۳۵۰۰ نفر از زندانیان استان کرمان مشمول عفو رهبری

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به عفو پدرانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: حدود ۳۵۰۰ نفر از زندانیان استان کرمان مشمول عفو رهبری قرار می‌گیرند و تعداد زیادی از این افراد از زندان آزاد می‌شوند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز ۲۳ بهمن‌ماه در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان اظهار کرد: حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن به‌گونه‌ای بود که نه‌تنها دشمنان را متعجب کرد که حتی خیلی از دوستان و ارادتمندان به نظام اسلامی را متعجب کرد و شاید کسی باور نمی‌کرد چنین حضور گسترده‌ای در این راهپیمایی اتفاق بیفتد.

او افزود: یک بار دیگر مردم انقلابی ایران تودهنی محکمی به دهان یاوه‌گویان زدند و اقتدار خودشان را نشان دادند و یک بار دیگر هم انقلاب ما وجهه مردمی خودش را نشان داد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگر سخنانش گفت: قبل از عفو رهبری بیشتر محکومین و متهمان اتفاقات اخیر در استان کرمان آزاد شده بودند و حدود ۲۵ نفر از دستگیرشدگان در زندان‌های استان کرمان بودند که با توجه به عفو رهبری آزاد می‌شوند.

او عفو اخیر رهبری در چهار، پنج سال اخیر را بی‌سابقه دانست و اظهار کرد: ۲ نوع عفو داریم که شامل عفو معیاری و موردی است. عفو ۲۲ بهمن امسال عفو معیاری بود و تعداد زیادی از زندانیان حائز شرایط از زندان‌های سراسر کشور آزاد می‌شوند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: این عفو یک ویژگی نسبت به عفوهای گذشته داشت و آن نگاه پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به محکومان و متهمان اتفاقات اخیر بود که بی‌سابقه است و شامل متهمان هم می‌شد زیرا عفوها معمولا شامل افراد محکوم می‌شوند اما با نگاه حکیمانه رهبری و ریاست قوه‌قضاییه و اقتضائاتی که داشت از موضع اقتدار حتی افرادی که متهم و تحت تعقیب بودند و بعضی از آنها حتی دستگیر نشده بودند قبل از آنکه به دادگاه بیایند و تحقیقات قضایی صورت گیرد، نیز شامل این عفو شدند.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد محکومان و متهمان اتفاقات اخیر مشمول این عفو حکیمانه و پدرانه رهبری قرار گرفتند و می‌گیرند و بعد از بررسی پرونده آنها، از زندان‌های کشور آزاد می‌شوند.

حمیدی گفت: حدود ۳۵۰۰ نفر از زندانیان استان کرمان مشمول عفو رهبری قرار می‌گیرند اما به این معنا نیست که همه آنها آزاد می‌شوند، بلکه تخفیف مجازات می‌گیرند و ممکن است مثلا یک سوم از حبس‌شان کاهش یابد و تعداد زیادی از این افراد از زندان آزاد می‌شوند.

حمیدی با تاکید بر اینکه کمترین مشکل و کمترین دستگیری‌ها را در حوادث اخیر در استان کرمان داشتیم، تصریح کرد: کمترین افراد نسبت به استان‌های دیگر وارد زندان‌های استان کرمان شدند.

رئیس شورای قضایی استان کرمان بیان کرد: اتباع خارجی مرتبط با اغتشاشات و سایر جرائم مشمول عفو رهبری نشدند و تعدادی از اتباع‌بیگانه در حوادث اخیر کرمان داشتیم که در زندان می‌مانند و این عفو فقط شامل اتباع ایرانی است.

وی با بیان این مطلب که سارقان شامل عفو رهبری نمی‌شوند، تصریح کرد: تا ۲۱ بهمن‌ماه جاری ۳۲۰۹ نفر در زندان‌های استان کرمان داشتیم که شامل عفو رهبری می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود شمار این افراد تا ۳۵۰۰ نفر افزایش یابد و پرونده‌ها در حال بررسی است.

وی افزود: ۷۱۷ پرونده زندانی بررسی شده بود و ۵۴۹ نفر مشمول تخفیف مجازات شدند و ۱۶۹ نفر از زندان‌های استان آزاد شده‌اند و تا پایان بهمن‌ماه جاری رسیدگی به پرونده‌ها ادامه دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=101442
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.