استاندار کرمان در واکنش به انتقاد معادن در خصوص عوارض آلایندگی:


وجوه را نپردازید گازتان را قطع می‌کنیم

استاندار کرمان در واکنش به اعتراض صاحبان معدن در خصوص وجوه تعیین شده در خصوص خسارت‌ها و آلایندگی معدنی، تاکید کرد که صاحبان معدنی که وجوه تعیین شده را نپردازد هم پول تعیین شده از حسابشان برداشت شود و هم گازشان قطع شود.

به گزارش کرمان‌نو، صبح امروز شورای معادن استان کرمان درحالی برگزار شد که برخی از صاحبان معادن نسبت به مبلغ عوارض آلایندگی وضع شده اعتراض داشتند. بنا به اطلاعی که مهدی حسینی‌نژاد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت در این جلسه ارائه داد از مجموع مبالغ شرکت‌هایی که برایشان عوارض آلایندگی در نظر گرفته شده جمعا ۴۴ درصد مبالغ پرداخت شده است.
از مجموع ۱۵ واحد صنعتی و معدنی که مشمول جز ۵ بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه شدند ۲ شرکت گهر زمین و گل‌گهر ۱۰۰ درصد عوارض تعیین شده را پرداخته و شرکت صنایع مس ایران نیز ۵۰ درصد مبلغ عوارض تعیین شده را پرداختند. الباقی شرکت‌ها که شامل فولاد بوتیای ایرانیان، فولاد مسیر بردسیر، جهان فولاد سیرجان و غیره هیچ‌گونه پرداختی نداشتند.
بنا به جز ۵ بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه ، در مواردی که به دلیل بهره‌برداری از معادن و فعالیت‌های صنایع معدنی، خسارت‌های به اهالی ساکنان منطقه و بخش کشاورزی برسد، علاوه بر عوارض آلایندگی با تصویب شورای معادن استان تا یک درصد فروش آن‌ها پس از واریز به خزانه معین استان به جبران خسارت‌های به فعالیت‌های بهداشتی، درمانی و عمرانی اختصاص یابد.
استاندار کرمان در این جلسه در واکنش به اعتراض صاحبان معادن با تاکید بر اینکه شورای معادن ۰.۳درصد را مصوب کرده است، گفت: اشتباه ما این بود که سقف یک درصد را تعیین نکرده و ۰.۳ درصد از فروش را در نظر گرفتیم.
محمد‌مهدی فداکار افزود: هر معدنی که این عوارض را پرداخت نکند طبق قانون سازمان مالیاتی از حساب‌های معادن برداشت می‌کند.
استاندار همچنین برای معترضان نسبت به عدد فروش معدن اعلام کرد که این موارد بررسی دوباره شود و در صورت عدد فروش بیشتر، به جای ۰.۳درصد تا یک درصد از فروششان برداشت شود.
فداکار در بخش دیگری از جلسه شورای معادن با اشاره به مشکلات گاز صنایع گفت: ۴۵هزار میلیارد تومان مالیات و حقوق دولتی که معادن می‌پردازند به تهران می‌رود و تمامی سود معادن از استان خارج می‌شود، در واقع کل خیر معادن یک مسئولیت اجتماعی است که ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان است و دیگری جز ۵ بند الف ماده ۴۳ است.
او در ادامه خطاب به صاحبان معادن گفت: اعداد تعیین شده اندک است و هر معدنی که مخالف باشد گازش را به جهان فولاد می‌دهیم و در عوض عوارضش را این شرکت می‌پردازد. فداکار همچنین بار دیگر در این جلسه تاکید کرد که صاحبان معدنی که وجوه تعیین شده را نپردازد هم پول تعیین شده از حسابشان برداشت شود و هم گازشان قطع شود.

به گفته مهدی حسینی‌نژاد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان امسال ۱۱هزار و ۲۰۰میلیارد تومان حقوق دولتی از استان وصول شده و جمعا ۲۰۸ میلیارد تومان به استان برگشته است.

شایان ذکر است که طبق قانون بایستی ۱۵ درصد از حقوق دولتی به استان برمی‌گشت اما گذاشتن سقف در قانون بودجه دست استان را برای گرفتن حق قانونی خود بست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99494
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.