تعرفه‌های تلفن ثابت پاسخ‌گوی هزینه‌های مخابرات نیست

مدیر مخابرات منطقه کرمان گفت: در پوشش دهی اینترنت و تلفن همراه براساس استانداردها پیش رفتیم اما تعامل و همکاری فرابخشی به صورت مطلوب بین برخی دستگاه ها در کرمان وجود ندارد که باید تقویت شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، سیدرهام حسینی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۴۲ سایت جدید توسعه ای در شهر کرمان وجود دارد اما با وجود پیگیری ها نتوانستیم مجوزهای لازم برای توسعه را دریافت و با دستگاه های مربوطه به توافق برسیم که در این خصوص خواسته شهرداری بحق است اما باید نیاز استان و شرایط مخابرات نیز در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: احداث سایت موبایل در شهر کرمان به بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که درآمدهای آن در کوتاه‌مدت‌ با توجه به هزینه‌ های سرمایه گذاری پاسخگو نیست لذا باید خواسته مالی شهرداری کرمان در واگذاری مجوز، مطابق عرف کشور باشد.

مدیر مخابرات منطقه کرمان گفت: رقم اعلام شده توسط شهرداری کرمان برای مجوز سایت های مخابرات در تهران و کلانشهرهای دیگر کشور مشاهده نمی شود لذا نیاز است که شهردار جدید و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان این همکاری و تعامل را با مخابرات داشته باشند.

وی بیان داشت: این گمان که مخابرات درآمد هنگفتی دارد و باید هزینه گزاف بدهد اصلا صحت ندارد، برنامه توسعه سایت های مخابرات برای یک شهر با هدف توسعه خدمت رسانی است و هدف ما پوشش مطلوب و ۱۰۰ درصدی برای مردم است.

وی تصریح کرد: مردم شکایت های خود را از طریق سامانه ۹۹۹۰ و روابط عمومی مخابرات اعلام کردند لذا طرحی توسعه برای شبکه ارتباطی در کرمان را از ابتدای سال ۹۹ در برنامه گذاشتیم و شرکت ارتباطات سیار را متقاعد کردیم که تجهیزات موجود به دیگر استان ها نرود اما می بینیم در کرمان عزمی برای این کار نیست.

حسینی افزود: شهرداران و مسئولان محلی همکاری لازم را با مخابرات داشته باشند و فکر کنند که فرزند خودشان سر کلاس درس مجازی است اما آنتن دهی وجود ندارد درحالی که ما با ایجاد و راه اندازی آنتن جدید می توانیم پوشش دهی آنتن تلفن همراه را به حداکثر برسانیم.

وی عنوان کرد: شبکه ما هوشنمند است و استفاده کنندگان در ساعت خاصی که تعداد مشترکان بالا می رود، چتر ارتباطی جمع و تعدادی مشترکان از شبکه خارج و پوشش ضعیف می شود که برنامه احداث سایت جدید در ۴۲ نقطه کرمان برای پوشش خوب و حداکثری است.

مدیر مخابرات منطقه کرمان گفت: درآمد مخابرات ثابت است اما با اضافه کردن سایت جدید هزینه های توسعه ای و نگهداری خود را بالا می بریم اما پوشش خوبی به مشترکان می دهیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می شود شهرداری ها و شورای اسلامی شهر و فرمانداران در توسعه شبکه ارتباطی به ما کمک کنند که خدمات تلفن همراه‌، ثابت و خدمات دیگر خود را به مردم ارائه دهیم.

پهنای باند مخابرات در کرمان به ۵۰۰ گیگ رسید

حسینی اضافه کرد: ویروس کرونا پس از شیوع، دنیا، کشور و استان کرمان‌ را تحت تاثیر قرار داد که این تاثیرات در بخش های مختلف از جمله آموزش، اقتصاد، پزشکی، زندگی مردم و همچنین رویکرد ما را در ارائه سرویس های مخابراتی و اینترنت تغییر داد.

وی عنوان کرد: روستاها که به دنبال برقراری صدا بودند اکنون در شرایط فعلی برای انجام امورشان دنبال اینترنت پرسرعت هستند که مطالبه ای به حق است اما اینکه چگونه باید آن را پاسخگو باشیم، نیاز به توسعه سریع زیرساخت های ارتباطی استان کرمان دارد.

مدیر مخابرات منطقه کرمان گفت: ارسال صدا با ۲ مگابیت پهنای باند در روستاها انجام می شود اما اکنون در روستاها برای پوشش اینترنت به ۱۰۰ مگابیت پهنای باند نیاز داریم.

وی ابراز داشت: در استان کرمان طی چندسال گذشته پهنای باند ۷۸ گیگ بود که امروز توانستیم با همکاری استان کرمان و مخابرات ایران آن را به بالاتر از ۵۰۰ گیگ برسانیم اما با وجود برنامه توسعه صورت گرفته تا پایان سال آن را به ۹۰۰ گیگ می رسانیم.

وی با بیان اینکه این توسعه برای مخابرات ۱۲۲ میلیارد تومان هزینه به دنبال داشت افزود: طرح توسعه کرمان در مخابرات ایران به تصویب رسید و با هدف تامین پهنای تمامی نقاط این استان اجرا شد.

