به بهانه حضور شرکت گهرزمین در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن کرمان


چشم‌انداز روشن گهرزمین

۱۷۰ تومان سود برای هر سهم در سال۱۴۰۰ برای برای سهامداران گهر زمین تقسیم شد.هلدینگی که تنها در ۵ ماه ابتدای سال توانسته ۱۴۶ درصد فروش بیشتری نسبت به مدت مشابه گذشته داشته باشد و روند صعودی تولید کنسانتره به عنوان اولین مرحله بعد از ماده استحصالی سنگ آهن را حفظ کرده و از ابتدای سال مالی تا آخر شهریور ماه سهم فروش کنسانتره از کل تولیداتش را به بالای ۲۲ درصد رسانده. موضوعی که می‌تواند شروعی جدی برای ایجاد ارزش افزوده و سودآوری بیشتر در این شرکت باشد؛ خصوصا که کارخانه گندله این مجموعه نیز در بهمن سال گذشته افتتاح شد و حالا سهمش ازکل مبلغ فروش از ابتدای سال مالی تا شهریور به ۱۴ درصد رسیده است.

گهرزمین یکی از ابر شرکتهایی است که در پنجمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته حضور دارد. هلدینگی که طبق برنامه شــش ماهــه ابتــدای ســال مالــی جــاری (۱۳۹۹-۱۴۰۰) تولید ۲،۰۱۴،۹۲۰ تن کنسانتره را در نظر داشته کـه بـا برنامه ریزی‌های دقیــق و منظم در بخش تولید، نگهداری و تعمیرات و افزایش ضریب دسترسی، توانســت بــه تولید بیــش از ۲،۴۰۰،۰۰۰ تــن در شــش مـاهـه ابتــدای ســال مالــی جــاری دســت یابــد کــه ایــن عــدد بــه میــزان حــدودی ۴۰۰،۰۰۰ تــن بالاتــر از برنامـه تولیـد در نظـر گرفتـه شـده بـرای خطـوط بوده است.
تولید شهریورماه این شرکت ۲.۸ میلیون تن بوده که البته میانگین ماهانه امسال ۲.۵ میلیون تن محاسبه شده است. کلوخه ۱.۲ میلیون تن و کنسانتره ۴۱۷ هزار تن (میانگین ماهانه ۳۸۲ هزار) و دانه بندی ۸۱۶ هزار تن ( میانگین ماهانه ۵۶۷ هزار تن ) بوده است. درآمد کگهر در شهریور ۱،۱۵۸ میلیارد تومان بوده و متوسط فروش سال مالی قبل ۸۱۷ میلیارد تومان گزارش شده است. این شرکت در ۹ ماهه امسال به طور متوسط ۱،۵۰۷ میلیارد تومان و در ۹ ماهه سال قبل ۶۶۵ میلیارد تومان درآمد گزارش کرده است.
فـروش شهریور شرکت گهرزمین ۷۷۸ هزار تن، کلوخه ۵۱۱ هزار تن، کنسانتره ۷۲ هزار تن و دانه بندی ۱۸۸ هزار تن بوده است. نرخ فـروش کنسانتره شرکت ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۱،۸۵۸ ریال به ازای هر کیلو بوده و «کگهر» کنسانتره را در شهریور ماه با نرخ ۳۰،۳۴۴ ریال به ازای هرکیلو فروخته است.

