با دستور قاضی ویژه


١۵ پرونده قضایی برای ساختمان‌های ناایمن شهر کرمان تشکیل شد

قاضی ویژه رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با ساختمان‌های ناایمن، سازه‌های غیرمقاوم و مخاطره‌آمیز در استان کرمان از تشکیل ١۵ پرونده در راستای صیانت از حقوق عامه در خصوص ساختمان‌های ناایمن شهر کرمان خبر داد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، سینا بنی‌اسد صبح پنجشنبه افزود: پس از حادثه تأسف‌بار متروپل و متعاقب ورود دستگاه قضایی و دستورالعملی که از سوی دادستان کل کشور صادر شد، دادسرای مرکز استان از باب مدعی‌العمومی و حقوق عامه به موضوع بررسی ساختمان‌های ناایمن ورود کرد.

 به گفته وی، و در این زمینه بلافاصله کارگروه ویژه و مرتبط با آن متشکل از سازمان نظام‌مهندسی، شهرداری کرمان، سازمان آتش‌نشانی و نهادهای مرتبط مثل بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی تشکیل شد.

 قاضی ویژه شناسایی، نظارت و بررسی ساختمان‌های ناایمن بیان کرد: این موارد توسط شهرداری و سازمان نظام‌مهندسی بررسی و مصادیق ساختمان‌های ناایمن به دادستانی گزارش شد و این شعبه به‌عنوان شعبه ویژه به موضوعات ورود پیدا کرد.

 وی با تأکید بر اینکه ایمن‌سازی ساختمان‌ها به طور ویژه در دستور کار دادستانی مرکز استان قرار دارد، بیان کرد: اگر ساختمانی در حال ساخت‌وساز باشد عملیات ساختمانی و توقیف ساخت‌وساز را صادر می‌کنیم و درصورتی‌که ساختمان ساخته شده و در حال بهره‌برداری باشد؛ اما ناایمن تشخیص داده شود حسب مورد قسمت‌های ناایمن یا حتی کل ساختمان پلمب می‌شود تا نظر کارشناسی صادر و به فراخور آن تصمیمات بعدی اتخاذ شود.

 بنی‌اسد به دستورالعمل ابلاغی از سوی وزیر کشور خطاب به استانداران سراسر کشور در خصوص بررسی پرونده تخلفات ساختمان‌های در حال ساخت اشاره کرد و گفت: در خصوص وظیفه رسیدگی به لزوم رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی، ایمنی و اصول فنی که موضوعات را به عهده کمیسیون‌های ماده ٩٩ و ١٠٠ شهرداری قرار داده‌اند، تأکید شده در بررسی پرونده تخلفات ساختمان‌های ناایمن از پرداخت جریمه برای جبران خسارت جلوگیری شود.

 وی به برگزاری کارگروه‌های ویژه‌ای در معاونت عمرانی استانداری به‌منظور تعیین مصادیق ساختمان‌های ناایمن نیز اشاره و اظهار داشت: مصادیق زیاد و حادی در خصوص این ساختمان‌ها به دستگاه قضایی گزارش نشده و ١۵ پرونده تشکیل شده که بلافاصله ورود و ایمن‌سازی صورت گرفته است به‌گونه‌ای که از عملیات ساخت‌وساز برخی ساختمان‌ها ممانعت به‌عمل‌آمده و ساختمان‌هایی هم پلمب شده است.

 قاضی ویژه شناسایی، نظارت و بررسی ساختمان‌های ناایمن، ایمن‌سازی ساختمان‌ها را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل در پیشگیری از بروز خسارت در هر حادثه‌ای دانست و از شهروندان تقاضا کرد درصورتی‌که در محله‌های خود مصادیقی که حس می‌کنند می‌تواند جزو ساختمان‌های ناایمن باشد یا فرد مالک ساختمان با تخلف از قوانین در حال ساخت‌وساز است را به شهرداری کرمان، سازمان نظام‌مهندسی یا دادستانی کرمان گزارش دهند تا با ورود به‌موقع از وقوع حوادث تلخی همچون ساختمان متروپل جلوگیری به عمل آید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=106707
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.