دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان:


بیش از ۲۸۰۰ اخطار به ساختمان‌های ناایمن کرمان داد شد

دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان، گفت: از ابتدای امسال بیش از ۲ هزار و ۸۶۰ اخطار به ساختمان‌های ناایمن در حوزه شهری کرمان داده شده و هشت ساختمان پلمب شده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از تسنیم،‌ محمدرضا عسکری دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان، با اشاره به اینکه مبحث ناایمن و ناپایدار بودن ساختمان‌ها مبحث نویی نیست، اظهار داشت: باتوجه‌به اتفاقاتی که چند سال قبل در کشور رخ‌داده است، دستگاه‌های نظارتی و کنترلی کشور در حوزه ساختمان‌ها نسبت به این مسئله حساس‌تر شدند.
او با بیان اینکه در این راستا جلسات و کارگروه‌هایی در استان کرمان در بحث نظارت و کنترل تشکیل شده تا دستگاه‌های مربوطه در این حوزه موظف‌تر باشند، گفت: دراین‌ارتباط قوانینی از قبل داشتیم که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به قوانین و مقررات ملی ساختمان که آیین‌نامه ۲۰۰۸ اعلام کرده اشاره کرد که تأکید شده هر شخص یا پیمانکاری که قرار است در حوزه ساخت‌وساز اقداماتی انجام دهد باید این ضوابط را رعایت کند.
دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان با اشاره به اینکه هر چه جمعیت ما بیشتر شود به‌تبع آن ساختمان‌های با تراکم بالاتر ساخته می‌شود، افزود: به‌این‌علت هم در حوزه ایمنی ساختمان‌ها باید مراقبت‌هایی انجام شده و هم از قبل پیش‌بینی‌های لازم برای آن انجام شود.
او با بیان اینکه یکی از این موارد در بحث ساخت‌وساز، نوع سازه و متریال و نظارتی است که انجام می‌شود، گفت: مورد دوم در حوزه زیرساخت یا بحث زیرین است که مربوط به زمین، شرایط و پایداری و یا ناپایداری زمین بر اساس بار و سازه‌ای است که روی آن قرار می‌گیرد.
عسکری با اشاره به اینکه این حوزه شامل مواردی چون گسل و سستی زمین به دلیل فرونشست و فروریزش، زلزله و گودبرداری غیراصولی است که برخی از آن انسان‌ساخت است و برخی نیز مانند زلزله طبیعی هستند، بیان کرد: همه این موارد قابل‌پیشگیری است.
دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان با بیان اینکه حوزه نظارت شامل دستگاه‌هایی چون شهرداری، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن است، ادامه داد: اخیراً قوه قضائیه هم در این حوزه ورود کرده و کارگروهی در این بخش دارد.
او با اشاره به چک‌لیستی که از سوی مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور به استان‌ها به‌ویژه کلان‌شهرهایی که ساختمان‌های بلندمرتبه دارند ابلاغ شده، گفت: در این چک‌لیست تعریف شده که ساختمان‌ها با چه وضعیت و شرایطی باید باشند و کاربری ساختمان‌ها باتوجه‌به تراکم و جمعیتی که دارند، چه باید باشد.
عسکری با بیان اینکه عواملی مانند قدمت بالای بنا، ساخت‌وسازهای غیراصولی، تغییر کاربری‌های و غیره می‌تواند در شدت و حدت حادثه اثرگذار باشند، افزود: از طرف دیگر عدم رعایت اصول ۲۲ گانه مبحث مقررات ملی ساختمان در این زمینه مؤثر است.
او بیان کرد: دستگاه‌هایی مانند شهرداری، راه و شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دستگاه‌های بالادستی مانند استانداری، فرمانداری و دادگستری پیگیری هستند که آیین‌نامه و ضوابط اصولی در ساخت‌وسازها اجرا شده و ساختمان‌هایی که قدمت بنا دارند و از شرایط اولیه خارج شده‌اند در حوزه پیشگیرانه به مالکان، مسئولان و مدیران حقیقی و حقوقی آنها اخطارهایی داده شود که استحکام بنای خود را افزایش داده، از شرایط غیر ایمن خارج کنند و ایمنی را به این ساختمان‌ها بازگردانند.
دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان با اشاره به اینکه سال قبل جلساتی را دراین‌ارتباط با معاون استاندار کرمان داشتیم، گفت: سال قبل ۱۸۳ ساختمان ناایمن تنها در شهر کرمان شناسایی شد که به مالکین آنها اخطار داده شده و حتی ۷ ساختمان پلمب شده است که اغلب آنها ساختمان‌های دولتی بودند.
او با بیان اینکه در این حوزه هم قانون‌گذار قوانین را به‌خوبی تعریف کرده، دستگاه‌های مسئول در این حوزه به‌خوبی ورود کردند و کنترل به‌موقع ساختمان‌ها انجام می‌شود، افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲ هزار و ۸۶۰ اخطار به ساختمان‌های ناایمن در حوزه شهری از نظر دستگاه‌های نظارتی، سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری و غیره داده شده است.
دبیر ستاد بحران شهرداری کرمان با اشاره به اینکه از این تعداد تاکنون هشت ساختمان پلمب شده است، ادامه داد: چند ساختمان که ساختمان‌های مهمی هستند نیز گاهی مرمت خود را انجام می‌دهند.
عسکری با بیان اینکه در این حوزه اولویت با ساختمان‌ها بلندمرتبه به‌ویژه ساختمان‌های بالای چهارطبقه است که از جمعیت آماری بیشتری نسبت به دیگر ساختمان‌ها برخوردار هستند، گفت: ساختمان‌های عمومی، دولتی، بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها در اولویت هستند.
او با اشاره به اینکه بر اساس چک‌لیست نمره‌ای به ساختمان داده می‌شود، افزود: ساختمان‌هایی که حائز این نمره نباشد و حدنصاب نمره را کسب نکنند از عملکرد آنها جلوگیری شده و پس از آن پلمب می‌شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=115012
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.