فروش گهرزمین در مرداد و تیر
شرکت سنگ آهن گهرزمین در مرداد ۱ میلیون تن کلوخه و ۴۲۸ هزار تن کنسانتره و ۵۸۴ هزار تن دانه بندی تولید کرده است که متوسط تولید هفت ماه گذشته برای این محصولات به ترتیب ۱.۳ میلیون تن و ۳۷۵ هزارتن و ۵۶۴ هزار تن بوده است. این تولیدکننده سنگ آهن در مرداد ۴۵۰ هزار تن کلوخه و ۱۰۹ هزار تن کنسانتره و ۱۱۲ هزار تن دانه بندی به فروش رسانده است. متوسط فروش هفت ماهه محصولات ۸۱۲ هزار تن، ۱۵۶ هزار تن و ۱۲۳ هزارتن گزارش شده است.
شرکت سنگ آهن گهرزمین در مرداد ۱،۲۶۸ میلیارد تومان درآمد داشته و متوسط درآمد هفت ماهه گذشته ۱،۵۹۰ میلیارد تومان بوده است. متوسط درآمد سال مالی گذشته نیز ۸۱۷ میلیارد تومان ثبت شده است. نرخ فـروش کنسانتره داخلی و کلوخه در مرداد ۲۸،۱۴۰ ریال و ۱۳،۰۹۱ ریال و نرخ فروش دانه بندی ۱۳،۲۵۹ ریال گزارش شده است. نرخ فروش این محصولات از دی ماه تا تیر به طور متوسط ماهانه ۲۳،۱۶۲ ، ۱۰،۲۷۲ و ۱۲،۶۵۶ ریال بوده است. شرکت در سال مالی ۹۹ کنسانتره و کلوخه را با نرخ های ۱۱،۸۵۸ و ۴،۴۴۴ ریال و دانه بندی را با نرخ ۴،۵۵۲ ریال به ازای هر کیلو به فروش رسانده است.

سهم بالای کنسانتره در فروش گهرزمین
شرکت در تیرماه ۱.۲ میلیون تن کلوخه و ۲۰۶ هزار تن کنسانتره و ۲۴۶ هزار تن دانه بندی تولید کرده است. متوسط تولید شش ماه گذشته برای این محصولات به ترتیب ۱.۳ میلیون تن و ۴۰۳ هزارتن و ۶۱۷ هزار تن بوده است. طبق اطلاعات سامانه کدال این شرکت در سالی مالی جاری تا آخر شهریورماه ١٣٩,٠۶٩,٧٨٩میلیون رسال فروش داشته که ۹۰درصدش مربوط به بازار داخلی بوده و ۱۰درصد هم سهم بازار خارجی. از این میان نیمی از فروش برای کلوخه سنگ آهن بوده و ۲۲درصد هم کنسانتره سنگ آهن.

شرکت گهرزمین بزرگترین معدن سنگ آهن روباز در کشور و خاورمیانه است که ذخایر شناخته شده این معدن عظیم بیش از ۶۴۳ میلیون تن برآورد شده . این معدن که در منطقه گل گهر سیرجان قرار دارد ابتدا با ۵۰نفر کارگر کار خود را آغاز کرد و طی هفت سال گذشته میزان اشتغال را به بالای هفت هزار نفر رسانده و مهمتر اینکه به عنوان معین (یاور ) اقتصادی منوجان توانسته در قالب مسئولیت اجتماعی خدمات زیرساختی در راستای تولید و اشتغال پایدار را ایجاد کند.

دوران طلایی آموزش و پرورش بعد از حمایت‌های گهر زمین
سال پیش ابراهیم چتروز مدیر آموزش و پرورش شهرستان منوجان از دوران طلایی آموزش منوجان بعد از کمک های گهر زمین گفته بود. حال انکه فعالیت‌های این شرکت در قالب مسئولیت اجتماعی در حوزه برگزاری کلاس‌های کنکور و برقراری عدالت آموزشی شهرستان بسیار چشمگیر بوده است.
بعد از این اقدامات بود که سهمیه دانشگاه فرهنگیان شهرستان منوجان که به علت ایجاد رقابت و تضمین شغلی برای مردم این منطقه محروم اهمیت داشت، به ۶ برابر رسید و حتی در رشته های پزشکی و حقوق رتبه ۶ منطقه ای را کسب شد.
این شهرستان پیش از آغاز فعالیت شرکت گهرزمین حتی در بخش نیروی انسانی هم کمبود داشت اما حالا ۹۹ درصد نیروهای این مجموعه بومی هستند.

