عضو هیات‌علمی موسسه تحقیقات آب پیش‌بینی کرد:


احتمال وقوع سیلاب هفته آینده در جنوب شرق کشور

موسسه تحقیقات آب اعلام کرد: هفته منتهی به ۲۳ خرداد ماه وقوع بارش‌ در سواحل دریای خزر و جنوب شرق کشور مورد انتظار است به طوری که جنوب شرق کشور می‌تواند با ریسک وقوع سیلاب همراه باشد.

به گزارش روز شنبه موسسه تحقیقات آب، وقوع بارش برای هفته منتهی به ۱۶ خردادماه در بیشتر مناطق کشور ناچیز پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی شده برای هفته دوم(منتهی به ۲۳ خرداد) ، وقوع بارش‌ در سواحل دریای خزر و جنوب شرق کشور مورد انتظار است به طوری که در جنوب شرق کشور می‌تواند با ریسک وقوع سیلاب همراه باشد.

 وضعیت بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری

بر اساس اطلاعات بارش ثبت‌شده در ایستگاه‌های وزارت نیرو، متوسط بارش کشور از ابتدای سال آبی ۹۹-۹۸ تاکنون (۹خرداد ۹۹) حدود ۳۰۵.۳ میلیمتر است که در مقایسه با سال آبی گذشته هشت درصد کاهش و نسبت به متوسط ۵۱ ساله اخیر، ۷۲ میلیمتر (۳۱ درصد) افزایش نشان می‌دهد.

وضعیت بارش‌ به تفکیک حوضه‌های آبریز کشور

وضعیت بارش سال آبی جاری در مقایسه با سال آبی گذشته در بیشتر مناطق غربی، شمال و شمال غرب کشور، کاهش داشته و در مناطق جنوب و جنوب ‌شرق کشور با افزایش همراه بوده است.

وضعیت بارش کشور در سال آبی جاری نسبت به متوسط بلندمدت (۵۱ ساله) به جز در برخی از مناطق جنوب غرب و مرکزی کشور، در سایر نواحی افزایش نشان می‌دهد.

میزان بارش تجمعی از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با سال آبی گذشته، در حوضه‌های آبریز دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، قره‌قوم به ترتیب ۱۵، ۱۷، ۲۹، ۲ درصد کاهش داشته و در حوضه‌ آبریز فلات مرکزی و مرزی شرق به ترتیب ۹ و ۳۰ درصد افزایش داشته است. وضعیت بارش در مقایسه با متوسط ۵۱ سال اخیر، در همه حوضه‌های آبریز درجه یک، افزایش نشان می‌دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50293
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.