قطعی ارتباطات شهرستان ها را به حداقل رساندیم

حسینی با بیان اینکه شهرستان ها نیز نیاز به پهنای باند ثابت دارند گفت: سال های پیش ارتباطات مناطق مختلف استان به دلایل مختلفی همچون عملیات حفاری، راهسازی، آب و فاضلاب و گاز قطع می شد اما خوشبختانه امروز با تلاش مخابرات این قطعی را به حداقل رساندیم و مسیرهای با پهنای باند خوبی ایجاد کرده ایم.

وی ادامه داد: همچنین در بخش زیرساخت اقدامات خوبی انجام و در تلفن ثابت ۷۰۰ هزار خط تلفن در استان کرمان واگذار شده است، یکهزار و ۱۰۰ سایت تلفن همراه در استان کرمان داریم که در نقاط مختلف به صورت ۲، سه و چهار جی فعالیتشان متفاوت است.

وی افزود: ۲۱۰ هزار تجهیزات منصوبه ADSL در استان کرمان داریم که ۱۶۰ هزار مورد واگذار شده و از این میزان ۱۲۰ هزار دستگاه فعال است.

مدیر مخابرات منطقه کرمان یادآور شد: یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر فیبر نوری بین شهری، یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر شهری و یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر روستایی داریم که این آمار استان کرمان در مجموع به بیش از چهار هزار کیلومتر می رسد.

وی تصریح کرد: روستاهای دارای ارتباط استان کرمان چهار هزار و ۸۳۰، روستاهای دارای تلفن همراه پنج هزار و ۷۴۲ و تلفن خانگی سه هزار و ۶۱۷ روستا هستند، مشترکان دائمی همراه اول ما ۷۰۰ هزار و اعتباری ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مورد هستند که در مجموع به سه میلیون و ۶۰۰ هزار سیم کارت واگذار شده می‌رسند.

وی افزود: در توسعه سیار صورت گرفته استان کرمان علاوه بر موارد موجود، فازهای مختلفی داشتیم که فاز هفتم آن یکهزار و ۵۳۶ تغییر تکنوژی داشتیم و ۲۵ سایت جدید نصب کردیم.

حسینی بیان داشت: در فاز هشتم از ابتدای سال جاری احداث ۱۸۰ سایت جدید را در برنامه داشتیم که ۸۰ مورد آن نصب شده و ۵۰ مورد در حال عملیات اجرایی و ۵۰ سایت در دست طراحی هستند و در ۹۳۶ نقطه دیگر تغییر تکنولوژی در دستور کار بوده که از این میزان ۹۷ مورد تغییر یافته و ۴۲۹ مورد دیگر در دست احداث است.

وی با اشاره به اینکه اقدامی زیرساختی در حوزه تلفن همراه انجام شد تصریح کرد: برند ایستگاه های پوشش دهی تلفن همراه در کل استان کرمان نوکیا بود که شرایط پشتیبانی و نگهداری، مشکلات خاص خود را داشت و در حوزه فنی پدافند غیرعامل هم نیاز به تغییرات فنی داشت که با هماهنگی مخابرات ایران سه کلانشهر کرمان، سیرجان و رفسنجان تجهیزات ۲۰۰ سایت را به هوایی تغییر دادیم که بخشی در این استان و بخشی در نقاط دیگر کشور مورد استفاده قرار گرفت که کاری بزرگ بود.

مدیر مخابرات منطقه کرمان گفت: در پروژه های وزارت خانه خدمات عمومی و اجباری در فاز نخست ۵۳ سایت داشتیم که ۴۶ سایت آن راه اندازی و چهار سایت در مراحل پایانی راه اندازی قرار دارد.

وی ادامه داد: فاز دوم یو اس او روستایی احداث ۷۴ سایت و ۱۰۵ تغییر تکنولوژی از ۲ جی به ۳و۴ جی داشتیم و ۲۲۴ مورد دیگر را نیز در برنامه داریم.

وی افزود: کارهای خوبی برای توسعه شبکه ارتباطی در استان کرمان انجام شده اما این استان به واسطه پهناوری نیاز بیشتری به توسعه دارد و هنوز نقطه آغاز کارمان است که این توسعه با تعامل مجموعه مدیران استانی و محلی و همکاری سازمان های مرتبط از جمله شهرداری ها می تواند محقق شود.

امواج سایت های مخابراتی ضرری برای مردم ندارد

حسینی با اشاره به تبلیغات منفی برخی افراد در احداث سایت های مخابراتی گفت: این سایت ها بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی ضرر و زیانی ندارد که اگر داشت سازمان تنظیم مقررات رادیویی به آسانی مجوزی برای فرکانس به ما نمی داد، تمامی فرکانس های تکنولوژی های سطح کشور مجاز و دارای مجوز است و تبلیغات منفی اکثرا به خاطر برخی درآمدزایی ها است.