گهرزمین و توسعه بومی‌سازی
در ابتدای امسال هم با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و جمعی از معاونین و مدیران گهرزمین، از قطعات و مجموعه‌های بومی‌سازی‌شده توسط شرکت سنگ آهن گهرزمین در نخستین نمایشگاه نهضت تولید، بومی‌سازی و صادرات در سال جهش تولید، در نمایشگاه بین المللی کرمان رونمایی شد. برای اولین بار، بخشی از مهم‌ترین قطعات و مجموعه‌های تکنولوژیک که توسط بومی‌سازی گهرزمین ساخت داخل شده‌اند، در این نمایشگاه در معرض دید مهندسین و صنعت‌گران استان و کشور قرار گرفته است. شایان ذکر است، موفقیت‌های بزرگ گهرزمین در امر بومی‌سازی و ساخت داخل مجموعه‌ای از تجهیزات فناورانه معدنی برای اولین بار در کشور، ماحصل اتخاذ روش نوین و منحصر به‌فرد این شرکت در بومی‌سازی است که با ترکیب پیشکسوتان صنعتی کشور با نخبه‌های مهندسی جوان تحصیل‌کرده در معتبرترین دانشگاه‌های صنعتی کشور تحقق یافته است؛ در این مدل، که فنداسیون آن بر پایه تعمیق فنی کارشناسان متخصص کارفرما در استحصال مشخصات فنی و عملکردی کامل محصول بوده و بر اساس آن انتخاب پیمانکار توانمند شکل گرفته است، در ادامه روند ساخت محصول نیز، همکاری و همیاری شانه به شانه و حتی فراتر کارفرما با پیمانکار در کلیه‌ی امور طراحی مهندسی و ساخت و مساله بسیار مهم، یعنی پذیرش ریسک عدم موفقیت در عملکرد، حاکم بر فرایند بوده است. از جمله محصولات فناورانه‌ای که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، می‌توان به مجموعه‌ای از قطعات کاربید تنگستن شامل انواع STUD ، EDGE-BLOCK و CHEEK-PLATE به‌علاوه مجموعه غلتک‌های آسیاب HPGR و همچنین، شفت‌ها و سیستم‌های بیرینگ این تجهیز به‌علاوه لوله‌های ضدسایش پایه رابر ویژه انتقال اسلاری با عمر عملکردی بسیار بالا اشاره نمود.

برنامه‌های توسعه ای گهرزمین
در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام این شرکت، مدیرعامل گهرزمین در گزارش سالیانه مجمع عمومی با اشاره به فعالیت ها و افتتاح خط ۱ گندله سازی، از افتتاح خط ۳ کنسانتره در سال جاری و همچنین ورود به فاز اجرایی احداث خط ۲ گندله سازی شرکت خبر داد. به گزارش خبرگزاری آریا و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سنگ آهن گهرزمین؛ در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام این شرکت، مدیرعامل گهرزمین در گزارش سالیانه مجمع عمومی با اشاره به فعالیت ها و افتتاح خط ۱ گندله سازی، از افتتاح خط ۳ کنسانتره در سال جاری و همچنین ورود به فاز اجرایی احداث خط ۲ گندله سازی شرکت خبر داد. محمد فلاح در رابطه با کارخانه آهن اسفنجی عنوان کرد: مجوزهای لازم در راستای احداث خط ۱ آهن اسفنجی اخذ شده است که در صورت تایید کارشناسی، اقدامات لازم در خصوص احداث این کارخانه صورت خواهد پذیرفت. وی خاطرنشان کرد: برنامه های توسعه ای شرکت سنگ آهن گهرزمین در سال جاری با توجه به منافع ملی با قدرت اجرا خواهد شد.

f3d59971 e168 4a6e 9d4e f3422da2cea8

54c5b988 afeb 41f0 a3bb e6445637df66

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78124
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.