محسنی‌ اژه‌ای:


پذیرفته نیست ۴۰ بخش کرمان حوزه قضایی نداشته باشد

رییس قوه قضاییه گفت: به هیچ وجه قابل قبول نیست بیش از ۴۰ بخش در استان کرمان دارای حوزه قضایی نباشد و مردم از دسترسی به خدمات قضایی محروم باشند لذا باید به سرعت این مشکل به منظور تسهیل خدمت‌رسانی به مردم رفع شود.

به گزارش کرمان‌ نو و به نقل از ایرنا محسنی‌اژه‌ای روز چهارشنبه طی سخنانی در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان کرمان ضمن اشاره به پراکندگی جمعیت و گستره پهناور کرمان خطاب به رییس کل دادگستری این استان دستور داد برآورد دقیقی در خصوص کمبودهای حوزه‌ها و بخش‌های مختلف قضایی استان از بُعد انسانی و تجهیزاتی به ویژه در خصوص موضوعات ثبتی و پزشکی قانونی در اسرع وقت ارائه دهد تا پیرامون رفع این مشکلات و کمبودها اتخاذ تصمیم و عمل شود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به قانون شوراهای حل اختلاف و تاسیس دادگاه‌های صلح گفت: دادگستری استان کرمان برآورد جامع و دقیقی را پیرامون نیاز استان به تعداد دادگاه‌های صلح و همچنین کادر قضایی و اداری این دادگاه‌ها ارائه کند تا بتوانیم در این خصوص نیز تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.

وی بیان کرد: در قانون پیش بینی شده که طی پنج سال ۱۰ هزار نیرو جذب شوراهای حل اختلاف شوند؛ در همین راستا به مسئولان ذی‌ربط در قوه قضاییه دستور داده‌ام که فرآیند گزینش و آموزش این نیروها به صورت فوق‌العاده صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خطاب به کارکنان قضایی در همه بخش ها تاکید کرد: به خوبی با گرفتاری‌ها و مشکلات کار شما آشنا هستم اما مراقبت کنید هیچگونه لغزشی در مجموعه صورت نگیرد؛ همه ما باید در خصوص صیانت از مجموعه، فرد فرد کارکنان و نیز صیانت از بستگان نزدیک خودمان، احساس مسئولیت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: همه کارکنان به ویژه مدیران باید در پیشبرد امور، نظم و انضباط را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند؛ اگر مدیری انضباط نداشته باشد نباید توقع داشته باشد که زیرمجموعه‌اش نظم و انضباط را رعایت کنند.

رییس دستگاه قضا همچنین ضمن گرامیداشت یاد شهیدان به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: این روزها جبهه مقاومت بیش از پیش اثرات مجاهدت‌های این شهید را احساس می‌کند.

به گزارش کرمان‌نو و به نقل از ایرنا  رییس کل دادگستری استان کرمان نیز در این نشست ضمن تشریح اقدامات قضایی در دیار کریمان گفت: علاوه بر خدمت‌رسانی هشت مجتمع قضایی به مردم در شهر کرمان، ۳۳ حوزه قضایی نیز در ۱۶ شهرستان و ۱۷ بخش استان کرمان فعال هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی با بیان اینکه روند خروجی پرونده‌ها از دادسراها، دادگاه‌ها و محاکم تجدیدنظر استان کرمان در هفت ماه ابتدایی سال جاری، ۱۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد، گفت: اینک ۹۴ درصد از ابلاغ‌های قضایی استان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان از رسیدگی به ۳۸۵ هزار پرونده در هفت ماه امسال در این استان خبر داد و گفت: در مدت مذکور ۳۹۱ هزار و ۹۳۷ پرونده به دادسراها، دادگاه ها و محاکم تجدیدنظر استان وارد شده است.

وی نرخ رسیدگی به پرونده ها در استان کرمان را ۹۸ درصد دانست و تصریح کرد: نرخ رسیدگی به پرونده ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد رشد داشته است.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان اظهارداشت: میزان ابلاغ الکترونیک در استان کرمان نیز ۹۴ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک درصد رشد را نشان می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی بیان کرد: در شش ماهه اول امسال همچنین ۱۱۱ هزار و ۸۴۵ پرونده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان وارد و ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ پرونده مختومه شده که نرخ رسیدگی به پرونده ها در شعب شوراهای حل اختلاف استان ۹۹.۵ درصد بوده است.
وی گفت: در این مدت همچنین ۳۱ هزار پرونده توسط شوراهای حل اختلاف استان به مصالحه ختم شده و میزان صلح و سازش در پرونده های قابل صلح و سازش در استان کرمان نیز ۴۰ درصد بوده است.
رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: در شش ماهه اول امسال ۱۲ پرونده قتل در استان کرمان به مصالحه ختم شده است و بر این اساس افرادی که حکم قطعی قصاص داشته اند، از اجرای حتمی آن نجات یافته اند.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، تعداد قضات فعال در استان کرمان را ۳۹۶ نفر و تعداد کارکنان دستگاه قضایی این استان را یک هزار و ۶۷۶ نفر ذکر کرد و گفت: ۵۲ درصد از چارت قضایی و ۵۴ درصد از چارت اداری دستگاه قضایی استان کرمان دارای تصدی هستند.
وی یادآور شد: چارت تشکیلاتی دادگستری کل استان کرمان با جذب نیروهای اداری آزمون استخدامی اخیر قوه قضاییه ۲ درصد رشد داشته است.
رییس کل دادگستری استان کرمان از این استان به عنوان پهناورترین استان کشور با حدود ۱۸۳ هزار کیلومترمربع وسعت یاد کرد و گفت: این استان ۱۱ درصد از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده و نهمین استان پرجمعیت کشور به شمار می رود که پراکندگی این استان خدمت رسانی را برای مسئولان استانی از جمله قوه قضاییه مشکل کرده است.
وی گفت: در ۶ شهرستان که از نظر تقسیمات کشوری به عنوان شهرستان هستند، با دادگاه عمومی بخش در حال ارائه خدمات قضایی هستیم که از مشکلات این استان به شمار می رود.
رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن بیان اینکه در شهرستان تازه تاسیس گُنبکی نیز فاقد هرگونه تشکیلات قضایی هستیم، تصریح کرد: بنا به دستور رییس قوه قضاییه در بخش ماهان، به دلیل موقعیت خاص این بخش، دادگاه و دادسرا تشکیل خواهد شد و این بخش، نخستین بخش استان خواهد بود که در آن رییس دادگستری و دادستان به مردم خدمات قضایی ارائه می دهند.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه از مجموع ۶۵ بخش در استان کرمان، ۴۹ بخش فاقد تشکیلات قضایی هستند، گفت: استقرار دادگاه در این بخش ها از مطالبات اصلی مردم است.
وی به اقدامات انجام شده در دادگاه های تجدیدنظر استان نیز اشاره و بیان کرد: در هفت ماه امسال ۲۲ هزار و ۴۶۳ پرونده به شعب تجدید نظر استان وارد و ۲۳ هزار و ۱۵۹ پرونده مختومه شده که بر این اساس، نرخ رسیدگی در دادگاه های تجدیدنظر استان، ۱۰۱ درصد است.
رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: ۲۰ شعبه دادگاه تجدیدنظر با حضور ۵۲ قاضی در حال ارائه خدمات به مردم هستند.

همچنین در این دیدار نمایندگان قضات، کارکنان اداری، سازمان‌های تابعه قضایی و شوراهای حل اختلاف به بیان مطالب و درخواست‌های خود پرداختند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110459
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.