مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان:


امسال ۳۲ هکتار از مراتع شمال استان کرمان در آتش سوخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان از سوختن 32 هکتار از مراتع شمال استان خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به ۳۲ فقره حریق و آتش سوزی ۲۳ هکتار از سطح مراتع شمال استان در سال جاری اظهار کرد: این در حالی است که در سال گذشته ۵۲۸ هکتار از مراتع شمال استان کرمان در آتش سوختند.

مهدی رجبی زاده درباره وضعیت آتش سوزی مراتع و جنگل‌های شمال استان گفت: امسال به علت کاهش زیاد بارندگی های سال گذشته، لذا میزان رویش های گیاهی در مراتع کم بود و همین امر نیز سبب شد سطح آتش سوزی های در مراتع استان کرمان نسبت به سال گذشته کم باشد ضمن آنکه نباید از همکاری نیروهای مردمی در حضور به موقع و سریع در هنگام آتش‌سوزی های غافل بود.

او از وجود ۱۶ هزار همیار طبیعت در شمال استان خبر داد و عنوان کرد: حدود ۷۰۰ نفر از مردم محلی در قالب ۴۵ گروه مردمی در بحث مقابله با حریق جنگل ها همیار این اداره کل بوده که در همین راستا نیز تجهیزات مختصری در اختیار این افراد قرار دادیم که یکی از فعال ترین این گروه ها، گروه مردمی “پیشگامان طبیعت سیرجان” است که در کشور بی نظیر بوده و به محض آغاز آتش سوزی وارد عمل می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به ۳۲ فقره حریق و آتش سوزی ۲۳ هکتار از سطح مراتع شمال استان در سال جاری اظهار کرد: این در حالی است که در سال گذشته ۵۲۸ هکتار از مراتع شمال استان کرمان در آتش سوختند.

او توضیح می دهد: با توجه به اینکه امسال تعداد وقوع آتش سوزی ها در استان بیشتر از سال قبل بوده اما چون آموزش های لازم به مردم محلی داده بودیم، همان ابتدا حریق اطفا شده است.

رجبی زاده بیان کرد: عمده آتش سوزی های استان در سال جاری در مناطق بافت، رابر، سیرجان، ارزوئیه و شهربابک بوده و عامل ۹۰ درصد آتش سوزی ها انسان است همچنین ۷۵ درصد آتش سوزی ها در تعطیلات آخر هفته یا رسمی به وقوع می پیوندد.

هیچ بندخاکی در سیلاب مردادماه نشکست

رجبی زاده در ادامه گفت و گوی خود با ایسنا، با اشاره به سیلاب های مردادماه امسال و نقش طرح های آبخیزداری در کاهش خسارات گفت: سه بند آبخیزداری در بالادست روستای فیض آباد از توابع شهرستان راور ۲۳ سال قبل احداث شده بودند که طی این ۲۳ سال فقط یک سوم آنها پر شده بود اما در بارندگی سه روز مردادماه همه این بندها پر از رسوب شدند به طوری که حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب رسوب در آنها جمع شد و این بندها آسیب دیدند اما جلوی ورود این حجم رسوب به روستا گرفته شد بنابراین اگر این بندها نبودند روستای فیض آباد در سیلاب های مردادماه مدفون می شد.

او می افزاید: برای ترمیم این سه بند خاکی حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

طبق اعلام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، حدود ۱۰ بند خاکی در سیلاب مردادماه در شهرستان های رفسنجان، راور و زرند دچار آسیب شدند ولی هیچ بندی از آبخیزداری نشکست و بند خاکی دهج نیز که در برخی رسانه ها مطرح شده بود، اصلا شکسته نشد و مقداری در این زمینه جو روانی ایجاد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96816
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.