستند.

 در تمام دنیا این پدیده وجود دارد و اکثر کشورهای جهان به روش‌های مختلف آن را مدیریت کرده‌اند، در کشور خودمان هم استان‌هایی هستند که بدون اعتبار خاصی نتیجه خوبی گرفته‌اند پس قطعا ما اگر بخواهیم یک کار خوب در کرمان انجام دهیم خیلی موفق‌تر از دیگر استان‌ها عمل می‌کنیم.

او گفت: خواهش من این است که تمام هزینه‌هایی را که در طول سال انجام می‌شود را یک بار انجام دهیم و با حذف موازی کاری‌ها این مسئله را ساماندهی کنیم و قطعا در این صورت نتیجه‌گیری بهتری صورت می‌گیرد و از این شرایط خارج می‌شویم.

هزینه ها بی نتیجه بوده

صادق زاده تاکید کرد: به دلیل عدم مدیریت صحیح و یکپارچه تا کنون هزینه‌هایی که برای توانمندسازی خانواده‌های این کودکان صورت پذیرفته بی‌نتیجه بوده است.

او گفت: برای ایجاد اشتغال پایدار و مطابق قوانین بین المللی؛ تفاهم نامه‌هایی را با فنی و حرفه ای، اصناف و…. انعقاد کرده ایم و بخش خصوصی را برای آموزش و ساماندهی این بچه ها فعال کرده ایم.

صادق‌زاده ادامه داد: حتی موضوع بیمه آن‌ها را از طریق طرح استاد و شاگردی حل و فصل کردیم و امیدواریم که با همت همه دستگاه های متولی بتوانیم یکبار برای همیشه این معضل را در کرمان برطرف کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=61236
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.