وی تصریح کرد: فرکانس های مخابرات اگر ضرر و زیانی داشت ابتدا به ما وارد می شد بعد استفاده کنندگان، هرچه فاصله به سایت ها دورتر باشد اگر آنتن ما ضعیف باشد به علت نوسانات آنتن تلفن همراه ممکن است ضرر داشته باشد، اما سایت های شهری هیچ گونه ضرری برای مردم ندارد.

ضرورت های افزایش تعرفه ها

مدیر مخابرات منطقه کرمان گفت: ۲۸ میلیون مشترک تلفن ثابت در کشور داریم که از این میزان ۱۸ میلیون نفر برای مخابرات دارای ارزش است و مابقی ارزش صدور قبض را ندارد تراکنش پرداختی از هزینه بانکی کمتر است لذا مخابرات مجبور است برای ۱۰ میلیون نفر قبضی صادر نکند.

وی خاطرنشان کرد: میانگین درآمدی مخابرات در استان کرمان برای هر قبض تلفن ثابت بین پنج تا هفت هزار تومان است در حالی که بایستی به تعداد کاراکترهای هر پیامک باید پول پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ هزار مشترک تلفن ثابت در استان کرمان داریم و میانگین درامدی ما از تمامی آنان پنج میلیارد تومان ماهانه است گفت: میانگین هزینه های نگهداری ماهانه هر خط تلفن ۲۳ هزار تومان منهای هزینه های پرسنلی در کشور است اما در استان کرمان با کاهش هزینه ها این رقم را به ۱۵ هزار تومان رساندیم.

حسینی افزود: ۱۰ میلیارد تومان در ماه باید برای نگهداری خطوط تلفن ثابت هزینه کنیم که پنج میلیارد تومان درآمد دارد و این فرایند اقتصادی نیست.

وی یادآور شد: توسعه برای ایجاد یک خط تلفن ثابت در مرکز استان حداقل سه میلیون تومان است اما فقط ۲۰۰ هزار تومان دریافت می کنیم، چند سال باید بگذرد تا هزینه ها جبران شود، ضمن اینکه در نقاط روستایی و مناطق دورافتاده هزینه راه اندازی هر خط تلفن ثابت بین پنج تا هفت میلیون تومان است.

مدیر مخابرات منطقه کرمان با بیان اینکه مجموعه مخابرات ایران به دنبال اینست که تلفن را به نقاط دورافتاده ببرد، گفت: عامه مردم، مسئولان و تمامی کسانی که به این سرویس نیاز دارند نوک پیکان انتقاداتشان به مخابرات است، تفاوتمان با دیگر شرکت های خصوصی چیست؟ در حالی که پروانه دولت بر حفظ وضعیت موجود در شهر و روستا تاکید دارد و همه اپراتورها الزاماتی دارند، کسی به آنها کاری ندارد و همه فشارها بر مخابرات است.

وی ادامه داد: تعرفه های مخابرات در مدت ۱۸ سال گذشته هیچ گونه افزایشی نداشته اما هزینه های ارزی و ریالی ما افزایش یافته است، در تمامی دنیا اپراتورها زمانی توسعه را انجام‌ می دهند که  درامد لازم را داشته باشند و مخابرات نیز از این قائده مستثنی نیست.

سرقت کابل های مخابرات در بیش از ۲۰۰ روستای کرمان

حسینی اضافه کرد: کابل های مخابرات در ۲۰۰ تا ۳۰۰ روستا سرقت شد که ارتباطات ۱۲۰ نقطه را برگرداندیم و اکنون دنبال در اختیار گرفتن کابل فیبر نوری هستیم که نقاط روستایی را پوشش دهیم، همچنین با پیمانکار برای رفع مشکلات ارتباطی شهرستان های بافت، رابر و ارزوییه قرارداد بستیم.

وی افزود: مخابرات دنبال افزایش پالس نیست و دنبال کاهش هزینه نگهداری خطوط خود است، اما متاسفانه روزانه تجهیزات ما مورد سرقت قرار می گیرند و یک آن ۱۲ کیلومتر از خطوط ارتباطی استان کرمان سرقت شد در حالی که نرخ تولید کابل به روز تغییر می یابد که این اعتبارات باید از محلی تامین شود.

وی با بیان اینکه درآمد مخابرات با هزینه ها همخوانی ندارد گفت: با تعامل خوب مخابرات ایران و وزیر محترم امیدواریم بتوانیم این مشکل اساسی مخابرات را رفع کنیم و با توسعه مخابرات و ارائه سرویس های بهتر به مردم پاسخگوی نیاز آنان باشیم.

مدیر مخابرات منطقه کرمان عنوان کرد: بالای ۱۰۰ میلیارد تومان از ادارات و سازمان های دولتی طلب داریم اما نمی توانیم سرویس آنان را قطع کنیم در حالی که برق بارها تجهیزات ارتباطی ما را به علت بدهی قطع کرده است.

وی افزود: اکنون شهرستانی در استان‌ نداریم که مشکل پهنای باند داشته باشد و برخی شهرستان ها نیاز به توسعه دارند، که طراحی آن صورت گرفته و این نقاط را توسعه می دهیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79181
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.